Busselskab vil indsætte færge for at udnytte Ebeltoft-Odden-potentiale
KONKURRENCE: Busselskabet Rød Billet ser muligheder i Ebeltoft-Odden-ruten. Katamaranen 'Bocayna Express' er inde i overvejelserne, og hvis alt går vel, vil Rød Billet sejle til sommer.
Smart trick
Holder alle muligheder åbne
Overvejer nedsat hastighed
Norsk dobbeltender er alternativ
Afhænger af behandlingstid
Mols-Linien nedsætter frekvens på Ebeltoft-Odden-rutenLavprisbusselskabet Rød Billet har planer om at udvide forretningen til også at omfatte færgedrift. Ifølge Rød Billets adm. direktør, Thomas Hintze, har overvejelserne stået på i ”noget tid.” ”De færger, vores busser benytter i dag, sejler ikke helt, som jeg gerne vil. Vi vil gerne have nogle flere afgange, og at færgerne sejler midt på dagen,” siger han til Søfart. Særligt Ebeltoft-Odden ser Thomas Hinzte potentiale i, ikke mindst efter Mols-Liniens udmelding om at nedsætte frekvensen på ruten. ”Der har været færgedrift fra Ebeltoft i mange år, så hvorfor skulle det lige pludselig ikke kunne gå,” siger han og afviser, at ruten udelukkende har potentiale for weekend- og ferietrafik, hvilket er Mols-Liniens argument for at nedsætte frekvensen på ruten. ”For Mols-Linien er det jo et smart trick til at få fyldt færgerne. For selvom der ikke går nogen færge fra Ebeltoft, vælger folk på Djursland jo Mols-Linien alligevel, hvis de skal over,” siger han og tilføjer, at Rød Billet i modsætning til Mols-Linien ikke skal tilfredsstille en masse aktionærer. ”Det kan da godt være, at vi ikke kan tjene syv mio. kr. om året, men hvis vi nu kan nøjes med at tjene én, så er det vel også godt,” siger han. Thomas Hintze ser for sig, at ruten skal sejles med en færge, der både er mindre og billigere i drift end de færger, Mols-Linien har forsøgt sig med på ruten. Med det udgangspunkt tror han på, at han i modsætning til Mols-Linien kan gøre ruten rentabel. ”Jeg tror på, at hvis man kan tjene gode penge i sommeren og i weekenderne, så har man også råd til at sejle i hverdagene. Der skal være meget få passagerer med, hvis det ikke skal kunne løbe rundt at sejle i hverdagene,” siger Thomas Hintze. I øjeblikket holder Thomas Hintze alle muligheder åbne og forsøger at ”tænke ud af boksen.” Han erkender, at han ikke har den fornødne viden til at drive et rederi, så flere forskellige samarbejdspartnere er inde i overvejelserne. Han fortæller til Søfart, at han er i kontakt med to udenlandske rederier, der begge har erfaring med færgesejlads i Danmark. Det drejer sig ifølge Thomas Hintze om tyske FRS Group, der tidligere har forsøgt sig på ruten Aarhus-Kalundborg, og norske Fred. Olsen Lines, der tidligere har besejlet Hanstholm-Larvik. Fred. Olsen Lines har også en færge, der er inde i overvejelserne til ruten. Det drejer sig om katamaranen 'Bocayna Express', der er leveret fra Austal i Australien i 2003 til Fred. Olsens spanske selskab, der driver en række hurtigfærgeruter på De Kanariske Øer. Hurtigfærgen har en kapacitet på 450 passagerer og 69 personbiler/110 lanemeter. Servicefarten er 34 knob. For at tilpasse omkostningsniveauet til ruten gør Thomas Hintze sig tanker om at have forskellige overfartstider, så eksempelvis billige afgange sker med nedsat hastighed. Som alternativ til 'Bocayna Express' er der også en norsk konventionel dobbeltender-færge med omtrent samme kapacitet inde i overvejelserne. Thomas Hinzte nævner fire daglige afgange som en mulighed, og han lader ikke til at være skræmt ved tanken om, at han vil skulle konkurrere med Mols-Linien i weekender og i ferier, hvis tankerne bliver gjort til alvor. ”Hvis man sejler ruten alle dage, så tror jeg også, at der vil være god opbakning i lokalsamfundet,” siger han og udelukker ikke muligheden for et samarbejde med Mols-Linien. Tidshorisonten for Rød Billets entre på havet afhænger ifølge Thomas Hinzte af to ting. Dels en afklaring af, hvilken færge der er bedst egnet til formålet, og dels de danske myndigheders behandlingstid. Myndighedernes godkendelse har tidligere forvoldt FRS Group store kvaler særligt i forbindelse med en række krav fra Miljøstyrelsen, der skulle opfyldes, før rederiets katamaran 'Dolphin Jet' kunne sejle mellem Aarhus og Kalundborg. Kravene resulterede blandt andet i nedsat hastighed i Kalundborg Fjord og en forlængelse af sejlruten med 11 sømil, hvilket i sidste ende fik FRS til at nedlægge ruten. Thomas Hintze er dog optimistisk i forhold til, hvornår Rød Billet kan begynde at drive en færge. ”Hvis en af de to færger, vi overvejer, viser sig at være noget, kunne det godt blive hen over sommeren,” siger han. Mols-Linien har ikke ønsket at kommentere på udsigten til, at Rød Billet overvejer at bevæge sig ind på markedet. LÆS MERE