Mols-Linien ændrer med virkning fra den 1. april i år ruteplanen mellem Ebeltoft og Odden. Ifølge en pressemeddelelse fra rederiet sker det som følge af, at trafikmønstrene har ændret sig.
”Ebeltoft-Odden-ruten er en attraktiv rejsevej i weekenderne, i helligdagsferierne og i sommerperioden, hvor der er stor efterspørgsel på billetter. På hverdage forholder det sig dog lidt anderledes,” udtaler Søren Jespersen, adm. direktør i Mols-Linien, i pressemeddelelsen.
Mols-Linien har forsøgt sig med en række forskellige afgangstidspunkter på ruten, men konstaterer, at efterspørgslen i hverdagene er flyttet fra Ebeltoft til Aarhus.
“Det må vores fartplaner nødvendigvis afspejle. Til syvende og sidst er det vores gæsters rejsemønstre, der bestemmer, hvor og hvornår vi skal sejle,” siger Søren Jespersen.
Clipper ville lukke ruten
Det er langt fra første gang, at Ebeltoft-Odden-ruten står for skud. Ruten har længe været en torn i øjet på Clipper, der med en aktieandel på 30 pct. er storaktionær i Mols-Linien. Clipper forsøgte i 2011 at indsætte en ny ledelse i Mols-Linien, der skulle få rederiet på ret økonomisk kurs ved blandt andet at sløjfe ruterne Kalundborg-Aarhus og Ebeltoft-Odden for at styrke frekvensen på ruten Aarhus-Odden.
Det lykkedes ikke Clipper at vælte ledelsen i Mols-Linien, der blev bakket op af de andre storaktionærer Finansiel Stabilitet og Nykredit. Kalundborg-Aarhus-ruten blev dog lukket i løbet af 2011, og Mols-Linien meddeler i forbindelse med den seneste frekvensnedgang på Ebeltoft-Odden, at man vil opgradere Aarhus-Odden-ruten.
Mols-Liniens senest aflagte årsregnskab viser et underskud i 2013 på 35,1 mio. kr. Rederiet formåede at forøge personbiltrafikken med 24,9 pct. fra 2012 til 2013, og forventningen til 2014-regnskabet, der endnu ikke er offentliggjort, er et overskud på mellem 0 og 10 mio. kr.
Mols-Linien har ikke ønsket at uddybe overvejelserne om den kommende ruteændring over for Søfart.
LÆS MERE
Busselskab vil indsætte færge for at udnytte Ebeltoft-Odden-potentiale
”Ebeltoft-Odden-ruten er en attraktiv rejsevej i weekenderne, i helligdagsferierne og i sommerperioden, hvor der er stor efterspørgsel på billetter. På hverdage forholder det sig dog lidt anderledes,” udtaler Søren Jespersen, adm. direktør i Mols-Linien, i pressemeddelelsen.
Mols-Linien har forsøgt sig med en række forskellige afgangstidspunkter på ruten, men konstaterer, at efterspørgslen i hverdagene er flyttet fra Ebeltoft til Aarhus.
“Det må vores fartplaner nødvendigvis afspejle. Til syvende og sidst er det vores gæsters rejsemønstre, der bestemmer, hvor og hvornår vi skal sejle,” siger Søren Jespersen.
Clipper ville lukke ruten
Det er langt fra første gang, at Ebeltoft-Odden-ruten står for skud. Ruten har længe været en torn i øjet på Clipper, der med en aktieandel på 30 pct. er storaktionær i Mols-Linien. Clipper forsøgte i 2011 at indsætte en ny ledelse i Mols-Linien, der skulle få rederiet på ret økonomisk kurs ved blandt andet at sløjfe ruterne Kalundborg-Aarhus og Ebeltoft-Odden for at styrke frekvensen på ruten Aarhus-Odden.
Det lykkedes ikke Clipper at vælte ledelsen i Mols-Linien, der blev bakket op af de andre storaktionærer Finansiel Stabilitet og Nykredit. Kalundborg-Aarhus-ruten blev dog lukket i løbet af 2011, og Mols-Linien meddeler i forbindelse med den seneste frekvensnedgang på Ebeltoft-Odden, at man vil opgradere Aarhus-Odden-ruten.
Mols-Liniens senest aflagte årsregnskab viser et underskud i 2013 på 35,1 mio. kr. Rederiet formåede at forøge personbiltrafikken med 24,9 pct. fra 2012 til 2013, og forventningen til 2014-regnskabet, der endnu ikke er offentliggjort, er et overskud på mellem 0 og 10 mio. kr.
Mols-Linien har ikke ønsket at uddybe overvejelserne om den kommende ruteændring over for Søfart.
LÆS MERE
Busselskab vil indsætte færge for at udnytte Ebeltoft-Odden-potentiale