DET SKREV MAN uge 11: Fra DFDS's fremtidsvisioner til Bøjden-Fynshav
SØFART TILBAGEBLIK: Om nye DFDS-skibe og mulig overlevelse for Bøjden-Fynshav
…Dansk skibsfart er med brask og bram på vej ind i den nytid, hvor skibene går ind i et integreret led i en samlet transportplan efter ”Fra producent til forbruger”-princippet. Og med brask og bram hentydes i denne forbindelse til, at rederiet DFDS, der i øjeblikket har hele 21 skibe under konstruktion, har bestilt fire af enhederne efter det nye Roll On/Roll Off-koncept. Disse enheder vil bl.a. kunne medføre de såkaldte containertrailere, der forventes at få stor betydning for den fremtidige varetransport. …Odense Staalskibsværfts Lindøafdeling har afleveret turbinetankskibet 'Prima Mærsk' til A.P. Møllers rederier. Med sine godt 53.000 t.dv. er skibet et af de største i rederiets flåde. Skibet har en længde på 230 meter, en bredde på 31 meter og en dybgang på 12 meter. Der er 23 lasttanke, der kan losses med fire turbinepumper med en samlet kapacitet på 6.000 tons i timen. Skibet er udstyret med et Werkspoor-dampturbineanlæg på 17.600 hk. til 17 knob. Automatiseringen er omfattende, især på maskinsiden, idet maskineriet kan drives med kun én mand på vagt. Kilde: Søfart nr. 2, 1965 og Vikingen nr. 3, 1965 Redigeret af Erik Brandt-Jensen For 25 år siden … Fredericia Skibsværft regnes som favorit til en større ombygning omkring en af de mest besynderlige skibshandler, som længe er set. Det gælder færgen 'Earl Granville', som af Mercandia Færgeselskab blev købt af et bankselskab, men hvor chartreren, Sea Containers, der nu er overtaget af Stena Line, pludseligt ikke ville slippe færgen og rykkede den til Belfast. Siden har advokater sloges med sagen. Færgen skulle i charter have været i fart for BornholmsTrafikken fra 1. maj efter ombygning til formodet 30 mio. kr., men det nås næppe inden da. …Det blev et helt familieportræt, da Lauritzen Kosan Tankers i sidste uge havde navngivning af den første af to nye LPG-tankere ved koreanske Hyundai i Ulsan. Den blev af navnkundige, nu afdøde, skibsreder Knud Tholstrups enke Signe Tholstrup navngivet 'Greta Kosan' efter det nye navneprincip i Lauritzen-regi. …Odense-Lindø har vakt stor opsigt ved at bestille japanske Mitsubishi-motorer til de fem VLCC’ere, A.P. Møller just har bestilt ved værftet. Det vakte så stor glæde i Japan, at man havde slået de to europæiske giganter MAN B&W og Sulzer på hjemmebane, at motorproducenten fik tilladelse til at offentliggøre ordren, selv om det normalt ikke er noget, værftet lader sive ”før tid”. …DFDS-veteran 'Winston Churchill' går en travl sommer i møde, idet den endnu engang skal benyttes til et sæsonkrydstogt. Men denne gang på hjemmebane, så at sige, idet den skal på en tur rundt om de britiske øer. Der bliver start i Esbjerg og derfra via Hamborg til Plymouth, Dublin, Stornoway, Ivergordon og Leith, inden der returneres til Esbjerg. …Aalborg Værft A/S, ejendoms- og udviklingsselskab i JL-koncernen, prøver nu at omsætte store visioner for det gamle værftsområde i byen. Visionen er en ny industripark, hvor der også levnes hjørneplads til et mindre værftsområde. Området omfatter 150.000 kvm. …Stena Line har sikret sig den tonnage, rederiet agter at sætte ind på Gøteborg-Københavns-ruten. Det blev græske 'Empress', der for to år siden blev indkøbt fra Australien af skibsreder og værftsejer Antonio Lelakis. Den er nu ombygget og renoveret og solgt til Stena Line for 45 mio. dollars. Kilde: Søfart nr. 10, 1990 Redigeret af Erik Brandt-Jensen