Årets MBO-konference med skærpet fokus på forretningsmuligheder
KLYNGER/INNOVATION: EMUC og MARCOD skabte for andet år i træk nationalt fokus på maritime forretningsmuligheder i kølvandet på nye regler og krav på miljøområdet i shippingerhvervet.
Skærpet fokus på muligheder for erhvervet
Skibsophugning formentligt på dagsordenen næste år
Læs også:
Frederikshavn Havn vil trække panamax'ere til skræddersyede ophugningsfaciliteter
18 oplægsholdere fordelt på to spor med key note-indlæg fra Danske Havnes direktør, Gitte Lillelund-Bech, og Danmarks Rederiforenings chef for bl.a. miljø og innovation, Maria Bruun Skipper, udgjorde MBO, Maritime Business Opportunities, 2015-konferencen onsdag og torsdag i denne uge i Aalborg. Konferencen med fokus på ny maritim teknologi, innovation og optimering af skibsdrift er arrangeret i et samarbejde mellem Europas Maritime Udviklingscenter (EMUC) og det nordjyske maritime erhvervsnetværk MARCOD. Det er anden gang, de to parter er gået sammen om at afvikle MBO-konferencen, der i år tiltrak 82 deltagere, lidt færre end i premiereåret 2014. Noget, direktør i EMUC Steen Sabinsky tilskriver tidspunktet, der ligger tæt på lignende arrangementer i den samme maritime interessesfære med ikke mindre end fire konferencer i regi af Skibsteknisk Selskab og Green Ship of the Future i den første halvdel af marts. ”Jeg vil ellers vurdere, at vi faktisk er blevet skarpere i år. Det er nemlig lykkedes os at skærpe fokus på forretningsmulighederne, der potentielt kan komme ud af de nye tiltag og krav til branchen, der ligger bag ved mange af konferencens dagsordenspunkter,” siger Steen Sabinsky. Selv om den anden part bag konferencen, MARCOD, har base i netværket i den maritime nordjyske erhvervsklynge, er MBO-konferencen nationalt rettet, understreger Christine Lunde, der er direktør i MARCOD, og hun kan da heller ikke sætte et præcist tal på antallet af netop nordjyske virksomheder på årets konference, men peger på en generel tendens. ”Der er klart flere udstyrsproducenter end servicevirksomheder repræsenteret her. Det gjaldt også sidste år. Jeg tror, forklaringen skal findes i, at den grønne bølge i det maritime erhverv nok kommer i flere omgange. I starten handler det om udvikling af nyt udstyr, og først derefter retrofit-delen, som naturligt også kommer til at involvere servicedelen af den maritime industri,” siger Christine Lunde. MBO-konferencen i år havde inviteret NAOCA, The North Atlantic Ocean Cluster Alliance, bestående af erhvervsrepræsentanter fra de nordiske lande i og omkring Nordatlanten, hvormed der blev skabt mulighed for at udvide den danske/nordjyske maritime klynges horisont nordover. Ellers var årets temaer centreret omkring konkrete emner som retrofit, grønne havne og alternative lette materialer i skibsbygning. Adspurgt om næste års program peger Christine Lunde specielt på et emne, der fra hendes udgangspunkt i Nordjylland formentligt bliver et interessant emne at tage op. Nemlig effektiv og miljørigtig skibsophugning, som i den kommende tid bliver et aktuelt emne. Både internationalt, nationalt samt ikke mindst regionalt i Nordjylland med ambitioner om at skabe et skræddersyet nyt ophugningsværft i Frederikshavn.