Norden har løftet barren yderligere for energieffektivitet på den seneste MR-tankskibsserie fra STX Offshore & Shipbuilding i Sydkorea. Seriens første skib af fire, ’Nord Superior’, blev leveret 8. januar og er lige nu på jomfrurejse fra Asien med en last palmeolie med forventet ankomst til Hamborg 27. februar.
De fire nye skibe er Nordens foreløbigt tredje tankskibsserie med betegnelsen ECO – en efterhånden veletableret betegnelse for skibe, hvor der i designfasen har været ekstra stort fokus på energieffektivitet afledt af høje oliepriser og et øget miljøfokus.
Første Norden-serie med ECO-betegnelsen var fire MR-tankskibe fra STX Offshore & Shipbuilding leveret gennem 2013. Anden serie bestod af to handysize-tankskibe fra Guangzhou Shipyard International i Kina, begge leveret sidste år.
Det lykkedes Norden at øge energieffektiviteten med den første serie af ECO-skibe med mellem 20 og 25 pct. sammenlignet med de dengang bedst performende konventionelle skibe af samme størrelse i rederiet. Målet med den seneste serie fra STX er ifølge Norden at øge energieffektiviteten med yderligere 11 til 12 pct. i forhold til den første ECO-serie fra STX.
Optimeret med to tons bunker i døgnet
Norden oplyser, at det i praksis vil betyde, at ’Nord Superior’ fuld lastet med en fart på 13 knob vil bruge omkring 19 tons bunkerolie i døgnet. Det er en yderligere reducering på godt to tons sammenlignet med den første ECO-serie fra STX, der har samme lastekapacitet.
Som med de første serier af ECO-tankskibe har de konkrete håndtag, værftets tegnestue har kunnet dreje på, først og fremmet været skrog, propellere og hovedmotor. Skroget er blevet slankere, altså en lavere såkaldt blok koefficient, men med samme volumen som den første serie. Det vil sige, at længden er øget med to meter og dybgangen med 15 centimeter.
Propellens diameter er blevet øget med 60 centimeter til nu 6,8 meter fra den første ECO-serie. Samtidigt er anvendelse af Mewis Duct, en særlig dyse foran propelleren, som blev testet på den første serie, nu blevet standard. Målet er at øge propellerens effektivitet – altså dens evne til at overføre energien fra hovedmotoren til fremdrift. Den større propel giver mulighed for at reducere antallet af omdrejninger, mens dysen øger og stabiliserer vandtilstrømningen til propelleren.
Ny ME-B low speed-serie
Samspillet med anvendelse af større propellerdiameter stiller særlige krav til hovedmotoren. Den første ECO-serie fra STX introducerede MAN Diesels’ ME-C low speed-motor, der med den elektroniske styring gav en langt større driftsfleksibilitet end det tidligere har været muligt på skibe i det segment.
Den nye serie anvender imidlertid den samme nye ME-B low speed-serie fra MAN Diesel, som blev introduceret på de to ECO-tankskibe fra Guangzhou Shipyard sidste år. Motoren har ekstra stor slaglængde, hvilket forbedrer forholdet mellem output og omdrejninger, noget som gør den optimalt i et setup med en større propellerdiameter.
’Nord Superior’ og de kommende tre søstre byder også på andre nye tiltag i maskinrummet. Skibene udnytter nemlig ikke alene spildvarmen fra hovedmotorens udstødningsgas til opvarmning af heavy fuel. Nu udnyttes også udstødsvarmen fra hjælpemaskineriet til det formål, hvilket betyder, at oliefyret oftest bliver overflødigt under havneophold, hvor hjælpemaskineriet anvendes, mens hovedmotoren er stoppet. Alt sammen medvirkende til den yderligere optimering fra den første serie.
De resterende tre skibe i serien, ’Nord Supreme’, ’Nord Sustainable’ og ’Nord Swift’, leveres henholdsvis i februar, maj og august. Alle fire skal indgå Norient Product Pool’en, som Norden driver sammen med cypriotiske Interorient Navigation.
De fire nye skibe er Nordens foreløbigt tredje tankskibsserie med betegnelsen ECO – en efterhånden veletableret betegnelse for skibe, hvor der i designfasen har været ekstra stort fokus på energieffektivitet afledt af høje oliepriser og et øget miljøfokus.
Første Norden-serie med ECO-betegnelsen var fire MR-tankskibe fra STX Offshore & Shipbuilding leveret gennem 2013. Anden serie bestod af to handysize-tankskibe fra Guangzhou Shipyard International i Kina, begge leveret sidste år.
Det lykkedes Norden at øge energieffektiviteten med den første serie af ECO-skibe med mellem 20 og 25 pct. sammenlignet med de dengang bedst performende konventionelle skibe af samme størrelse i rederiet. Målet med den seneste serie fra STX er ifølge Norden at øge energieffektiviteten med yderligere 11 til 12 pct. i forhold til den første ECO-serie fra STX.
Optimeret med to tons bunker i døgnet
Norden oplyser, at det i praksis vil betyde, at ’Nord Superior’ fuld lastet med en fart på 13 knob vil bruge omkring 19 tons bunkerolie i døgnet. Det er en yderligere reducering på godt to tons sammenlignet med den første ECO-serie fra STX, der har samme lastekapacitet.
Som med de første serier af ECO-tankskibe har de konkrete håndtag, værftets tegnestue har kunnet dreje på, først og fremmet været skrog, propellere og hovedmotor. Skroget er blevet slankere, altså en lavere såkaldt blok koefficient, men med samme volumen som den første serie. Det vil sige, at længden er øget med to meter og dybgangen med 15 centimeter.
Propellens diameter er blevet øget med 60 centimeter til nu 6,8 meter fra den første ECO-serie. Samtidigt er anvendelse af Mewis Duct, en særlig dyse foran propelleren, som blev testet på den første serie, nu blevet standard. Målet er at øge propellerens effektivitet – altså dens evne til at overføre energien fra hovedmotoren til fremdrift. Den større propel giver mulighed for at reducere antallet af omdrejninger, mens dysen øger og stabiliserer vandtilstrømningen til propelleren.
Ny ME-B low speed-serie
Samspillet med anvendelse af større propellerdiameter stiller særlige krav til hovedmotoren. Den første ECO-serie fra STX introducerede MAN Diesels’ ME-C low speed-motor, der med den elektroniske styring gav en langt større driftsfleksibilitet end det tidligere har været muligt på skibe i det segment.
Den nye serie anvender imidlertid den samme nye ME-B low speed-serie fra MAN Diesel, som blev introduceret på de to ECO-tankskibe fra Guangzhou Shipyard sidste år. Motoren har ekstra stor slaglængde, hvilket forbedrer forholdet mellem output og omdrejninger, noget som gør den optimalt i et setup med en større propellerdiameter.
’Nord Superior’ og de kommende tre søstre byder også på andre nye tiltag i maskinrummet. Skibene udnytter nemlig ikke alene spildvarmen fra hovedmotorens udstødningsgas til opvarmning af heavy fuel. Nu udnyttes også udstødsvarmen fra hjælpemaskineriet til det formål, hvilket betyder, at oliefyret oftest bliver overflødigt under havneophold, hvor hjælpemaskineriet anvendes, mens hovedmotoren er stoppet. Alt sammen medvirkende til den yderligere optimering fra den første serie.
De resterende tre skibe i serien, ’Nord Supreme’, ’Nord Sustainable’ og ’Nord Swift’, leveres henholdsvis i februar, maj og august. Alle fire skal indgå Norient Product Pool’en, som Norden driver sammen med cypriotiske Interorient Navigation.
FAKTA – ’Nord Superior’, DIS, OWPA2, Hellerup
Type: MR (Mid-Range) produkt- og kemikalietankskib
Ejer: Norden A/S, Hellerup
Værft: STX Offshore & Shipbuilding Co., Ltd., Sydkorea
Bygge nr.: 1641
Design: STX Offshore & Shipbuilding
Klasseselskab: DNV GL
Notation: 1A1 CSR Tanker for Chemicals and Oil ESP SPM E0 VCS-2 COW BWM-E(s) COAT-PSPC(B) BIS ETC TMON
Længde o.a.: 183 m
Længde lbp.: 176 m
Bredde: 32,2 m
Dybgang: 13,2 m
Bruttoton: 30.108
Nettoton: 13.737
Dødvægt: 49.573 t
Fremdrivning: Dieselmekanisk - 1 X MAN Diesel 6G50ME-B9, 9.960 kW
Servicefart: 13 knob
Læs også:
Norden udvider ECO-skibsordre
Type: MR (Mid-Range) produkt- og kemikalietankskib
Ejer: Norden A/S, Hellerup
Værft: STX Offshore & Shipbuilding Co., Ltd., Sydkorea
Bygge nr.: 1641
Design: STX Offshore & Shipbuilding
Klasseselskab: DNV GL
Notation: 1A1 CSR Tanker for Chemicals and Oil ESP SPM E0 VCS-2 COW BWM-E(s) COAT-PSPC(B) BIS ETC TMON
Længde o.a.: 183 m
Længde lbp.: 176 m
Bredde: 32,2 m
Dybgang: 13,2 m
Bruttoton: 30.108
Nettoton: 13.737
Dødvægt: 49.573 t
Fremdrivning: Dieselmekanisk - 1 X MAN Diesel 6G50ME-B9, 9.960 kW
Servicefart: 13 knob
Læs også:
Norden udvider ECO-skibsordre