Vækst i verdensøkonomien er drivkraften for den petrokemiske industri. Men trods flere års økonomisk stilstand er der stadig muligheder i markedet, og især skiferolie og gasrevolutionen i USA kan være med til at sikre flere lange transporter til de største kemikalieskibe af MR-størrelsen. Det vurderer Team Tankers.
Læs også: Nyt navn og nye finanser giver endelig mulighed for driftsfokus i Team Tankers
Jens Grønning, direktør i Team Tankers, påstår ikke, at han sidder inde med den store krystalkugle og kan kalde bunden for nået på det petrokemiske marked, der er gået fra dårligt til skidt over de sidste fem år. Men han ser dog positive tegn i verden.
”Man kan vist aldrig helt finde en bund i et marked, og man skal vel også passe på med at lede for meget efter den. Men vi mener, vi er i den lavere ende af en cyklus, så jeg synes, der er grund til at være fortrøstningsfuld,” siger Jens Grønning.
USA giver solide væksttal
Den fortrøstning finder han blandt andet i, at pengepolitiske tiltag i Europa forhåbentligt kan skubbe gang i økonomien, mens USA formår at levere stadig solide væksttal, på samme tid som olieindustrien har øget produktionen fra skiferfelter. En udvikling, som påvirker petrokemiindustrien markant.
For selvom olieprisen har taget et næsedyk over det sidste halvår og dermed kan lægge låg på fortsat øget amerikansk olieproduktion, så er den amerikanske skiferrevolution ifølge Jens Grønning fundamentalt positiv for Team Tankers og andre petrokemiredere.
”Så længe de ikke får lov til at eksportere deres råolie, så vil det være naturligt at bygge petrokemiske anlæg og dermed skabe arbejdspladser. Der ser vi en masse nye anlæg på vej, og meget af den produktion vil gå til eksport,” siger Jens Grønning.
Flere anlæg i Den Amerikanske Golf
Større produktionskapacitet i USA og især Den Amerikanske Golf vil også ændre behovet for amerikansk import fra de petrokemiske anlæg i Caribien, og de laster skal dermed finde nye markeder. Nye markeder, som vel at mærke ligger længere væk og dermed giver mere tonnagebehov.
”Det vil være gode og lange ton-mil-laster til Europa og Fjernøsten, og det vil vores MR-skibe kunne udnytte,” siger Jens Grønning og påpeger, at rederiet allerede i dag har skibe i det område og kan tilbyde månedlig Stillehavs-service.
Team Tankers-flåden består i dag af seks skibe af MR-størrelsen over 40.000 t.dv., fire epoxycoatede 25.000 t.dv., fem rustfrit stål-tankskibe mellem 17.000 og 20.000 t.dv., 14 city class-skibe på 13.000 t.dv., fire rustfrit stål-tankskibe mellem 10.000 og 12.000 tons samt 11 rustfrit stål-tankskibe og et coated skib i de mindre segmenter.
Læs også: Nyt navn og nye finanser giver endelig mulighed for driftsfokus i Team Tankers
Jens Grønning, direktør i Team Tankers, påstår ikke, at han sidder inde med den store krystalkugle og kan kalde bunden for nået på det petrokemiske marked, der er gået fra dårligt til skidt over de sidste fem år. Men han ser dog positive tegn i verden.
”Man kan vist aldrig helt finde en bund i et marked, og man skal vel også passe på med at lede for meget efter den. Men vi mener, vi er i den lavere ende af en cyklus, så jeg synes, der er grund til at være fortrøstningsfuld,” siger Jens Grønning.
USA giver solide væksttal
Den fortrøstning finder han blandt andet i, at pengepolitiske tiltag i Europa forhåbentligt kan skubbe gang i økonomien, mens USA formår at levere stadig solide væksttal, på samme tid som olieindustrien har øget produktionen fra skiferfelter. En udvikling, som påvirker petrokemiindustrien markant.
For selvom olieprisen har taget et næsedyk over det sidste halvår og dermed kan lægge låg på fortsat øget amerikansk olieproduktion, så er den amerikanske skiferrevolution ifølge Jens Grønning fundamentalt positiv for Team Tankers og andre petrokemiredere.
”Så længe de ikke får lov til at eksportere deres råolie, så vil det være naturligt at bygge petrokemiske anlæg og dermed skabe arbejdspladser. Der ser vi en masse nye anlæg på vej, og meget af den produktion vil gå til eksport,” siger Jens Grønning.
Flere anlæg i Den Amerikanske Golf
Større produktionskapacitet i USA og især Den Amerikanske Golf vil også ændre behovet for amerikansk import fra de petrokemiske anlæg i Caribien, og de laster skal dermed finde nye markeder. Nye markeder, som vel at mærke ligger længere væk og dermed giver mere tonnagebehov.
”Det vil være gode og lange ton-mil-laster til Europa og Fjernøsten, og det vil vores MR-skibe kunne udnytte,” siger Jens Grønning og påpeger, at rederiet allerede i dag har skibe i det område og kan tilbyde månedlig Stillehavs-service.
Team Tankers-flåden består i dag af seks skibe af MR-størrelsen over 40.000 t.dv., fire epoxycoatede 25.000 t.dv., fem rustfrit stål-tankskibe mellem 17.000 og 20.000 t.dv., 14 city class-skibe på 13.000 t.dv., fire rustfrit stål-tankskibe mellem 10.000 og 12.000 tons samt 11 rustfrit stål-tankskibe og et coated skib i de mindre segmenter.