DBB Jack-Up Services' CEO, Thorsten Jalk, ser den seneste nye kontrakt, rederiet har indgået med Siemens, som en vigtig test af de opgaver, DBB Jack-Up Services skal kunne løse i fremtiden. Det regnskabsaktuelle offshore vind-rederi er nemlig for alvor gået fra den første opbygningsfase til nu at fokusere på driften og udviklingen af forretningen.
Den nye kontrakt sendte sidste uge rederiets nybygning 'Wind Server' ud på en opgave med kommissionering af Siemens-møller på Dong Energys Borkum Riffgrund 1-havmøllepark. Her skal jackup-fartøjet agere installations- og indkvarteringsplatform ved de enkelte møller i den sidste fase i klargøringen af den nye havmøllepark.
”Den nye kontrakt på Borkum Riffgrund 1 med vores nybygning er en vigtig test af, at vi også kan løse andre nærtbeslægtede opgaver med vores skibe. Det skal vi være dygtige til, hvis vi vil fastholde en kontinuerlig beskæftigelse af vores tre skibe,” siger Thorsten Jalk til Søfart.
Den unge havmøllebranche skal industrialiseres
Han forklarer, at selv om der, med den nuværende og kommende bestand af havmøller i Nordeuropa, i teorien vil være tilstrækkeligt med opgaver i forhold til service og udskiftning af hovedkomponenter - DBB Jack-Up Services' hovedfokusområde - vil der altid kunne opstå huller.
Samtidigt med vigtigheden af at sikre en kontinuitet peger Thorsten Jalk også på et andet centralt behov.
"Den unge havmølleindustri har gennem det første tiår set så mange forskellige konstellationer, at det er på tide at industrialisere,” siger han, og fortsætter:
”Ud over at vi skal kunne løse en række nærtbeslægtede opgaver ved siden af fokusområdet, tror vi også på fordelene ved en servicerammeaftale, både for os selv, men også for vores kunder. Det handler om, at mølleejerne har en garanti for, at deres møller hele tiden kører, mens vi har fordel af faste aftaler," slutter Thorsten Jalk.
Problemfyldt ombygning tyngede 2014
Thorsten Jalk kan se tilbage på et udfordrende 2014, som lige nu følges af et marked med en vis overkapacitet, som han dog forventer aftager i 2016.
Den væsentlige udfordring for DBB Jack-Up Services sidste år, der også slog negativt ud på bundlinjen med underskud på tre mio. kr., det første minus siden 2010, udspillede sig på tonnagefronten. Her lykkedes det ikke at få den omfattende ombygning af 'Wind Pioneer' gennemført før den planlagte kontraktstart med Siemens, hvortil jackup-fartøjet ellers var sluttet hele 2014.
Ifølge Thorsten Jalk skulle det imidlertid nu være sikkert, at 'Wind Pioneer' er klar på markedet i den kommende måned. Fartøjet blev indkøbt second hand fra Korea i 2012, men viste sig efterfølgende at være så fejlbehæftet, at ombygningen fik et langt større omfang end oprindeligt planlagt.
'Wind Pioneer' ventes dog nu at dokke ud for sidste gang onsdag næste uge i den langtrukne ombygningsfase, der senest har fundet sted på Fayard. Thorsten Jalk oplyser, at 'Wind Pioneer' i første omgang positioneres i spotmarkedet i Det Irske Hav, hvor der potentielt er et fornuftigt marked for et jackup-servicefartøj af den størrelse.
'Wind Pioneer' bliver dermed det sidste af tre skibe i DBB Jack-Up Services' opbygningsfase, som i starten af året fik tilført nybygningen 'Wind Server' og blev grundlagt af 'Wind' i 2010.
Læs også:
Den nye kontrakt sendte sidste uge rederiets nybygning 'Wind Server' ud på en opgave med kommissionering af Siemens-møller på Dong Energys Borkum Riffgrund 1-havmøllepark. Her skal jackup-fartøjet agere installations- og indkvarteringsplatform ved de enkelte møller i den sidste fase i klargøringen af den nye havmøllepark.
”Den nye kontrakt på Borkum Riffgrund 1 med vores nybygning er en vigtig test af, at vi også kan løse andre nærtbeslægtede opgaver med vores skibe. Det skal vi være dygtige til, hvis vi vil fastholde en kontinuerlig beskæftigelse af vores tre skibe,” siger Thorsten Jalk til Søfart.
Den unge havmøllebranche skal industrialiseres
Han forklarer, at selv om der, med den nuværende og kommende bestand af havmøller i Nordeuropa, i teorien vil være tilstrækkeligt med opgaver i forhold til service og udskiftning af hovedkomponenter - DBB Jack-Up Services' hovedfokusområde - vil der altid kunne opstå huller.
Samtidigt med vigtigheden af at sikre en kontinuitet peger Thorsten Jalk også på et andet centralt behov.
"Den unge havmølleindustri har gennem det første tiår set så mange forskellige konstellationer, at det er på tide at industrialisere,” siger han, og fortsætter:
”Det handler dels om at specialisere sig som serviceleverandør, og dels om, at vi sammen med mølleparkejerne skal medvirke til at nedbringe omkostningerne, og dermed slutteligt også mindske elprisen på havmøllestrøm.”
”Ud over at vi skal kunne løse en række nærtbeslægtede opgaver ved siden af fokusområdet, tror vi også på fordelene ved en servicerammeaftale, både for os selv, men også for vores kunder. Det handler om, at mølleejerne har en garanti for, at deres møller hele tiden kører, mens vi har fordel af faste aftaler," slutter Thorsten Jalk.
Problemfyldt ombygning tyngede 2014
Thorsten Jalk kan se tilbage på et udfordrende 2014, som lige nu følges af et marked med en vis overkapacitet, som han dog forventer aftager i 2016.
Den væsentlige udfordring for DBB Jack-Up Services sidste år, der også slog negativt ud på bundlinjen med underskud på tre mio. kr., det første minus siden 2010, udspillede sig på tonnagefronten. Her lykkedes det ikke at få den omfattende ombygning af 'Wind Pioneer' gennemført før den planlagte kontraktstart med Siemens, hvortil jackup-fartøjet ellers var sluttet hele 2014.
Ifølge Thorsten Jalk skulle det imidlertid nu være sikkert, at 'Wind Pioneer' er klar på markedet i den kommende måned. Fartøjet blev indkøbt second hand fra Korea i 2012, men viste sig efterfølgende at være så fejlbehæftet, at ombygningen fik et langt større omfang end oprindeligt planlagt.
'Wind Pioneer' starter i spotmarkedet ud for Irland
'Wind Pioneer' ventes dog nu at dokke ud for sidste gang onsdag næste uge i den langtrukne ombygningsfase, der senest har fundet sted på Fayard. Thorsten Jalk oplyser, at 'Wind Pioneer' i første omgang positioneres i spotmarkedet i Det Irske Hav, hvor der potentielt er et fornuftigt marked for et jackup-servicefartøj af den størrelse.
'Wind Pioneer' bliver dermed det sidste af tre skibe i DBB Jack-Up Services' opbygningsfase, som i starten af året fik tilført nybygningen 'Wind Server' og blev grundlagt af 'Wind' i 2010.
DBB Jack-Up Services | ||
I mio. Kroner |
2014 |
2013 |
Bruttoresultat |
46 |
57 |
Driftsresultat, Ebitda |
22 |
9 |
Resultat efter skat |
-3 |
26 |
Læs også: