23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ruslandssanktioner er svære at spotte på 'Sirena Seaways'

SANKTIONER: Med rekordfragt og lange rækker af litauiske lastbiler på venteliste er det svært at finde åbenlyse tegn på Ruslandssanktioner. Søfart så selv efter på Karlshamn-Klaipeda-ruten.
Krisen har ramt de ellers luksuriøse omgivelser i Commodore loungen på 'Sirena Seaways'. Så meget står klart, efter at Søfart var med DFDS-ro/pax’eren, som midlertidigt er indsat mellem Karlshamnn i Sverige og Klaipeda i Litauen. Der var i hvert fald ikke meget fest, farver og fadøl, der ellers kendetegnede dæk ti, da 'Sirena Seaways' sejlede fast mellem England og Esbjerg.

For en journalist på tur med en mission om at finde håndfaste tegn på, at DFDS er ramt af Vestens sanktioner mod Rusland og Ruslands embargo af fødevarer, var det fravær dog noget nær det eneste tegn på egentlige krisetider, som slog i øjnene på den 38 timer lange rundtur mellem Sverige og Litauen.

Lastbiler var der rigeligt af, og der kunne ikke klemmes flere enheder ind på de 2000 lanemeter, da 'Sirena Seaways', fra 2002, sejlede fra Karlshamn mod Klaipeda tirsdag den 17. februar.  Skibet var fuldt lastet med gods og litauiske mænd, alle opvartet af de litauiske cateringfolk, og den sejlende dansk-polske besætning på skibet.

Høj volumen indeholder tomme trailere

”Vi har en fantastisk høj volumen på den her rute, og vi slog alle rekorder i sidste uge,” siger Anders Refsgaard, DFDS' områdeansvarlige på Østersøen og Baltikum til Søfart, efter rundturen og slår dermed for alvor hul i tesen om, at ruten skulle være hårdt ramt af krisen på Krim-halvøen og konsekvenser for samhandlen mellem det store Rusland og resten af Europa.

Noget er der dog om sanktions-snakken. For ifølge DFDS er selv denne ruten, som primært servicerer dør til dør-operationer mellem Sverige og Litauen og dermed ikke videre transport til Rusland, også ramt, og flere af de enheder, som er om bord på skibet, kører med et tomt lastrum.

”Det, som er forsvundet på ruten ud af Sverige, er alle Volvo-biler og -lastbiler. Det er der ikke meget af længere,” siger Anders Refsgaard.

Fra logistikselskabet ICT Logistics i Herning har man også bemærket, at sanktionerne rammer fragten mellem Sverige, Litauen og Rusland.

Volvo, Ericsson og IKEA stod for broderparten

”Udad på Klaipeda-ruten har det tidligere været store svenske industrikoncerner som Volvo, Atlas Copco og Ericsson, som har stået for meget af godset. Hjemad har det i stor udstrækning været IKEA eller komponenter til byggeindustrien,” siger Leif Pedersen, direktør i ICT Logistics til Søfart.

”Så vi mærker da også en effekt, og det har vi gjort lige siden august,” siger han.
Søfart så heller ikke en eneste lastbil med noget, der lignede den form for større gods, på vej mod Rusland, men havde god tid til at nærstudere anløbet af Klaipeda-havnen og ikke mindst de overraskende mange skibe, som lå ved kaj i en havn, som på mange punkter så ud til at trænge til en gevaldig modernisering.

Theresa, Henriette og Hoegh lyste op

Af dansk relaterede skibe var Herning Shippings, nu Nordic Tankers', røde tankskib 'Alice Theresa', samt et andet rødt Nordic Tankers-skib, 'Nordic Henriette'. Høegh LNG’s 'Independence', på ti års charter som flydende LNG-importterminal ved det nationale gasselskab Klaipedos Nafta, mindede om, at Litauen har en stor storebror i baghaven. En lettere urolig storebror, som lillebror Litauen gør, hvad de kan, for at gøre sig uafhængig af.

Helt uafhængig af Rusland bliver landet med de tre mio. indbyggere aldrig, men det gør redere og operatører på de baltiske ruter heller ikke. For selv om krisen glimrede ved sit umiddelbare fravær på godsterminalen i Klaipeda, så er den ifølge Anders Refsgaard ganske tydelig andre steder i DFDS' rutenet.

”Ud af Danmark og ud af Tyskland har vi mistet rigtig meget gods. På de ruter har vi haft et meget større drop i godsmængderne, fordi vi her har en langt større andel af fødevarer, og de er blevet direkte ramt af sanktionerne, så der rammer det os ekstra hårdt,” siger Anders Refsgaard.

De 60 lastbiler på venteliste til 'Sirena Seaways' på tilbagefarten mod Karlshamn gav ikke meget bevis for nogen transportkrise mellem Rusland og Sverige, men vidnede mere om, at 'Sirena Seaways' med sine 2.000 lanemeter meget passende snart tager mod varmere himmelstrøg mellem Frankrig, England og Spanien og sandsynligvis bliver afløst af 'Victoria Seaways' med 2490 lanemeter og nyinstalleret scrubber.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|