DBB Jack-Up Services A/S tog kort før jul levering af 'Wind Server', der er rederiets første nybygning siden etableringen i 2008. Det nye jackup-fartøjs kran testes og godkendes lige nu af fabrikanten Liebherr og klassifikationsselskabet DNV GL, mens 'Wind Server' er jack'et op i Grenaas nordhavn.
Læs også: Driftsikkerhed er målet med stort udviklings-arbejde bag 'Wind Server'
Ved udgangen af januar er 'Wind Server' sluttet til den første opgave, dekommissioning af meteorologimaster på Horns Rev 1 og 2 for henholdsvis Vattenfall og DONG Energy. Ilddåben i Nordsøen er kun berammet til et par uger.
Derfor arbejdes der på at afsætte 'Wind Server' på de tyske og engelske offshore vindmølle-markeder frem til marts næste år, hvor det nye skib, der er bygget på spekulation, starter på en treårig kontrakt for Siemens Wind Power.
Tonnage-evolutionen inden for offshore vind har hidtil mest fundet sted i forhold til installationsskibe og de små crew- og transfer-fartøjer, der står for den daglige logistik på parkerne under etableringen og den efterfølgende drift.
'Wind Server' er netop målrettet driftsfasen og er det første skib skræddersyet specifikt til reparation, vedligehold og service af det betragtelige antal havvindmøller, der er rejst i nordeuropæisk farvand i de seneste godt ti år.
'Wind Server' var i den tidlige designfase oprindeligt tænkt som et installationsskib, men DBB valgte senere i stedet at koncentrere sig om det voksende marked for service og vedligehold. Indledningsvist med den ombyggede, selvsejlende jackup-kran 'Wind' i 2010. Et projekt, der i større omfang gentages med 'Wind Pioneer', som lige nu er i den afsluttende færdiggørelsesfase hos Orskov i Frederikshavn.
Kapacitetsmæssigt ville 'Wind Server' som installationsskib i dagens marked være for lille. Omvendt vil markedets nuværende installationsskibe være for store og omkostningstunge at udbyde til service- og reparationsopgaver, er kalkulen hos DBB Jack-Up. 'Wind Server's krankapacitet er på 400 tons, 100 tons mere end 'Wind Pioneer'.
Begge nye fartøjer repræsenterer dog et kvantespring i forhold til 'Wind's 80 tons. Samtidigt har både 'Wind Server' og 'Wind Pioneer' dedikerede offshore-kraner, som modsat 'Wind's mobilkran giver et langt større vejrvindue i forhold til den maksimale tilladte middelvind under operation.
Investeringen i ny og større tonnage hos DBB Jack-Up sker dog foreløbigt ikke for at udfase mindre enheder, men for at skabe et line-up af kapaciteter, der samlet set gør rederiet i stand til at byde ind på et mange-facettet spekter af serviceopgaver i offshore vind.
Læs også: Driftsikkerhed er målet med stort udviklings-arbejde bag 'Wind Server'
Ved udgangen af januar er 'Wind Server' sluttet til den første opgave, dekommissioning af meteorologimaster på Horns Rev 1 og 2 for henholdsvis Vattenfall og DONG Energy. Ilddåben i Nordsøen er kun berammet til et par uger.
Derfor arbejdes der på at afsætte 'Wind Server' på de tyske og engelske offshore vindmølle-markeder frem til marts næste år, hvor det nye skib, der er bygget på spekulation, starter på en treårig kontrakt for Siemens Wind Power.
Målrettet driftsfasen
Tonnage-evolutionen inden for offshore vind har hidtil mest fundet sted i forhold til installationsskibe og de små crew- og transfer-fartøjer, der står for den daglige logistik på parkerne under etableringen og den efterfølgende drift.
'Wind Server' er netop målrettet driftsfasen og er det første skib skræddersyet specifikt til reparation, vedligehold og service af det betragtelige antal havvindmøller, der er rejst i nordeuropæisk farvand i de seneste godt ti år.
'Wind Server' var i den tidlige designfase oprindeligt tænkt som et installationsskib, men DBB valgte senere i stedet at koncentrere sig om det voksende marked for service og vedligehold. Indledningsvist med den ombyggede, selvsejlende jackup-kran 'Wind' i 2010. Et projekt, der i større omfang gentages med 'Wind Pioneer', som lige nu er i den afsluttende færdiggørelsesfase hos Orskov i Frederikshavn.
Line-up repræsenterer kvantespring
Kapacitetsmæssigt ville 'Wind Server' som installationsskib i dagens marked være for lille. Omvendt vil markedets nuværende installationsskibe være for store og omkostningstunge at udbyde til service- og reparationsopgaver, er kalkulen hos DBB Jack-Up. 'Wind Server's krankapacitet er på 400 tons, 100 tons mere end 'Wind Pioneer'.
Begge nye fartøjer repræsenterer dog et kvantespring i forhold til 'Wind's 80 tons. Samtidigt har både 'Wind Server' og 'Wind Pioneer' dedikerede offshore-kraner, som modsat 'Wind's mobilkran giver et langt større vejrvindue i forhold til den maksimale tilladte middelvind under operation.
Investeringen i ny og større tonnage hos DBB Jack-Up sker dog foreløbigt ikke for at udfase mindre enheder, men for at skabe et line-up af kapaciteter, der samlet set gør rederiet i stand til at byde ind på et mange-facettet spekter af serviceopgaver i offshore vind.