Bruger stadig mobilkran på pram
Kinesisk kunde opkalder chartret jackup efter Maersk Broker-direktør
Asien ikke interessant for DBB Jack-Up endnu
DBB Jack-Up Services ruster sig med tysk kommissioneringsopgave
A2Sea ser nye muligheder i Asien, imens europæiske rater falderHenvendelserne fra kinesiske selskaber er begyndt at tikke ind hos danske operatører, efter at Kinas nationale energiadministration sidste år fremlagde planer om, at der inden udgangen af 2016 skal bygges 44 vindmølleparker med en samlet kapacitet på 10,53 GW. Til sammenligning rådede Kina ved udgangen af 2013 over en samlet kapacitet fra havmøller på beskedne 428,6 MW, mens der nu er installeret ca. otte GW i hele Nordsøen. Swire Blue Ocean, der råder over to jackup-søsterskibe med en løftekapacitet på 1.200 tons, er blandt de danske operatører, som har modtaget anmodninger fra asiatiske selskaber, fortæller general manager og direktør Lars Blicher til Søfart. Han vurderer dog, at det endnu er for tidligt at sende rederiets relativt store enheder – eller eventuelle nybygninger af samme kaliber – til Kina. Dels fordi de enkelte kinesiske projekter er for små til, at man for alvor kan gå ind og optimere på forsyningskæden, og dels fordi operationen i Kina endnu foregår på en lidt anden facon, end den gør herhjemme. ”Da man startede herhjemme, mente man, at det var nok at køre en mobilkran ud på en pram for at installere offshore vind, og det er det stadie, de har været på i Østen indtil videre,” siger han og tilføjer, at han er åben for alle muligheder, men endnu ikke er blevet præsenteret for projekter, der har været kommercielt bæredygtige. Han ser bedre muligheder for dele af den ældre jackup-tonnage i markedet, som eksempelvis den hos A2sea eller engelske MPI Offshore. A2sea skal da også være med til at lære det kinesiske selskab Profundo at operere et jackup-skib, som ankommer til Kina på en femårs-charter i slutning af første kvartal i år. Læs mere: Detaljerne vil Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2sea, endnu ikke ud med. Ifølge Profundos vice general manager, Eric Zhan, som Søfart interviewede på Ewea-messen tidligere i marts, bliver en af udfordringerne dog, at den kinesiske havbund adskiller sig fra havbunden i store dele af Nordsøen ved at være meget mudret. Det er ikke noget, som lader til at bekymre Jens Frederik Hansen. ”Vi har mange steder i Europa, hvor vi opererer under mindst lige så vanskelige forhold, hvor vi samtidig med blød havbund også har meget store tidevandsforhold, der gør sig gældende, for eksempel omkring England,” siger han og tilføjer, at der blandt andet er felter ved udløbet fra Themsen, som i høj grad minder om forholdene i Kina. Han mener således ikke, at forholdende i Kina skulle være noget nyt for A2sea som sådan, og han opfordrer i øvrigt til at se nuanceret på det nye territorium mod øst. ”Havbunden er jo ikke den samme fra den ene provins til den anden. Der er også steder i Kina, som har havbund, der ligner den sandbund, vi har lige uden for Danmark og ned langs den tyske kyst,” siger han. DBB Jack-Up Services oplyser til Søfart, at offshore vind-markederne i Asien endnu ikke er tilstrækkeligt modne til, at det har interesse for rederiet, som har hovedfokus på reparation og vedligeholdelse af havmøller. Læs mere: