23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DET SKREV MAN uge 9. Fra Maskinrumslarm til Eritrea

SØFART TILBAGEBLIK: Fra problemer med høreskader til kapring af coaster

For 50 år siden

 
…Der søges nu afholdt en nordisk konference, der skal fokusere på støjproblemer i skibe. Konferencen søges afviklet i København til maj med redere og værftsfolk som deltagere sammen med repræsentanter for de søfarende. Det er særligt de mange eksempler på høreskadede maskinfolk, der bringer problemet på banen.
 

…Blandt den lange liste over leverede skibe i 1964 finder man partrederiet Tradewind Navigation Co.s nye coaster 'Northwind' fra Sønderborg Skibsværft på 299 t.dv. Den erstatter rederiets tidligere 'Northwind', der forliste lillejuleaften 1963 på en engelsk klippekyst. (Den nye 'Northwind' forliste så selv allerede i november 1965 ud for Portugal. Red.).

 

…Forlaget Gyldendal har udsendt en helt omredigeret udgave af sin ”Lægebog for Søfarende”. Endda med særlig autorisation af Handelsministeriet! – som det anføres med udråbstegn.

 

Kilde: Søfart nr. 1, 1965 og Vikingen nr. 2, 1965

 

Redigeret af Erik Brandt-Jensen

 

For 25 år siden

 

… Svendborg Værft har afbrudt forbindelsen til den store britiske elektronikkoncern Hawker Siddeley Dynamics Engineering omkring underleverancer af styringssystemer til de fire inspektionsskibe, der bygges for Søværnet. I stedet har Søværnets Materiel Kommando indgået kontrakt med danske Søren T. Lyngsø om at træde til og levere udstyret. Det engelske selskab kunne ikke leve op til kravene i softwarepakken.

 

…Sømandskoneforeningen af 1976 har bedt kulturminister Ole Vig Jensen forklare, hvorfor fritidsundervisningen af søfarende skal skrottes, med den begrundelse, at der er tale om en velfærdsforanstaltning. Det er en forskelsbehandling i forhold til landfaste danskere, som foreningen mener er helt urimelig.

 

…Fra ”Positioner” noteres: 'Greenland Saga' (A.C. Ørssleff’s Eftf. A/S) f.af. Port Vandres 21/2. 'Lindvaag' (Transmarine Management ApS) Gøteborg indtil 2/3. 'African Reefer' (J. Lauritzen A/S) an. Ashdod 18/2, derefter Sheerness.

 

…TV-avisen fik held til at få endnu en politiker til at tage den gamle sag om lodspligt i danske farvande op og vende. Denne gang er det den konservative miljøordfører Niels Alhmann-Olsen, der lod sig citere for, at han personligt vil skrive til IMO for at få denne organisation til at tage sig af sagen.

 

…Mærsk Container Industri A/S kunne trække fuldt hus i Tinglev-hallen, da der var introduktionsmøde for de interesserede i mulig beskæftigelse på den nye virksomhed. Der kom 600, der fik besked om, at der planlægges treholdsskift med produktion af en 20-fodscontainer hvert 15. minut og en 40-fodscontainer hvert 23. minut. Ingen tid til slinger i valsen, som formanden for bestyrelsen, direktør Troels Dilling, fastslog. Der påregnes ansættelse af 160 personer og en årsproduktion på 20.000 enheder.

 

…DSB overvejer at lade gamle 'Kong Frederik IX' genstarte ruten mellem Korsør og Kiel til sommer. Der tales om en daglig dobbelttur med op til 100 personbiler. Der satses både på sjællandske indkøbsrejsende til Tyskland og tyske turister, der vil se på byggeriet af Storebæltsforbindelsen.

 

'Svea Atlantic' – kapret dansk coaster ved Eritrea – er blevet frigivet, efter at kaprerne havde taget al skibets last. Besætningen lader forstå, at de blev behandlet pænt nok, og at kaprerne fra EFPL selv klarede hele losningen.

 

Kilde: Søfart nr. 8, 1990

Redigeret af Erik Brandt-Jensen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141