Fra klejnsmed over maskinmester videre til konservesmand, søfartsskolelærer, brandinstruktør, marinehjemmeværnsmand og senest ølbrygger. Portræt af en maritim fynbo med 25-års jubilæum på Svendborg Søfartsskole.
Med udgangspunkt i Ulbølle ved Vester Skerninge har Kenneth Klingenberg fra Svendborg Søfartsskole stort set hele sit liv og sin aktive karriere haft solidt fodfæste i det sydfynske. Altså med undtagelse af de perioder, hvor han har slået sine folder på de syv verdenshave. Men selv da stadigt med udfarende sted i det sydfynske, så den side af sagen er ret ensidig. Til gengæld har gøremålene været mange.
”Ja, jeg tog jo en uddannelse som klejnsmed, men det var der ikke job i op til min soldatertid, så efter den lod jeg mig lokke af en svogers maskinmesterhistorier, og så fandt jeg vej til Svendborg Maskinmesterskole og derefter fem år som mester hos Danneborg, inden jeg vendte hjem til et job på konservesfabrikken her i Svendborg – og så videre derfra her til søfartsskolen som instruktør,” fortæller Kenneth Klingenberg.
Den tjans har han så stadigt, men det er ikke helt nok for hr. Klingenberg, der brænder mindst lige så meget for sin anden faste tjans som instruktør på brandskolen i det sydfynske. I øvrigt en tjans, han deler med sin maskininstruktørkollega på søfartsskolen i en slags fifty-fifty-arrangement, hvor de hver især tager et halvt år ad gangen på de to respektive skoler.
Afvekslingen luner
”Brandskolen er jo med alle mulige andre kursister end lige fra søfartsskolen, men de er alle maritime fra skolerne her nede omkring samt diverse rederier, der sender folk på genopfriskningskurser. Det er sjovt at arbejde med og særdeles afvekslende. Også fordi jeg ind imellem lige skal bistå med diverse opgaver inde på søfartsskolen i det halvår, jeg ellers er ude på brandskolen,” fortsætter han.
”Ellers må jeg sige, at det par gange, jeg har haft lejlighed til at tage med som mester i et af A.P. Møller - Mærsks skibe på såkaldt sejladsorlov har været fantastiske afstikkere fra skolejobbene. Det har faktisk været svært at komme tilbage, må jeg sige. Det er jo utroligt at opleve, at folk gør, hvad de får besked på, uden videre. Det kan man såmænd godt savne ind imellem på en moderne skole,” som det tilføjes med fynsk smil i stemmen.
Ikke at han fortryder skolegerningen. Det er trods alt flertallet af oplevelser, der tæller. Og her er de positive så langt i overtal. Faktisk mener Klingenberg, at han har haft mindst 2.500 elever ”gennem hænderne” på søfartsskolen alene – både skibsassistentelever og HF-Søfarts-elever.
Når fritiden kalder
Uden for alt arbejdet er der så tjansen som kommando- og logistikansvarlig for Marinehjemmeværnet i Svendborg at varetage. Og her er også nok at se til med ca. 100 medlemmer at holde ved udstyr og i rette. Faktisk så meget, at det ikke bliver til meget sejltid på MHV 810 'Luna'. Men når det sker, er det naturligvis med udkig til de to Scania V8-motorer, han så er ansvarlig for.
Er han endelig på (fri)land, er Kenneth Klingenberg dog også på gyngende grund – iblandt. Han er nemlig medlem af et lille privat ølbryggerlaug. Og det kan jo smage af sig ind imellem.
”Ja, jeg tog jo en uddannelse som klejnsmed, men det var der ikke job i op til min soldatertid, så efter den lod jeg mig lokke af en svogers maskinmesterhistorier, og så fandt jeg vej til Svendborg Maskinmesterskole og derefter fem år som mester hos Danneborg, inden jeg vendte hjem til et job på konservesfabrikken her i Svendborg – og så videre derfra her til søfartsskolen som instruktør,” fortæller Kenneth Klingenberg.
Den tjans har han så stadigt, men det er ikke helt nok for hr. Klingenberg, der brænder mindst lige så meget for sin anden faste tjans som instruktør på brandskolen i det sydfynske. I øvrigt en tjans, han deler med sin maskininstruktørkollega på søfartsskolen i en slags fifty-fifty-arrangement, hvor de hver især tager et halvt år ad gangen på de to respektive skoler.
Afvekslingen luner
”Brandskolen er jo med alle mulige andre kursister end lige fra søfartsskolen, men de er alle maritime fra skolerne her nede omkring samt diverse rederier, der sender folk på genopfriskningskurser. Det er sjovt at arbejde med og særdeles afvekslende. Også fordi jeg ind imellem lige skal bistå med diverse opgaver inde på søfartsskolen i det halvår, jeg ellers er ude på brandskolen,” fortsætter han.
”Ellers må jeg sige, at det par gange, jeg har haft lejlighed til at tage med som mester i et af A.P. Møller - Mærsks skibe på såkaldt sejladsorlov har været fantastiske afstikkere fra skolejobbene. Det har faktisk været svært at komme tilbage, må jeg sige. Det er jo utroligt at opleve, at folk gør, hvad de får besked på, uden videre. Det kan man såmænd godt savne ind imellem på en moderne skole,” som det tilføjes med fynsk smil i stemmen.
Ikke at han fortryder skolegerningen. Det er trods alt flertallet af oplevelser, der tæller. Og her er de positive så langt i overtal. Faktisk mener Klingenberg, at han har haft mindst 2.500 elever ”gennem hænderne” på søfartsskolen alene – både skibsassistentelever og HF-Søfarts-elever.
Når fritiden kalder
Uden for alt arbejdet er der så tjansen som kommando- og logistikansvarlig for Marinehjemmeværnet i Svendborg at varetage. Og her er også nok at se til med ca. 100 medlemmer at holde ved udstyr og i rette. Faktisk så meget, at det ikke bliver til meget sejltid på MHV 810 'Luna'. Men når det sker, er det naturligvis med udkig til de to Scania V8-motorer, han så er ansvarlig for.
Er han endelig på (fri)land, er Kenneth Klingenberg dog også på gyngende grund – iblandt. Han er nemlig medlem af et lille privat ølbryggerlaug. Og det kan jo smage af sig ind imellem.