Hele 22 skibe er, hvad det relativt nyetablerede danske rederi Celsius Shipping er oppe på at have i pipelinen indtil 2017, efter at rederiet tilbage i december 2014 løftede yderligere fire optioner i rederiets serie af 25.000 t.dv. store kemikalietankskibe hos Nantong Mingde-værftet i Kina.
”Omstruktureringer gennem den seneste tid på værftet gjorde, at vi først kunne sætte den endelige underskift på de seneste fire skibe her forleden, selv om vi reelt løftede optionen for flere måneder siden,” siger bestyrelsesformand og partner i Celsius Shipping Jeppe Jensen til Søfart og fortsætter:
"Så nu er vi oppe på 14 skibe undervejs fra Nantong Mingde, og det forventer jeg bliver dét, altså i alt 14 skibe."
Ordren bestod oprindeligt af fire skibe, da den i starten af 2012 blev indgået i forbindelse med etableringen af Celsius Shipping, som ved årsskiftet flyttede basen fra Monaco til shippingklyngen i Hellerup.
Køb af Odfjell Gas
Sammen med en finansiel partner opkøbte Celsius Shipping desuden 50 pct. af det norske rederi Odfjell Gas i sommeren sidste år. Indregnet otte 18.000 og 24.000 t.dv. store LPG-tankskibe på vej fra Nantong Sinopacific til Odfjell Gas er ordrebogen hos det nye danske rederi dermed oppe på 22 skibe til levering fra indeværende år frem til og med 2017.
Jeppe Jensen begrunder først og fremmest flytningen fra Monaco med private årsager, men anerkender også værdien af at operere ud fra shippingmiljøet omkring København.
”Alene set ud fra et økonomisk synspunkt er det ikke en fordel at flytte fra Monaco til København. Men dels har det hele tiden ligget i kortene, at vi er et dansk rederi, og dels står vi over for at skulle rekruttere nye folk til vigtige nøglepositioner. Og her er det da klart, at udbuddet af meget højt kvalificerede shippingfolk er langt bedre i København end i Monaco,” forklarer Jeppe Jensen.
Fortsat en lille organisation
Han forventer, at den nye danske organisation i Hellerup vil vokse fra de nuværende seks-syv mand med yderligere tre i løbet af foråret.
”Vi skal fortsætte med at være en meget lean organisation med få medarbejdere. Det kan lade sig gøre ved, at vi ikke har det normalt mandskabskrævende tekniske management in-house. Det er alt sammen placeret hos eksterne leverandører som f.eks. Schulte Group og Fleet Management – og for gasdelens vedkommende er den tekniske del af driften fortsat hos Odfjell i Bergen,” forklarer Jeppe Jensen.
Celsius Shipping opererer ifølge selskabets hjemmeside i øjeblikket otte kemikalietankskibe og 25 produkttankskibe. Den kommercielle involvering i produkttankdelen er dog begrænset, da skibene i dette segment hos Celsius Shipping hovedsageligt er Torm-skibe, ejet af Oaktree Capital, som fortsat befragtes in-house hos rederinaboen i Hellerup.
Jeppe Jensen ejer Celsius Shipping fifty-fifty sammen med forretningspartneren Andreas Povlsen. Den samme ejermæssige konstellation er også bag det London-baserede selskab Breakwater Capital, som bl.a. leverer kapital og formidler investorer til Celsius Shippings egen flådeopbygning inden for kemikalietank.
Læs også:
”Omstruktureringer gennem den seneste tid på værftet gjorde, at vi først kunne sætte den endelige underskift på de seneste fire skibe her forleden, selv om vi reelt løftede optionen for flere måneder siden,” siger bestyrelsesformand og partner i Celsius Shipping Jeppe Jensen til Søfart og fortsætter:
"Så nu er vi oppe på 14 skibe undervejs fra Nantong Mingde, og det forventer jeg bliver dét, altså i alt 14 skibe."
Ordren bestod oprindeligt af fire skibe, da den i starten af 2012 blev indgået i forbindelse med etableringen af Celsius Shipping, som ved årsskiftet flyttede basen fra Monaco til shippingklyngen i Hellerup.
Køb af Odfjell Gas
Sammen med en finansiel partner opkøbte Celsius Shipping desuden 50 pct. af det norske rederi Odfjell Gas i sommeren sidste år. Indregnet otte 18.000 og 24.000 t.dv. store LPG-tankskibe på vej fra Nantong Sinopacific til Odfjell Gas er ordrebogen hos det nye danske rederi dermed oppe på 22 skibe til levering fra indeværende år frem til og med 2017.
Jeppe Jensen begrunder først og fremmest flytningen fra Monaco med private årsager, men anerkender også værdien af at operere ud fra shippingmiljøet omkring København.
”Alene set ud fra et økonomisk synspunkt er det ikke en fordel at flytte fra Monaco til København. Men dels har det hele tiden ligget i kortene, at vi er et dansk rederi, og dels står vi over for at skulle rekruttere nye folk til vigtige nøglepositioner. Og her er det da klart, at udbuddet af meget højt kvalificerede shippingfolk er langt bedre i København end i Monaco,” forklarer Jeppe Jensen.
Fortsat en lille organisation
Han forventer, at den nye danske organisation i Hellerup vil vokse fra de nuværende seks-syv mand med yderligere tre i løbet af foråret.
”Vi skal fortsætte med at være en meget lean organisation med få medarbejdere. Det kan lade sig gøre ved, at vi ikke har det normalt mandskabskrævende tekniske management in-house. Det er alt sammen placeret hos eksterne leverandører som f.eks. Schulte Group og Fleet Management – og for gasdelens vedkommende er den tekniske del af driften fortsat hos Odfjell i Bergen,” forklarer Jeppe Jensen.
Celsius Shipping opererer ifølge selskabets hjemmeside i øjeblikket otte kemikalietankskibe og 25 produkttankskibe. Den kommercielle involvering i produkttankdelen er dog begrænset, da skibene i dette segment hos Celsius Shipping hovedsageligt er Torm-skibe, ejet af Oaktree Capital, som fortsat befragtes in-house hos rederinaboen i Hellerup.
Jeppe Jensen ejer Celsius Shipping fifty-fifty sammen med forretningspartneren Andreas Povlsen. Den samme ejermæssige konstellation er også bag det London-baserede selskab Breakwater Capital, som bl.a. leverer kapital og formidler investorer til Celsius Shippings egen flådeopbygning inden for kemikalietank.
Læs også: