Tiltrække nye fartøjer
400 skibe og 18.000 nye arbejdspladser
”En modsvarende beregning for Sverige viser, at vi da skulle have mere end 400 svenskflagede skibe i stedet for de 100, vi har i dag,” siger Pia Berglund og tilføjer:
”Men det kommer nok til at tage fem til 10 år.”
Danmark kan se frem til større konkurrence på tiltrækning af tonnage fra vores broderland Sverige. Det er i hvert fald formålet med det seneste tiltag inden for tonnageskat fra de svenske redere og fagforbund, som stadig ser stort potentiale i det maritime erhverv. Første skridt mod en bedre svensk maritim fremtid er at stoppe den nuværende udflagning af svenske skibe til andre flagstater med mere attraktive rammevilkår. En udflagning, som har været til gavn for andre flagstater og ikke mindst Danmark, som i dag har 45 svensk-ejede skibe under dansk flag. ”Den tidligere regering gennemførte en række tiltag for at styrke den svenske søfarts konkurrenceevne, og disse har medført, at vi nu har sat en stopper for udflagning,” siger Pia Berglund, direktør for den svenske rederiforening til Søfart. Men der er behov for yderligere tiltag for at fastholde en svensk maritim sektor. Den svenske maritime industri sigter derfor med det nye skatteinitiativ mod at tiltrække nye fartøjer til den svenske flåde. En attraktiv tonnageordning skal således også få tidligere udflagede skibe til at vende tilbage til det svenske flag og på længere sigt endda tiltrække udenlandske rederier til landet. Gennem de sidste mange år har det langtfra været den svenske tiltrækningskraft for skibe, som har trukket overskrifter. En stabil udflagning har fundet sted, og ifølge Pia Berglund blev bunden for det svenske flag nået i juni 2014 med blot 97 skibe i gult og blåt. Men med en ny tonnageskat på plads er der igen gode muligheder for at øge den indflagede tonnage betragteligt. Vurderingen er ifølge den svenske rederiforening baseret på en analyse fra London School of Economics, som viser, at de lande, som har indført tonnageskat, også har fået en betydelig flådevækst i de følgende år. Færre skibe betyder færre arbejdspladser, og udflagninger har medført flere tusinde jobtab gennem årene i en branche, som i dag er på 25.000 mand. Ifølge den svenske rederiforening kan branchen tilføres yderligere 18.000 arbejdspladser, hvis den ”blå Skatt” bliver til virkelighed. ”Vores analyse skal fremlægges for finansminister Magdalena Andersson den 6. februar. Derefter følger en behandling i Riksdagen og i EU. Fra industriens side ser vi gerne, at reformen træder i kraft den 1. januar 2016,” siger Pia Berglund. Hvorvidt den deadline kan nås i virkeligheden, vil tiden vise, men den svenske rederiforening har ifølge Pia Berglund lagt vægt på behovet for en hurtig afklaring, da flere svenske rederier har behov for at vide, hvor de står.