Jagten på at fange de skibe, der omgår de nye, skrappere svovlregler i SECA-området, skal intensiveres. Derfor vil Søfartsstyrelsen, hvis skibsinspektører i forvejen inspicerer skibe, der anløber danske havne, øge kontrollen på to områder.
”Den øgede kontrol har to ben. Det ene handler om, at man fordobler antallet af prøver fra 75 til 150 årligt på skibe i danske havne. Det andet ben er overvågningen af skibe, der formentlig bliver implementeret i løbet af foråret,” siger Anne Skov Strüver og tilføjer, at droner og broer er i spil som midler til overvågningen, der er sendt i udbud.
Den 18. december vedtog EU krav til medlemsstaterne vedrørende hyppighed af af prøvetagning, prøvetagningsmetoder, definition af en repræsentativ prøvetagning samt rapportering. Det betyder, at medlemsstaterne skal inspicere logbøger og bunker delivery notes på 10 pct. af alle individuelle skibe, der kalder en havn i den enkelte medlemsstat.
”Vi synes, at det er positivt, hvis man øger kontrolniveauet inden for EU. Men vi havde gerne set det endnu højere og mere ensartet. Svovlkravene er en stor omkostning, der betyder, at det er blevet op imod 50 pct. dyrere at tanke brændstof, og de rederier, der har investeret i scrubbere, har brugt over 30 mio. kr. per skib, så håndhævelsen skal være i orden,” siger Maria Bruun Skipper om de nye regler.
Straf og håndhævelse
I Californien, der hører under ECA-reglerne, har man inden for kort tid fire eksempler på skibe, der har modtaget bøder for at sejle med brændstof uden lavt svovlindhold. Herhjemme har vi endnu ikke set eksempler på fangede svovlsyndere, men der er enighed om, at der er brug for en effektiv håndhævelse.
”Selvfølgelig skal der være sanktioner. Vi lægger vægt på, at reglerne håndhæves effektivt og ensartet, også ud fra et konkurrenceforvridningshensyn,” siger Anne Skov Strüver.
Hun bliver bakket op af Maria Bruun Skipper, der ikke lægger skjul på ønsket om, at der bliver slået hårdt ned på problemet:
”Vi går ind for, at man straffer lovovertræderne, så det kan mærkes. Det kan enten være bøder, der mere end fratager fortjenesten, eller at skibet ligefrem bliver tilbageholdt.”
Oplysning og kampagner
Fra dansk side har man afsat syv mio. kr. til at skærpe kontrollen gennem regeringens luftpakke ”Ren luft til danskerne". Bekymringerne går i høj grad også på de skibe, der ikke anløber danske havne, men i stedet ”satser” på havne, der måske ikke holder samme kontrolniveau. Blandt andet derfor er man gået sammen i en fælles kampagne blandt ECA-landene.
”Vi er godt klar over, at vi ikke kan løse problemet alene. Men vi laver denne kampagne med SECA-landene, hvor de skibe, der anløber havnene i februar i de 16 lande, får udleveret brochurer med tjek-spørgsmål, beskrivelser af regler,” fortæller Anne Skov Strüver, der fortsætter:
”Herudover er alle SECA-lande inviteret til en workshop i Danmark, hvor vi vil se nærmere på de problemstillinger, der er. Det kan være de tekniske, men også juridiske i forhold til eksempelvis bødeniveauer.”
Fakta:
”Den øgede kontrol har to ben. Det ene handler om, at man fordobler antallet af prøver fra 75 til 150 årligt på skibe i danske havne. Det andet ben er overvågningen af skibe, der formentlig bliver implementeret i løbet af foråret,” siger Anne Skov Strüver og tilføjer, at droner og broer er i spil som midler til overvågningen, der er sendt i udbud.
Den 18. december vedtog EU krav til medlemsstaterne vedrørende hyppighed af af prøvetagning, prøvetagningsmetoder, definition af en repræsentativ prøvetagning samt rapportering. Det betyder, at medlemsstaterne skal inspicere logbøger og bunker delivery notes på 10 pct. af alle individuelle skibe, der kalder en havn i den enkelte medlemsstat.
”Vi synes, at det er positivt, hvis man øger kontrolniveauet inden for EU. Men vi havde gerne set det endnu højere og mere ensartet. Svovlkravene er en stor omkostning, der betyder, at det er blevet op imod 50 pct. dyrere at tanke brændstof, og de rederier, der har investeret i scrubbere, har brugt over 30 mio. kr. per skib, så håndhævelsen skal være i orden,” siger Maria Bruun Skipper om de nye regler.
Straf og håndhævelse
I Californien, der hører under ECA-reglerne, har man inden for kort tid fire eksempler på skibe, der har modtaget bøder for at sejle med brændstof uden lavt svovlindhold. Herhjemme har vi endnu ikke set eksempler på fangede svovlsyndere, men der er enighed om, at der er brug for en effektiv håndhævelse.
”Selvfølgelig skal der være sanktioner. Vi lægger vægt på, at reglerne håndhæves effektivt og ensartet, også ud fra et konkurrenceforvridningshensyn,” siger Anne Skov Strüver.
Hun bliver bakket op af Maria Bruun Skipper, der ikke lægger skjul på ønsket om, at der bliver slået hårdt ned på problemet:
”Vi går ind for, at man straffer lovovertræderne, så det kan mærkes. Det kan enten være bøder, der mere end fratager fortjenesten, eller at skibet ligefrem bliver tilbageholdt.”
Oplysning og kampagner
Fra dansk side har man afsat syv mio. kr. til at skærpe kontrollen gennem regeringens luftpakke ”Ren luft til danskerne". Bekymringerne går i høj grad også på de skibe, der ikke anløber danske havne, men i stedet ”satser” på havne, der måske ikke holder samme kontrolniveau. Blandt andet derfor er man gået sammen i en fælles kampagne blandt ECA-landene.
”Vi er godt klar over, at vi ikke kan løse problemet alene. Men vi laver denne kampagne med SECA-landene, hvor de skibe, der anløber havnene i februar i de 16 lande, får udleveret brochurer med tjek-spørgsmål, beskrivelser af regler,” fortæller Anne Skov Strüver, der fortsætter:
”Herudover er alle SECA-lande inviteret til en workshop i Danmark, hvor vi vil se nærmere på de problemstillinger, der er. Det kan være de tekniske, men også juridiske i forhold til eksempelvis bødeniveauer.”
Fakta:
- SECA/ECA
Grænseværdierne for svovl i skibes brændstof i SECA (Sulphur Emission Control Areas) også oftest omtalt som ECA (Emission Control Areas) blev fra årskiftet sænket fra 1 pct. til 0,1 pct. - Alle skibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen, skal reducere deres svovludledning med 90 pct.
- Miljøministeriet anslår, at en tur fra Den Engelske Kanal igennem Østersøen og retur vil have en ekstraomkostning på mellem en halv til en hel mio. kr. alt efter skibets størrelse og fart.