23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

'Ark Futura's besætning skal kæmpe mod tidevand på ebolamission

MISSION: Efter lastningen i Sudan og tilbagetransit gennem Suezkanalen er 'Ark Futura' nu i Atlanterhavet og på vej mod Vestafrika, hvor kraftigt tidevand kan blive den største udfordring.
Med 262 FN-køretøjer og otte containere med nødhjælpsudstyr lastet på DFDS-skibet 'Ark Futura' er det danske forsvars bidrag til den internationale kamp mod ebola på vej mod missionsområdet i Sierra Leone, Guinea og Liberia i Vestafrika. Det forklarer direktør i Forsvarets ARK-afdeling, Bo Nielsen, til Søfart.



Efter flere ugers uvished om den FN-ledede nødhjælpsmission kom de endelige detaljer på plads i december, og derefter sejlede 'Ark Futura' fra den faste chartersejlads mellem Marseilles i Frankrig og Rades i Tunesien mod Port Sudan i Sudan for at hente den FN-bestemte last af køretøjer.



Tirsdag gik ro/ro-skibet med 16 knob gennem Gibraltarstrædet og satte kursen mod sydvest og Las Palmas på de Kanariske Øer, hvor der forventes ankomst den 15. januar ifølge AIS-tjenester.



Ny mission, samme erfarne besætning



”Vi sejler nu til de Kanariske Øer for at få forsyninger og bunkers om bord, og så passer det også med, at der bliver lavet den normale besætningsrotation,” siger Bo Nielsen om 'Ark Futura's næste stop på ruten. 



Han tilføjer, at besætningen for missionen er den samme som ved mere almindelige ro/ro-operationer i Middelhavet og dermed ikke ændret på grund af det alternative operationsområde.



”Der er en dansk kaptajn, danske og skandinaviske officerer og ellers en polsk besætning. Så der er ikke lavet noget om på grund af denne mission, og det er nogenlunde samme besætning, som var med på missionen i Syrien,” siger Bo Nielsen.



Sidste sikkerhedsbriefing om ebolasmittefare



Samtidig bruger Forsvaret forsyningsstoppet på de Kanariske Øer til at forberede skib og den nye besætning på den specifikke smittefare, som operationen indbefatter, og som påkræver konkrete sikkerhedstiltag.



”Derfor får vi nogen derned fra Statens Serum Institut til at give besætningen instruktion i at bruge den personlige beskyttelsesdragt, vi har givet alle om bord på skibet,” siger Bo Nielsen til Søfart og nævner, at trods besætningens indledende bekymring for smittefaren har alle nu fået et mere nuanceret billede af den reelle risiko.



”Jeg tror, der var en bekymring i starten, for der var mange skræmmebilleder i medierne, men der er stor forskel på at gå inde i et land og hjælpe de smittede, og så at arbejde på et skib til søs og på havnen. Så det gælder om at tegne det rigtige billede af, hvordan ebola smitter. Og hvis man bruger de retningslinjer, som er givet, så er vurderingen, at smittefaren er meget lille,” siger Bo Nielsen.



Ti dage i missionsområdet



Efter det korte stop med nye forsyninger og de sidste missionsforberedelser på plads i Las Palmas skal 'Ark Futura' videre på den 1300 sømil og tre til fire dage lange sejltur inden den første lossedestination i Sierra Leone, som man efter den nuværende plan forventer at anløbe den 18. eller 19. januar.



”Så losser vi så hurtigt som muligt, og vi forventer at være tilbage i Las Palmas efter de tre losseopgaver i Sierra Leone, Guinea og Liberia den 29. januar, og så er missionen fuldført.”

Sådan er den operationelle plan, som den foreligger lige nu, lyder det fra ARK-direktøren.



Uvante operationsforhold som især et kraftigt tidevand og de sikkerhedsforhold, som er påkrævet for mandskabet i et ebolasmitteområde, er nogle af de usædvanlige forhold, som besætningen står over for i missionsområdet.



Kajhøjder fem meter over normal vandstand



Bo Nielsen vurderer, at det faktum, at der langs den sydvendte del af den vestafrikanske kyst er store tidevandsforskelle, kan være den største udfordring og medføre ændringer i den nuværende operationsplan, og det er derfor noget, operationsteamet stadig arbejder på at få de endelige detaljer på plads for.



”Tidevandet påvirker ikke kun det at komme ind og ud af havnen, for vi kommer også til at arbejde med kajhøjder, som er fem meter over normal vandstand, og det giver nogle specifikke vinduer for, hvornår man kan losse lasten,” siger Bo Nielsen om den væsentligste faktor til afvigelser fra den relativt kortvarige FN-mission, som forventes afsluttet i Las Palmas den 29. januar, knapt fjorten dage efter seneste afsejling.



Når den sidste last er losset i Vestafrika, og skibets mission er udført, er der ifølge ARK-direktøren ikke flere planlagte opgaver for 'Ark Futura', og skibet vender tilbage på den videre charteraftale, Forsvaret har med DFDS, som sender 'Ark Futura' tilbage på den faste rutefart i Middelhavet mellem Frankrig og Tunesien.



LÆS MERE
BREAKING
{{ article.headline }}
0.126