23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Frederikshavn Havn vil trække panamax'ere til skræddersyede ophugningsfaciliteter

OPHUGNING: Den forestående udvidelse af havnen i Frederikshavn skal skabe rammen om højeffektiv og miljørigtig ophugning af store panamax-skibe.
Et state-of-the-art ophugningsværft til skibe på op til panamax-størrelse kan blive en realitet i Frederikshavn om to til tre år. Da forventer havnens adm. direktør, Mikkel Seedorff Sørensen, at første etape af den planlagte udvidelse af havnen er gennemført.

En udvidelse, som bl.a. skal give private aktører mulighed for at etablere et nyt skræddersyet værft, alene fokuseret på højeffektiv og miljørigtig ophugning af skibe.

”Vi ønsker som offentlig havn at skabe de perfekte rammer for, at nuværende og kommende virksomheder på havnen kan etablere state-of-the-art ophugningsfaciliteter hos os," siger
Mikkel Seedorff Sørensen til Søfart, og fortsætter:

"Dels fordi vi tror på, at der kan komme et marked for ophugning af store skibe i Danmark, og dels fordi den form for virksomhed går op i en højere enhed med vores øvrige aktiviteter inden for genindvinding, udskibning af stålskrot og service og reparation af skibe.”

Bygget til ophug fra starten

Havnen i Frederikshavn huser allerede i dag skibsophugningsvirksomheden Jatob, og Mikkel Seedorff Sørensen oplyser, at han i øjeblikket er i dialog med yderligere aktører, der kunne være interesseret i at etablere nye faciliteter i Frederikshavn.

På trods af, at der allerede i dag er ophugnings- og skibsrelaterede stålgenindvindingsfaciliteter i Grenaa, Odense og Esbjerg, ud over Jatobs eksisterende aktiviteter i Frederikshavn, tror Mikkel Seedorff Sørensen på den kommercielle eksistensberettigelse for et nyt ophugningsværft til store skibe.

”Modsat de eksisterende faciliteter, jeg kender til, bliver faciliteterne fra starten af skræddersyet til ophugning med fokus på effektivitet og miljø. Effektiviteten skal danne grundlaget for, at man i det hele taget kan forsvare at ophugge store skibe i et højomkostningsland som Danmark," siger Mikkel Seedorff Sørensen, og peger også på miljøaspektet.

"Med fokus på miljødelen kan vi også tilbyde rederne en track record og garanti for, at reglerne bliver overholdt i forhold til de store skibe, der i dag bliver ophugget uden for Europa. Noget, jeg forventer, at der kommer en stigende efterspørgsel på med de nye ophugningsregler, der er på vej for EU-tonnage,” forklarer han.

Endnu ikke navn på


De nye EU-regler, Mikkel Seedorff Sørensen henviser til, kommer til at betyde, at tonnage ejet i EU skal ophugges på et ophugningsværft, som er godkendt af EU.

Da havnen ligger i afsluttende forhandlinger omkring havneudvidelsen, der forventes at være faldet på plads omkring 1. maj, ønsker havnedirektøren ikke lige nu at komme med nærmere detaljer omkring havnens kommende ophugningsfaciliteter. Endsige, hvilke private aktører, ud over den eksisterende på havnen, der har meldt deres interesse.

Den planlagte udvidelse af havnen i Frederikshavn, som skal sikre rammerne for de kommende nye ophugningsfaciliteter, er reelt 1. etape af havnens masterplan for fremtiden og kan være endelig gennemført med udgangen af 2016.

Styrker eksisterende aktiviteter

Målet er at skabe bedre rammer for den fortsatte udvikling af havnens eksisterende kerneydelser. Ikke mindst service og vedligehold af skibe og genindvinding af stål, som er nært forbundet med visionen om etablering af topmoderne ophugningsfaciliteter.

Et andet nært beslægtet fremtidigt område, som havnen ønsker at facilitere med havneudvidelsen, er vedligehold af store olie- og gas offshore-installationer. Et segment, der med en forventet stor tonnagefornyelse i de kommende år også kan komme til at understøtte visionen med de nye ophugningsfaciliteter.

Læs også:
KMT Genvinding styrker Frederikshavn Havns grønne profil
BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04