23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klar til sin tredje nybygning

UGENS JOBPROFIL: Kaptajn Vidar Smedegaard Nielsen, Esvagt
En ny omgang ”organiseret kaos” er, hvad kaptajn Vidar Smedegaard Nielsen, hans besætning og Esvagts tekniske stab i land på nybygningen 'Esvagt Froude' (se særskilt portræt af skibet andetsteds i bladet) lige nu er i fuld gang med. Det er der som sådan ikke noget nyt i, idet der næppe er en nybygning nogetsteds i verden, der ikke har ligget under for samme fænomen lige op til aflevering og afgang for jomfruturen.



Men denne gang er der jo tale om en helt ny slags nybygning, Esvagt stiller an med. Hvilken forskel gør det?




Man kan sige, at udfordringerne som sådan er de samme, selv om vi ikke skal ud og arbejde som f.eks. standbyskib. Det, det i første ombæring gælder om, er at få skibet klar til start, og der er altid hundreder af nye ting at sætte sig ind i. Men det er da klart, at en helt ny type skib er et kapitel for sig, idet man – som i tilfældet med 'Esvagt Froude' – har en masse ny teknologi at sætte sig ind i. Oven i de mere typiske og atypiske ”snubletråde” man altid støder på, når det gælder en nybygning.”



”Men jeg er jo da heldigvis så langtfra ene om at se udfordringerne i øjnene. Og det er da i øvrigt dem, der er med til at gøre jobbet så spændende og udviklende, som jeg finder, det er. Først og fremmest er der jo et stærkt team hos rederiet at støtte sig til. Og på selve skibet er det rigtig fint, at jeg har en super sparringspartner i skibets maskinchef, Pauli Kristensen, som jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med i en rum tid snart. Men generelt er besætningen jo en meget sammenstøbt helhed, der kender hinanden godt. Og ikke mindst Esvagt-ånden godt. Vores ældste og mest erfarne på dæk har vist rundt 30 år på bagen i rederiet. Det er guld værd.”



”Dertil kan tilføjes, at skibsledelsen allerede meget tidligt kom ind i projektet. Og vi har aktuelt arbejdet med 'Esvagt Froude'-udviklingen siden 2013. Rederiet inddrager jo konsekvent besætningerne i designet af sine skibe, og det betyder rigtig meget for ens tilgang til både opgaven og skibet – og ikke mindst for sammenholdet besætningen imellem.”



Hvordan med din egen baggrund?



”Jeg er gammel ØK-mand. Eller det var i hvert fald der, jeg sejlede verdenshavene tynde som aspirant. Efter eksamen fra Fanø Navigationsskole trak skæbnen mig imidlertid ned i mindre enheder med start hos Søværnet med tjeneste på en Y-kutter. Derefter blev det senere til en tid lang hos Svitzer, inden jeg drog vestpå til Esvagt, hvor jeg så har været siden – og fulgt med op i skibenes voksende størrelse igen, kan man sige. En meget spændende rejse, skal jeg tilføje. Ikke mindst fordi jeg oplever en meget stor arbejdsglæde. Både hos mig selv og mine kolleger.”



”Det skal da også med i den sammenhæng, at der var utrolig stor søgning blandt rederiets folk for at komme med på 'Esvagt Froude'. Simpelthen fordi der var nye udfordringer og ting at lære i spil. Det vidner om god moral og arbejdsglæde i mine øjne. Nu skal vi så ud og prøve rollen af som ”hotel”, og jeg selv skal prøve stilen af som hotelmanager, og det bliver noget helt andet, end vi er vant til, men – igen – det er kun en udfordring mere.”



Hvad forventer du i øvrigt af 'Esvagt Froude' og rederiets nye satsning?



”Ja, skibet er jo en ny type og det i sig selv kræver jo, at vi skal i gang med at omstille os både på det mere tekniske plan og som nævnt det rent arbejdsmæssige. På den anden side har vi også ”gamle” dyder, vi kan tage med og bruge, og det er vel ingen hemmelighed, at Esvagt bl.a. har landet de første opgavekontrakter med baggrund i, at vi er ret bekendte med at foretage besætningsoverførsler under sikre forhold.”



”I første ombæring skal vi en tur til UK, hvor vi har en opgave på havmølleparken Westermost Rough ud for Holderness. En DONG-drevet park med Siemens-møller i 6 MW-segmentet. Derefter skal vi så en tur ned i Østersøen og arbejde på Baltic 2-projektet. Så vi får forhåbentligt hurtigt erfaring inden for huden,” slutter Vidar Smedegaard Nielsen – på vej tilbage til sit organiserede kaos.



FAKTA - Vidar Smedegaard Nielsen

  • 51 år
  • Uddannet fra Fanø Navigationsskole


  • Tidligere ansat i
  • ØK
  • Svitzer


BREAKING
{{ article.headline }}
0.171