23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gældstynget Scandlines-ejer bag salg af HH-overfarten

FÆRGER: Efter salget af HH-overfarten kommer Scandlines, der havde 10 ruter, dengang rederiet blev privatiseret på toppen af verdensøkonomien i 2007, ned på kun at drive to.
Salget af HH-overfarten mellem Helsingør og Helsingborg til det australske investeringsselskab First State, der blev offentliggjort 9. januar, reducerer det engang så store Scandlines til kun to ruter.



Det dansk/tyske Scandlines bygger oprindeligt på de tidligere danske og tyske statsbane-ejede færgerederier, som de to stater privatiserede i 2007. Køberen, et konsortium af kapitalfonde, betalte 11,6 mia. kr. for Scandlines, som dengang havde 10 ruter i Østersøen.



Scandlines' CEO, Søren Poulsgaard Jensen, sagde i forbindelse med salgsmeddelelsen sidste uge, at det fremadrettet tjener ruten, der drives fifty-fifty mellem Scandlines og Stena Line, bedst kun at have én ejer. Men for Scandlines' ejer, kapitalfonden 3i, giver salget også mulighed for at nedbringe gælden fra købet af færgerederiet på toppen af verdensøkonomien i 2007.



3i erhvervede i 2013 partnerens, Allianz Capital Partners, ejerandel i Scandlines på 49 pct. Samtidigt blev gælden på 875 mio. euro refinansieret. 



Pres fra faste forbindelser



Scandlines' kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen, ønsker ikke at gå nærmere ind i de økonomiske bevæggrunde for salget af HH-overfarten over for Søfart. Hun siger samtidigt, at det endnu ikke er besluttet, om den planlagte gældsafvikling med tilendebringelse i 2022 nu kan ske hurtigere end planlagt.



I 2022 står Scandlines efter al sandsynlighed over for en fast forbindelse under Femern på rederiets vigtigste tilbageblevne rute mellem Rødby Havn og Puttgarden. HH-overfarten har siden 2000 på lignende vis været under pres fra Øresundsbroen.



Salg er overraskende



Afhændelsen af HH-overfarten kommer ud fra et operativt perspektiv som en overraskelse, da rutens fem færger og høje frekvens klart fra et operativt perspektiv lever op til definitionen af en trafikmaskine.



Sidste gang Scandlines afhændede ruter, var det nemlig for alene at fokusere på netop trafikmaskiner i kombination med grænsehandel i rederiets bordershops. Derfor blev rederiets sidste ro/pax-aktiviteter på Østersøen i 2012 solgt til Stena Line og Swedish Orient Line.



Tilbage er nu de to ruter mellem Rødby og Puttgaden og mellem Gedser og Rostock. Sidstnævnte rute kommer i løbet af i år til at gennemgå en opgradering med ny tonnage, mens Scandlines officielt har udmeldt, at de agter at tage kampen op med en fast forbindelse på Femern med fortsat drift af Rødby-Puttgraden-ruten.



Læs også:


Scandlines sælger sidste fragtrute

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125