23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS scrubber-investeringer hænger sammen trods olieprisfald

SECA: Prisforskellen mellem fuel og marinegasolie er faldet, og det øger tilbagebetalingstiden på scrubbere. DFDS, der har satset stort på netop scrubbere, fortryder ikke investeringerne.












Valutakurs ændrer billede



















DFDS fortryder ikke

























LÆS MERE
Dansk jagt på svovl-syndere intensiveres med stikprøver og overvågning

Hongkong klar til at gå efter svovlsyndere som første land i AsienDer er mange måder at imødekomme SECA-kravene på, og en af de måder lader til at være mindre attraktiv nu, end den var for bare et halvt års tid siden – montering af scrubbere, som gør det muligt at benytte den billigere heavyfuel-olie (HFO). ”Det er jo en ganske stor investering at installere en scrubber, og eftersom prisen på marinegasolie er forholdsvis lav lige nu, tager det jo længere tid at tjene installationen af en scrubber ind igen,” siger Carl-Johan Garsten, olieanalytiker i Mabux. Det er dog ikke bare brændstofpriserne, der er afgørende for scrubbernes rentabilitet, men forskellen mellem bunker og et af de mest udbredte alternativer til scrubbere, den renere marinegasolie (MGO). Ifølge Carl-Johan Garsten toppede både HFO380 og MGO i Rotterdam sidste år den 19. juni i henholdsvis 908 dollars og 605 dollars pr. ton. Onsdag aften var priserne henholdsvis 465 dollars og 243 dollars pr. ton. Dermed er differencen mellem de to produkter faldet fra 303 dollars til 222 dollars pr. ton, svarende til et fald på ca. 27 pct. Det burde alt andet lige gøre store investeringer i scrubbere mindre attraktive. Ifølge DFDS er alt andet dog ikke lige – for euroens fald over for dollar spiller også en rolle. "Der er en effekt af faldet i differencen, men den er ikke lige så stor i euro, som er den valuta, vi kigger på, som den er i dollars,” siger Poul Woodall. Ifølge Poul Woodall er differencen mellem bunker og MGO nærmere faldet med omtrent 10 pct., når brændstoffet bliver handlet i euro, og derfor er udslaget i tilbagebetalingstiden for scrubbere til at leve med. Han kan dog ikke sige noget om, hvor meget tilbagebetalingstiden bliver forlænget. ”Det er en individuel business case for hvert enkelt skib. Men fra man tager en beslutning om at sætte en scrubber i et skib, går der et års tid, inden den er oppe at køre, og så bliver du nødt til at leve med beslutningen,” siger Poul Woodall og afviser, at DFDS fortryder den store investering i scrubbere. ”Det er stadig den rigtige beslutning for DFDS,” siger han. Hos Global Risk Management forudser man, at differencen mellem HFO og MGO med tiden vil blive større igen. ”Går vi et års tid frem, forventer vi, at differencen kommer op i 250-260 dollars, og endnu længere ude i fremtiden bliver differencen lige så langsomt større og større, så den i 2018-19 stykker er tæt på 300 dollars igen,” siger olieanalytiker Michael Poulsen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156