For 50 år siden
…Det tyske Lunewerft i Bemerhaven har fremstillet en helt ny type redningsbåd, der afviger betydelig fra de gængse typer. For det første er den helt lukket og for det andet er den helt og aldeles bygget i kunstfibermaterialer. Båden, der i sin største version kan medtage op til 120 personer, er motoriseret og meget stabil. Bl.a. fordi der automatisk indtages ballastvand, når båden sænkes ned på havoverfladen.
…Ved Ålesund i Norge har man åbnet verdens første civile rute med luftpudebåd. Den havde efter åbningen bl.a. besøg af skibsreder Leif Hahn Petersen fra rederiet Dansk-Fransk, der var med på en længere demonstrationstur. Også i England omgås man med planer om at bruge luftpusebådeBl.a. har fabrikken Westland Saunders Roe Division leveret en 38 tons prototype til Royal Navys flyvevåben, men der arbejdes også med en civil version, der skal kunne medtage op til 150 personer og formentlig i fart på Den Engelske Kanal.
Kilde: Søfart nr. 4, 1965 og Vikingen nr. 5, 1965
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
For 25 år siden
…EOS-værftet (Esbjerg Oilfild Services) har sikret sig en ordre på tre containercoastere til partrederier omkring Jespergaard-familien og Scandinavian Chartering i Glostrup. Kontrakterne var ellers tidligere indgået med Bogense Skibsværft, men her kunne man ikke opfylde dem alligevel, og så gik ordren altså vestover.
Nybygninger bygges for tre K/S’ere med navn efter de tidligere Dansk Vestindiske Øer og bliver hver især på 2.600 t.dv. og en kapacitet på 150 TEU.
…Industriministeriet har i relation til Projekt Skib-projektet besluttet at indkøbe nyt EDB-materiel til brug for de studerende ved de højere maritime skoler. Det gælder dels et hyre- og administrationsprogram, dels det nye Planned Maintenance System fra firmaet High Tech Shipmanagement.
…Fanget i ”Sparks” med kommentar fra den uheldige kaptajn Joseph Hazelwood fra ulykkestankeren ’Exxon Valdez’ omkring hans første nat i spjældet for den dåd: ”Det var såmænd ikke så værst. Pressen kunne ikke komme med ind. Jeg sad ganske vist med en 50-60 skumle typer, men jeg har da sejlet med dem, der var værre…”
…Formand K. Mols Sørensen fra Dansk Styrmandsforening har endnu engang ladet lufte tanken om et større samlende kartel for danske søfarende. Forslaget fik vinger under et seminar afholdt af Maskinmestrenes Forening.
…’Horns Rev’ står der nu på siden af Motorfyrskib nr. 1, der fremover skal ligge fast i Esbjerg som museumsskib – med officiel åbning som sådan 8. juli. Men navngivningen er just klaret med fiskeriminister og bysbarn Kent Kirk som flaskesvinger. Men enten var træet for blødt eller vestjyden måske for nærig i ånden, for der skulle hele tre forsøg til før skummet flød.
…Besætningsnævnet har haft hele fem færgesager over bordet. Det gjaldt færgerne ’Kalundborg’, ’Trailer’, ’Thor Sydfyen’, ’Superflex Alfa’ og ’Superflex Bravo’. To sager blev afvist som ansøgt, mens de øvrige tre imødekom rederiernes ønsker via medhold hos Søfartsstyrelsen.
…Det tyske Lunewerft i Bemerhaven har fremstillet en helt ny type redningsbåd, der afviger betydelig fra de gængse typer. For det første er den helt lukket og for det andet er den helt og aldeles bygget i kunstfibermaterialer. Båden, der i sin største version kan medtage op til 120 personer, er motoriseret og meget stabil. Bl.a. fordi der automatisk indtages ballastvand, når båden sænkes ned på havoverfladen.
…Ved Ålesund i Norge har man åbnet verdens første civile rute med luftpudebåd. Den havde efter åbningen bl.a. besøg af skibsreder Leif Hahn Petersen fra rederiet Dansk-Fransk, der var med på en længere demonstrationstur. Også i England omgås man med planer om at bruge luftpusebådeBl.a. har fabrikken Westland Saunders Roe Division leveret en 38 tons prototype til Royal Navys flyvevåben, men der arbejdes også med en civil version, der skal kunne medtage op til 150 personer og formentlig i fart på Den Engelske Kanal.
Kilde: Søfart nr. 4, 1965 og Vikingen nr. 5, 1965
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
For 25 år siden
…EOS-værftet (Esbjerg Oilfild Services) har sikret sig en ordre på tre containercoastere til partrederier omkring Jespergaard-familien og Scandinavian Chartering i Glostrup. Kontrakterne var ellers tidligere indgået med Bogense Skibsværft, men her kunne man ikke opfylde dem alligevel, og så gik ordren altså vestover.
Nybygninger bygges for tre K/S’ere med navn efter de tidligere Dansk Vestindiske Øer og bliver hver især på 2.600 t.dv. og en kapacitet på 150 TEU.
…Industriministeriet har i relation til Projekt Skib-projektet besluttet at indkøbe nyt EDB-materiel til brug for de studerende ved de højere maritime skoler. Det gælder dels et hyre- og administrationsprogram, dels det nye Planned Maintenance System fra firmaet High Tech Shipmanagement.
…Fanget i ”Sparks” med kommentar fra den uheldige kaptajn Joseph Hazelwood fra ulykkestankeren ’Exxon Valdez’ omkring hans første nat i spjældet for den dåd: ”Det var såmænd ikke så værst. Pressen kunne ikke komme med ind. Jeg sad ganske vist med en 50-60 skumle typer, men jeg har da sejlet med dem, der var værre…”
…Formand K. Mols Sørensen fra Dansk Styrmandsforening har endnu engang ladet lufte tanken om et større samlende kartel for danske søfarende. Forslaget fik vinger under et seminar afholdt af Maskinmestrenes Forening.
…’Horns Rev’ står der nu på siden af Motorfyrskib nr. 1, der fremover skal ligge fast i Esbjerg som museumsskib – med officiel åbning som sådan 8. juli. Men navngivningen er just klaret med fiskeriminister og bysbarn Kent Kirk som flaskesvinger. Men enten var træet for blødt eller vestjyden måske for nærig i ånden, for der skulle hele tre forsøg til før skummet flød.
…Besætningsnævnet har haft hele fem færgesager over bordet. Det gjaldt færgerne ’Kalundborg’, ’Trailer’, ’Thor Sydfyen’, ’Superflex Alfa’ og ’Superflex Bravo’. To sager blev afvist som ansøgt, mens de øvrige tre imødekom rederiernes ønsker via medhold hos Søfartsstyrelsen.