23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Uni-Chartering kommer op på 40 skibe efter tilgang af to 16.000-tonnere

TANKFART: Første stainless-tankskibe til befragtning hos Uni-Chartering, der er vokset til 40 skibe siden etableringen i 2008. Målet er at komme i europæisk top 3.
Uni-Chartering i Middelfart udvider flåden af befragtede produkt- og kemikalietankskibe med de to 16.000-tonnere med rustfri ståltanke 'Harbour Cloud' og 'Harbour Clear'. CEO i Uni-Chartering, Per Ekmann, oplyser til Søfart, at de to tankskibe leveres i nær fremtid på længere timecharter-aftaler.



'Harbour Cloud' og 'Harbour Clear' følger i indeværende år i kølvandet på en 8.000- og to 11.000-tonnere, som tilgik flåden på timecharter i januar måned. Dermed er Uni-Charterings flåde nu vokset til foreløbigt 40 skibe, siden Uni-Tankers tilbage i 2008 etablerede Uni-Chartering i Svendborg som sin egen befragtningsafdeling.



”Vi har ikke tidligere haft skibe inde i den her størrelse, og stainless steel er også et nyt område for os. Men begge skibe er med deres 22 tanke meget velegnede til parcel-laster, som er et speciale, der har fulgt os siden starten,” forklarer Per Ekmann.



I top 3 med 50 skibe



'Harbour Cloud' og 'Harbour Clear' ejes af investorer i sfæren omkring Oaktree Capital, men har Celsius Shipping i Hellerup som korresponderende reder.



Per Ekmann forklarer, at der fra ejerens side, Uni-Tankers/USTC-koncernen, er en målsætning om, at flåden hos Uni-Chartering skal være nogenlunde ligeligt balanceret med ejet og timecharter-tonnage. I øjeblikket er omkring de 25 af de 40 skibe fra 10 forskellige eksterne tonnageleverandører, mens resten er fra Uni-Tankers.



”Vores ejere vil gerne op i top 3 i Europa, så ambitionen er at lande på omkring 50 skibe. Men det kan selvfølge ende på lidt mere eller mindre, alt efter hvad der giver den mest fornuftige bundlinje,” siger Per Ekmann.



Større fokus på USA og Caribien




Det ene af de to skibe ventes beskæftiget i Nordeuropa, mens det andet skal søges beskæftiget i USA og Caribien. Et marked, der har fået stadig større fokus hos Uni-Chartering siden 2012.



'Harbour Cloud' og 'Harbour Clear' er søsterskibe bygget i Spanien i henholdsvis 2004 og 2001, og har tidligere været opereret hos Clipper/Nordic Tankers.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159