Stor cadeau
Gode erfaringer
Spændte i Aalborg
Der er lang tid til november og pænt langt til Rhode Island i USA. Det det er ikke for tidligt at sætte kryds i kalenderen, hvis man er interesseret i det nyeste inden for maritim teknologi. Men man skal så også være med i de lidt højere kredse inden for emnet, for at kunne komme med til fin komsammen hos World Maritime Technology Conference. For slet ikke at snakke om at få lov til at komme med et indlæg. Det er nemlig ikke hvem som helst, der slipper gennem det nåleøje, men det er man længst kommet hos Skibsteknisk Selskab, der endda er blevet bedt om at stå for vurdering af tre af indlæggene på konferencen, meddeler foreningens direktør Steen Sabinsky. Det er faktisk lidt af en cadeau til dansk maritim forskning og niveau, kan en af Skibsteknisk Selskabs mest garvede medlemmer, tidligere generalsekretær for foreningen, Hans Otto Holmegaard Kristensen pointerer Han er selv blevet bedt om at stå for en af sessionerne på mødet i november, og det er faktisk noget han allerede nu må bruge pænt med tid på at medarrangere. Oven i sine mange andre gøremål. ”Sammen med to andre er jeg også på banen med et oplæg til et indlæg, som vi håber at kunne give til bedste, men det skal lige godkendes først. Det gælder et indlæg om skibsdesign og sammenhænge med energieffektivitet (EEDI og EVDI) samt den såkaldte Energi Efficiecy Operational Indicator, EEOI, hvis relevans diskuteres meget i tiden. De to medforfattere til indlægget er Jakob Buus Petersen, der er direktør i firmaet Vessel Performance Solutions og Jan Otto de Kat, der er direktør i klasseselskabet ABS. ”Det interessante ved konferencen er jo, at den tiltrækker mange af de fremmeste hoveder og mest interessante nye trends inden for branchen, og at man virkeligt kan få noget med hjem i tasken. Så det er da enorm værdi for Det Blå Danmark, at vi er med på at deltage, og at vi har gjort rigtig god figur i sammenhængen tidligere,” understreger Hans Otto Kristensen. Hele konceptet med World maritime Technology Conferencen opstod i USA, hvor man afviklede den første konkres tilbage i 2003 i San Francisco – også med dansk deltagelse. Siden har den været et smut forbi London i 2006 og Indien i 2009, inden den rundede Rusland i 2012. Nu vender den så tilbage til USA, hvor der ventes at deltage godt 1.000 personer fra hele verden. I Aalborg kan man måske ikke se frem til fremtidsteknologi i samme klasse, som deltagerne i WMTC kan. Vel nærmest tvært imod, idet det mere er fortidens teknologi, der kigger forbi, når Tall Ships Race endnu engang runder byen til sommer. Til gengæld bliver der nok flere om buddet med forventet rekorddeltagelse på over 90 fartøjer og rundt 750.000 gæster og mellem 3.000 og 4.000 besætningsmedlemmer. Alene i den store klasse – A – er der foreløbigt tilmeldt 29 skibe – fra kæmpen ’Kruzenshtern’ til historisk interessant ’ ’La Grace’ – der såmænd er fra Tjekkiet. Denne gang er besøget – det fjerde af slagsen i Aalborg – henlagt til at ske lige i starten af august. Sidste gang, der var fint og højmastet besøg i Aalborg var i 2010, hvor der deltog 85 skibe. Der deltager skibe i fire kategorier, hvor A er den helt store med fuldriggerne repræsenteret. Derefter trappes ned over skonnertklassen B til de to mindste klasser C og D, der mest repræsenterer store havsejlere af forskellige typer – men dog med besætninger på helt op til 23 mand på en ketch som engelske ’Rona II’.