23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bremer Reederei udnytter agent og bulkkompetencer for danske offshore-redere

OFFSHORE: En forretningsstrategi baseret på traditionelt tørlastrederi og lokalt havneagentur skaber værdi for tysk shippingselskab med flere danske offshore vind-kunder.
















Svensk træ sejlet sydpå



















Danske redere giver stor aktivitet



















Kunderne efterspørger totalløsning















Det er nok de færreste, som kan se synergien mellem transport af opskåret træ i bulkskibe fra europæiske savværker til kunder i Nordafrika og så offshore mandskabstransport til vindmølleparker i Nordsøen. Den synergi er dog ganske tydelig for Arne Ehlers, tidligere kaptajn og nu direktør i det Bremen-og Cuxhaven-baserede Bremer Reederei, der med otte ”boxshaped” multipurpose-bulkskibe fra 3.000 til 9.000 t.dv. og 10 medarbejdere har yderligere 10 ansat til at styre aktiviteter inden for offshore vind-sektoren. ”Vi ser det som en stor fordel, at vi både er havneagent og et rederi. For vi forstår shippingselskabernes behov,” siger Arne Ehlers til Søfart. Det lå ellers ikke i kortene, at vind offshore skulle være en del af det 64 år gamle rederi. Fokus i de første godt 60 år var udelukkende på tørlast og break-bulk-laster fra det Hvide Hav ved Archangelsk i nord og ned i Middelhavet, Nordafrika og Sortehavet mod syd. I en menneskealder levede selskabet af især at transportere udskåret træ fra kajen ved svenske savværker i mindre bulkskibe med egne kraner ned til fastlands-Europa sydpå. Da den forretning døde ud, fortsatte fokus på samme lasttype, men nu østrigsk træ lastet i Adriaterhavet og losset i Nordafrika. Første reelle indtog i offshorebranchen kom i 2008, da man med en tysk partner var havneagent i Bremen, Bremerhaven, Cuxhaven og Stade og transporterede vindmøllekomponenter til den første tyske offshore vindpark, Alpha Ventus. Siden fulgte transport af prototype-rotorblade til Aalborg samt adskillige andre laster til offshoreindustrien. ”Da vi havde vores bulkflåde i Middelhavet, blev næste skridt at transportere kabellaster i 2010 fra Pozzuoli ved Napoli, Italien, og kabeltromlerne passede perfekt til skibets kapacitet, mens kranerne gjorde det muligt at udlægge kablerne på den rigtige måde, uden de blev for bøjede,” forklarer Arne Ehlers. Siden er det gået slag i slag, og i dag er halvdelen af Bremer Reedereis medarbejdere beskæftiget inden for agenturforretningen, der udelukkende fokuserer på offshore vind ud fra havnen i Bremen, Cuxhaven og på Helgoland, og det giver en stor kontakt til det danske shippingerhverv. ”Nu er det de danske redere, der holder os travlt beskæftiget,” siger Arne Ehlers og nævner, at rederiet blandt andet har samarbejde med KEM Offshore, Blue Star Lines og Northern Offshore Services i den voksende offshore vind-sektor, der ikke helt er som Bremer Reedereis traditionelle tørlastaktiviteter. Den største kontakt med de danske redere er i forbindelse med det utal af små og mindre fartøjer, crew transfer vessels, til transport af installatører og konstruktionsmedarbejdere til vindparkerne, hvor Bremer Reederei er både havneagent og reders agent. ”Der ligger hele tiden mellem 10 og 20 CTV'ere i Cuxhaven og endnu flere på Helgoland,” siger Arne Ehlers om det arbejde, der i 2014 gav hele 738 havneanløb for selskabet. Derfor overvejer Bremer Reederei også at gå endnu længere inden for det segment og har ligefrem planer om at genopbygge en tidligere fiskerihavn i Cuxhaven til at blive en dedikeret CTV-terminal, hvor man kan leje lagerkapacitet og udføre besætningsskifte. For Arne Ehlers mener, at fremtidens krav fra projektledere på de stadig større og dyrere vindparker leder efter simple og samlede løsninger, og netop den efterspørgsel kan Bremer Reederei levere. ”Mange af de bulk-aktiviteter, vi laver i dag, hænger samme med vind. Og når flere kunder vil have den totale turn-key-løsning, så kan vi tilbyde skibe til transporten af komponenter, service-levering, site management og havneagentur, og alt kan arrangeres herfra,” siger Arne Ehlers. Han vil dog godt medgive, at det ikke er en helt traditionel kombination, man har gang i med klassisk tørlast i trampfart og det nye og alternative offshore vind-segment, hvor stemningen tidligere havde et skær af guldfeber, og omkostningerne ikke var en udfordring. ”Kunderne kunne sige at vi skal have to mand og 120 liter mælk ud med slæbebåd, og så tog man ned til købmanden, købte 120 liter mælk, ventede på de to offshore-medarbejdere, og så tog man af sted. Det kostede så lige 5.600 euro,” siger Arne Ehlers og tilføjer i samme åndedræt, at selvom offshore stadig er specielt, er industrien blevet langt mere omkostningsbevidst over de seneste år.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.18