23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Få investeringer sætter havnen i Hundested på det internationale krydstogtkort

HAVNE: På nær få store danske krydstogtdestinationer oplever provinshavnene store årlige udsving i antallet af krydstogtanløb. Fra næste år er Hundested med i klubben, mens Kalundborg i år er ude.
Den lille, privatejede Hundested Havn er den seneste havn i provinsen, der har meldt sig på banen som krydstogtdestination. Foreløbigt har havnen i samarbejde med turistorganisationen Visit Nordsjælland sikret sig to anløb i 2016 fra de engelske rederier Fred. Olsen Cruises og Saga Cruises. Men havnens direktør, Søren Brink, håber på flere.



”Vi har allerede haft en dialog med en af kaptajnerne hos Fred. Olsen i forhold til anløbsforholdene i Hundested. Beskeden derfra er, at under alle andre end ekstreme vejrforhold forventer de at kunne anløbe uden slæbebåde. Det budskab håber vi da på vil kunne tiltrække flere rederier,” siger Søren Brink til Søfart.



Med mere end et års respit i forhold til rederiers planlægning forventer han dog ikke at få flere planlagte anløb i 2016, men ser længere frem. Et er dog sikkert, og det er, at krydstogt og havnedrift uden for de store destinationer, i Danmark København, Rønne og Skagen, ikke berettiger til store målrettede investeringer.



Kan ikke oppebære målrettet investering



”Vores satsning på krydstogt baserer sig på den investering, vi lavede med havneudvidelsen i 2008 til 2010. En ny kaj rettet mod generel havnedrift. Indtil videre har vi haft sand og grus derude, så reelt er den eneste investering, vi skal foretage nu, en etablering af belægning og et telt, vil skal anvende på kajen under krydstogtanløb,” forklarer Søren Brink.



Mens København med havneselskabet CMP er den absolut største krydstogthavn i Danmark med 283 anløb i år, fulgt af Rønne med 21 og Aalborg med 16, oplever stort set alle provinshavnene store udsving fra år til år. Noget, som særligt for havnene uden for top-5 kan gøre det svært at binde større investeringer op på krydstogt.



En typisk årsag til de mindre destinationers store udsving er, at deres anløb er bundet op på få enkelte rederier, hvormed et enkelt rederis planlægning et bestemt år helt kan fjerne en havns placering på krydstogtkortet. I år får Kalundborg f.eks. ingen anløb, på trods af at havnen i de seneste år ellers har haft succes med at tiltrække skibe.



Mindre havne i fokus hos nicherederier




Omvendt stormer Aalborg i år frem, men både i år og næste år med en stor del af anløbene placeret hos et enkelt rederi: Viking Ocean Cruises. Samlet set forventes der ifølge Søfarts opgørelse i år at finde i alt 49 krydstogtanløb sted uden for København.

  

Hundested er i lighed med f.eks. Kalundborg en såkaldt baglandsdestination, der baserer sig på oplandets attraktioner. Men der er samtidigt også en tendens hos de små og mellemstore krydstogtrederiers publikum, som indbefatter de to rederier, der har meldt deres ankomst til Hundested, til at blive i havnen/byen under anløbet.



Selv om besejlingsforholdene i Hundested tillader en dybgang på op til 7,9 meter og havnen i princippet godt kan håndtere panamax-krydstogtskibe, er destinationer som Hundested produktmæssigt alene interessant for nicherederierne, der typisk anvender de mindre skibe.



Fred. Olsen Cruises anløber Hundested med den 820 passagerer store 'Braemar' i maj 2016, mens Saga Cruises ventes til havnen med den 630 passagerer store 'Saga Pearl II' i august 2016.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.145