Onsdag den 18. februar påbegyndte Siemens Wind Power deres charter af Esvagts nybygning ’Esvagt Froude’. Efter nogle operationelle tests på en af de tyske havmølleparker i Nordsøen og en afstikker til Westermost Rough Wind Farm på Englands østkyst, skal ’Esvagt Froude’ være fast stationeret som SOV, service operation vessel, på havmølleparken Baltic 2 i Østersøen i foreløbigt fem år.
Læs mere: Operationen af ’Esvagt Froude’ bygger på tre årtiers know-how fra olie- og gas-sektoren
Læs mere: ’Esvagt Froude’ er Danmarks første skib bygget efter Havyards Wave Edition-design
Fremskudt base for driften
Både Esvagts to første SOV-skibe og Windea Offshores to nybygninger skal beskæftiges af Siemens Wind Power, mens Esvagts tredje SOV-nybygning, der leveres i 2016, går til en kontrakt indgået med Statoil på Dudgeon Offshore Wind Farm.
Betegnelsen service operation vessel dækker over, at skibet skal være stationeret on-site, hvilket på en havmøllepark betyder offshore. Her skal skibet være base for den daglige drift og operation af havmøllerne. Skibet rummer således de faciliteter, der vil være at finde på en landværts base for en havmøllepark. Det vil sige værksteder, reservedelsdepoter og kontorer for de medarbejdere, der leder og fordeler de daglige driftsmæssige opgaver.
Derudover er et SOV-skib en fremskudt base for de mølleteknikere og servicefolk, som normalt ellers ville skulle sejles ud fra land i små 12 eller 24 personers crew- og transfer-fartøjer. På et SOV-skib er de i stedet mønstret om bord i en periode på f.eks. to uger ad gangen med typisk daglige 12-timers vagter, hvor de i teams så flyttes til de relevante møller, de skal arbejde på den pågældende dag, fra SOV-skibet.
Næsten en fordobling af effektiv arbejdstid
Et SOV-skib skal derfor ikke alene rumme en stor beboelsesdel, hvor de enkelte mølleteknikere kan indkvarteres, bespises eller rekreere, når de har fri. Det skal i høj grad også være en base for en effektiv og sikker overflytning af mølleteknikere fra SOV-skib til møllerne. Det er netop denne funktionalitet, som giver SOV-konceptet en berettigelse i markedet. Et marked, hvor der i forvejen udbydes store indkvarteringsfartøjer, og hvor parkerne etableres stadig længere væk fra kysten.
De store indkvarteringsfartøjer, oftest med en langt højere kapacitet end de 40 mølleteknikere, ’Esvagt Froude’ har indkvarteringskapacitet til, er imidlertid målrettet den meget mandskabsintensive etableringsfase af parkerne. Mens mandskabskravet i driftsfasen naturligt er langt lavere.
Dernæst spiller placeringen af de såkaldte runde 2,5 og 3-parker længere væk fra kysten end de første generationer af havmølleparker ind med en relativt simpel kalkule. Nemlig, at anvendelsen af et SOV-skib som fast driftsbase on-site kan spare den enkelte mølletekniker for mellem fem og seks timers daglig transporttid på et crew- og transferfartøj, hvilket med 12-timers vagter giver næsten en fordobling af den effektive arbejdstid. Ligesom reservedelslager og værksteder er til stede on- site om bord på SOV-skibet.
Se billedgalleri på Søfarts Facebook-side
Med leveringen af nybygningen fra det norske værft Havyard i forrige uge er der samtidigt tale om en premiere på en helt ny skibstype. Ikke alene for Esvagt, der siden rederiet for fem år siden gik ind i offshore vind med et par af de eksisterende skibe oprindeligt bygget til olie-offshore, men også for branchen generelt, der ikke tidligere har fået tilført nybygget SOV-tonnage.
Den nye typebetegnelse er da også opfundet af Siemens Wind Power selv, men er på vej til at blive en alment brancheanerkendt skibstype, som med de nuværende kontraheringer i 2017 vil være oppe på fem nybyggede enheder. Esvagt selv har yderligere to søsterskibe på vej, mens tyske Windea Offshore i starten af året kontraherede to SOV-skibe hos Ulstein i Norge.
Den nye typebetegnelse er da også opfundet af Siemens Wind Power selv, men er på vej til at blive en alment brancheanerkendt skibstype, som med de nuværende kontraheringer i 2017 vil være oppe på fem nybyggede enheder. Esvagt selv har yderligere to søsterskibe på vej, mens tyske Windea Offshore i starten af året kontraherede to SOV-skibe hos Ulstein i Norge.
Læs mere: Operationen af ’Esvagt Froude’ bygger på tre årtiers know-how fra olie- og gas-sektoren
Læs mere: ’Esvagt Froude’ er Danmarks første skib bygget efter Havyards Wave Edition-design
Fremskudt base for driften
Både Esvagts to første SOV-skibe og Windea Offshores to nybygninger skal beskæftiges af Siemens Wind Power, mens Esvagts tredje SOV-nybygning, der leveres i 2016, går til en kontrakt indgået med Statoil på Dudgeon Offshore Wind Farm.
Betegnelsen service operation vessel dækker over, at skibet skal være stationeret on-site, hvilket på en havmøllepark betyder offshore. Her skal skibet være base for den daglige drift og operation af havmøllerne. Skibet rummer således de faciliteter, der vil være at finde på en landværts base for en havmøllepark. Det vil sige værksteder, reservedelsdepoter og kontorer for de medarbejdere, der leder og fordeler de daglige driftsmæssige opgaver.
Derudover er et SOV-skib en fremskudt base for de mølleteknikere og servicefolk, som normalt ellers ville skulle sejles ud fra land i små 12 eller 24 personers crew- og transfer-fartøjer. På et SOV-skib er de i stedet mønstret om bord i en periode på f.eks. to uger ad gangen med typisk daglige 12-timers vagter, hvor de i teams så flyttes til de relevante møller, de skal arbejde på den pågældende dag, fra SOV-skibet.
Næsten en fordobling af effektiv arbejdstid
Et SOV-skib skal derfor ikke alene rumme en stor beboelsesdel, hvor de enkelte mølleteknikere kan indkvarteres, bespises eller rekreere, når de har fri. Det skal i høj grad også være en base for en effektiv og sikker overflytning af mølleteknikere fra SOV-skib til møllerne. Det er netop denne funktionalitet, som giver SOV-konceptet en berettigelse i markedet. Et marked, hvor der i forvejen udbydes store indkvarteringsfartøjer, og hvor parkerne etableres stadig længere væk fra kysten.
De store indkvarteringsfartøjer, oftest med en langt højere kapacitet end de 40 mølleteknikere, ’Esvagt Froude’ har indkvarteringskapacitet til, er imidlertid målrettet den meget mandskabsintensive etableringsfase af parkerne. Mens mandskabskravet i driftsfasen naturligt er langt lavere.
Dernæst spiller placeringen af de såkaldte runde 2,5 og 3-parker længere væk fra kysten end de første generationer af havmølleparker ind med en relativt simpel kalkule. Nemlig, at anvendelsen af et SOV-skib som fast driftsbase on-site kan spare den enkelte mølletekniker for mellem fem og seks timers daglig transporttid på et crew- og transferfartøj, hvilket med 12-timers vagter giver næsten en fordobling af den effektive arbejdstid. Ligesom reservedelslager og værksteder er til stede on- site om bord på SOV-skibet.
Se billedgalleri på Søfarts Facebook-side
FAKTA - ’Esvagt Froude’s maskineri
Skibets dieselelektriske maskineri består af fire diesel gensets, to dobbeltvirkende fremdrivningsazimuth’re agter samt to tunnel-bovthrustere og en retractable azimuth-thruster for. Skibets power system er baseret på Siemens’ nye Blue Drive Plus, som er et jævnstrømsbaseret effektfordelings- og kontrolsystem. Systemet øger brændstofeffektiviteten ved i såkaldt ECO-mode konstant at tilpasse dieselmotorernes omdrejningstal i forhold til det aktuelle belastningsbehov på skibet.
Skibets dieselelektriske maskineri består af fire diesel gensets, to dobbeltvirkende fremdrivningsazimuth’re agter samt to tunnel-bovthrustere og en retractable azimuth-thruster for. Skibets power system er baseret på Siemens’ nye Blue Drive Plus, som er et jævnstrømsbaseret effektfordelings- og kontrolsystem. Systemet øger brændstofeffektiviteten ved i såkaldt ECO-mode konstant at tilpasse dieselmotorernes omdrejningstal i forhold til det aktuelle belastningsbehov på skibet.
FAKTA - ’Esvagt Froude’s data
Type: DP2 SOV-skib (service operation vessel)
Ejer: Esvagt A/S, Esbjerg
Chartrer: Siemens Wind Power (fem år på Baltic 2 i Østersøen)
Værft: Havyard Ship Technology AS, Leirvik, Norge
Byggenr.: 118
Klasseselskab: DNV GL
Notation: +1A1, E0, SF, DK+, COMF-V(2)C(2), CLEAN DESIGN, NAUT AW, DYNPOS, AUTR, BIS, SPS, ICE E
Længde o.a.: 83,7 m
Længde lbp.: 74,4 m
Bredde: 17,6 m
Dybgang: 6,5 m
Bruttoton: 5.006
Nettoton: 1.502
Fremdrivning: Dieselelektrisk – 4 X Caterpillar 3516C á 1.650 kW.
Thrustere agter: 2 X 1.600 kW
Thrustere for: 2 + 1 á 880 kW.
DP-2-system: Kongsberg
Gangway: Ampelmann A-type
Servicefart: 14,5 knob
Antal ombordværende: 40 + 20 besætning
Navnet Froude stammer fra den engelske ingeniør og specialist i hydrodynamik William Froude (1810-1879). Han var bl.a. pioner inden for udvikling af skrogdesign og var samtidig ven af Siemens-brødrene.
Læs også:Type: DP2 SOV-skib (service operation vessel)
Ejer: Esvagt A/S, Esbjerg
Chartrer: Siemens Wind Power (fem år på Baltic 2 i Østersøen)
Værft: Havyard Ship Technology AS, Leirvik, Norge
Byggenr.: 118
Klasseselskab: DNV GL
Notation: +1A1, E0, SF, DK+, COMF-V(2)C(2), CLEAN DESIGN, NAUT AW, DYNPOS, AUTR, BIS, SPS, ICE E
Længde o.a.: 83,7 m
Længde lbp.: 74,4 m
Bredde: 17,6 m
Dybgang: 6,5 m
Bruttoton: 5.006
Nettoton: 1.502
Fremdrivning: Dieselelektrisk – 4 X Caterpillar 3516C á 1.650 kW.
Thrustere agter: 2 X 1.600 kW
Thrustere for: 2 + 1 á 880 kW.
DP-2-system: Kongsberg
Gangway: Ampelmann A-type
Servicefart: 14,5 knob
Antal ombordværende: 40 + 20 besætning
Navnet Froude stammer fra den engelske ingeniør og specialist i hydrodynamik William Froude (1810-1879). Han var bl.a. pioner inden for udvikling af skrogdesign og var samtidig ven af Siemens-brødrene.