Trods en lang karriere i shipping er det ikke fordi den maritime baggrund var overvældende for befragter, køb & salgsmægler, operatør, generel troubleshooter med mere hos Nordane Shipping Karsten Pil – der derudover ind imellem også optræder som emergency response broker for danske forsikringsselskaber og rederier i forbindelse med søulykker et eller andet sted i verden.
Karstens Pils fædrende ophav var imidlertid sømand, men han valgte at gå i land, da jubilarens mindre søster fyldte 10 år, og Karsten Pil selv stak heller aldrig til søs. Han stak i stedet næsen i bøgerne frem til handelsskoleeksamen og derfra stak han til Flyvevåbenet. Han fik dog ikke mere luft under vingerne i den karriere, end at han vendte blikket mod søen igen med ansættelse hos Rederiet Lehmann Junior.
”Her havde jeg den fornøjelse at prøve lidt af hvert og at sidde sammen med en lille stribe af de tungere drenge i erhvervet, som de har vist sig at blive med årene. Det gav masser af erfaring over hele linjen og starten på et netværk, som man har kunnet nyde godt af gennem år og dag,” pointerer Karsten Pil.
Ikke to dage ens
Efter et intermezzo som speditør hos transportfirmaet Samson kom turen til Nordane Shipping, og her blev der så slået rod. Om end opgavernes varierende indhold måske ikke ligefrem fremkalder den association hos jubilaren.
”Nej, der er og har ikke været to dage, der er ens her i firmaet. Det er bestemt en butik med blandede bolsjer, der skal kunne jongleres rundt med. Og dertil kommer jo, at sortimentet bliver skiftet løbende, så man skal også hele tiden tilpasse tingene derefter. Og markedet er jo en konstant omskiftelig størrelse, så variationerne kommer både i forhold til volumen, arbejdsopgaver og kolleger,” forsætter Karsten Pil.
Lige nu ser man hos Nordane Shipping på nye virkefelter og segmenter, man kan kaste sig over. Bugser- og slæbebåde har i mange år været en hjørnesten i rederiets operationsfelt, og herunder ikke mindst via kontakten til Canada, hvor man dels har fået bygget flere enheder, dels fundet kunder til dem, da Nordane Shipping valgte at sælge fra.
Nyt fokus
”Ja, sådan går det jo. Nu er der mere fokus på forretninger inden for f.eks. teknisk management og den type feedertonnage, vi netop har etableret med erhvervelsen af et skib af i Asien, som går i fart mellem Singapore og Australien med stop på de to australske besiddelser i det Indiske Ocena, Christmas Island og Cocos Island. I det hele taget har vi godt fokus på vores ”Stillehavsflåde”, som en vittig journalist engang fandt på at kalde den det,” griner Karsten Pil.
Han selv springer som altid rundt mellem alle poster i rederiet, hvor der er brug for bistand. Og som nævnt gør han det – for egen regning så at sige – også som forsikringsmellemmand og ”to do’er”, når et dansk skib er kommet i klemme et eller andet sted. Som han siger:
”Det er sjovt, det er udfordrende, og det er tilfredsstillende at få ting til at glide, selv om man sidder 2.000 sømil væk fra, hvor det foregår.”
CV – Karsten Pil
Tidligere ansat ved bl.a.
Karstens Pils fædrende ophav var imidlertid sømand, men han valgte at gå i land, da jubilarens mindre søster fyldte 10 år, og Karsten Pil selv stak heller aldrig til søs. Han stak i stedet næsen i bøgerne frem til handelsskoleeksamen og derfra stak han til Flyvevåbenet. Han fik dog ikke mere luft under vingerne i den karriere, end at han vendte blikket mod søen igen med ansættelse hos Rederiet Lehmann Junior.
”Her havde jeg den fornøjelse at prøve lidt af hvert og at sidde sammen med en lille stribe af de tungere drenge i erhvervet, som de har vist sig at blive med årene. Det gav masser af erfaring over hele linjen og starten på et netværk, som man har kunnet nyde godt af gennem år og dag,” pointerer Karsten Pil.
Ikke to dage ens
Efter et intermezzo som speditør hos transportfirmaet Samson kom turen til Nordane Shipping, og her blev der så slået rod. Om end opgavernes varierende indhold måske ikke ligefrem fremkalder den association hos jubilaren.
”Nej, der er og har ikke været to dage, der er ens her i firmaet. Det er bestemt en butik med blandede bolsjer, der skal kunne jongleres rundt med. Og dertil kommer jo, at sortimentet bliver skiftet løbende, så man skal også hele tiden tilpasse tingene derefter. Og markedet er jo en konstant omskiftelig størrelse, så variationerne kommer både i forhold til volumen, arbejdsopgaver og kolleger,” forsætter Karsten Pil.
Lige nu ser man hos Nordane Shipping på nye virkefelter og segmenter, man kan kaste sig over. Bugser- og slæbebåde har i mange år været en hjørnesten i rederiets operationsfelt, og herunder ikke mindst via kontakten til Canada, hvor man dels har fået bygget flere enheder, dels fundet kunder til dem, da Nordane Shipping valgte at sælge fra.
Nyt fokus
”Ja, sådan går det jo. Nu er der mere fokus på forretninger inden for f.eks. teknisk management og den type feedertonnage, vi netop har etableret med erhvervelsen af et skib af i Asien, som går i fart mellem Singapore og Australien med stop på de to australske besiddelser i det Indiske Ocena, Christmas Island og Cocos Island. I det hele taget har vi godt fokus på vores ”Stillehavsflåde”, som en vittig journalist engang fandt på at kalde den det,” griner Karsten Pil.
Han selv springer som altid rundt mellem alle poster i rederiet, hvor der er brug for bistand. Og som nævnt gør han det – for egen regning så at sige – også som forsikringsmellemmand og ”to do’er”, når et dansk skib er kommet i klemme et eller andet sted. Som han siger:
”Det er sjovt, det er udfordrende, og det er tilfredsstillende at få ting til at glide, selv om man sidder 2.000 sømil væk fra, hvor det foregår.”
CV – Karsten Pil
- 56 år.
- Født og opvokset i Svendborg
- Handelsskole og EDB-programmatøruddannelse
- Speditør, befragter, køb & salgsmægler, operatør og forsikringsmægler – med mere
Tidligere ansat ved bl.a.
- Lehmann Junior
- Samson Transport
- Siden 1991 hos Nordane Shipping