23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Tankers køber fem år gammel 50.000-tonner fra italiensk rederi

SKIBSKØB: MR2-tankeren 'Giacinta' på vej ind i Maersk Tankers' flåde. Dermed ejes næsten alle 30 enheder i Guangzhou-serien af danske interesser.
Maersk Tankers har været på second hand-markedet efter et fem år gammelt såkaldt MR2-tankskib, over den klassiske MR-segment-størrelse på 40.000 t.dv. Det drejer sig om 50.000-tonneren 'Giacinta', som Maersk Tankers over for Søfart bekræfter at have overtaget.



Købet følger i kølvandet på en række frasalg af lidt ældre tonnage i Maersk Tankers' flåde, senest med 'Maersk Christiansbro' fra 1996 på 44.800 t.dv., der i januar blev solgt til indiske interesser og nu sejler under navnet 'Dawn Kanchipuram'.



Ud over at bekræfte købet af det italienske MR2-skib ønsker Maersk Tankers imidlertid ikke at kommentere yderligere på handlen, andet end at skibet bliver omdøbt 'Maersk Malta'.



Søsterskibe spredt ud over Det Blå Danmark



Men ifølge flere internationale medier og markedsrapporter skulle Maersk Tankers angiveligt have betalt 21,5 mio. dollars for skibet. Sælgeren er ifølge Søfarts oplysninger den italienske Zacchello-gruppe.



'Giacinta' er bygget hos Guangzhou Shipyard og tilhører en meget omfattende skibsserie fra det kinesiske værft på snart 30 enheder, leveret siden 2008.



Det særlige ved skibsserien, som indbefatter to kommende nybygninger til Hafnia Tankers, er, at den i dag stort set ejes og opereres fra Danmark i rederier som Norden, Kirk Shipping, Torm, Hafnia Tankers – og nu altså også Maersk Tankers.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109