Telefon og kontor er så småt ved at være på plads for det Hamborg-baserede shippingselskab United Heavy Lift. Fra 1. april 2015 vil 30 medarbejdere med danske Lars Rolner i spidsen stå for det kommercielle management af 16 projektlastskibe med mellem 400 og 800 tons løftekapacitet.
”I januar måned blev jeg kontaktet af nogle rederier, der spurgte, om det var noget for mig at lave kommercielt management for deres skibe. Det tænkte jeg så lidt over og fandt hurtigt frem til, at det kunne være interessant,” siger selskabets direktør og stifter, Lars Rolner, på telefonen fra kontoret på Kaiserkai i midten af Hamborg havn.
Indtil videre har United Heavy Lift fået 16 skibe i management i flåden fra tyske redere som Arkon Shipping og Heino Winter, og flere forventes på vej, siger Lars Rolner uden at sætte yderligere tal på den ambition. De næste skibe kan dog meget vel være af dansk ejerskab, erfarer Søfart.
J. Poulsen kan blive næste reder
Ifølge Søfarts kilder er det nye tyske kommercielle management-selskab i tæt dialog med det danske rederi J. Poulsen Shipping, som netop er aktive i projektlast- og heavy lift-segmenterne.
Lars Rolner kan bekræfte dialogen, men er ellers ikke voldsomt meddelsom om et nært forestående samarbejde.
Læs også: Kapitalstyret MPP-marked har sat J. Poulsen Shipping på nyt spor
”Jeg vil sige, at vi har talt med J. Poulsen og er meget åbne for et samarbejde. Så vi har haft nogle gode samtaler, og vi skal også tale videre,” siger han.
Den dialog kan man bekræfte ved J. Poulsen, og direktør Anders Poulsen siger til Søfart, at der ikke er noget konkret eller formaliseret om et samarbejde med det nystartede tyske selskab.
Olie-, gas- og raffinaderiprojekter i sigte
Det nye kommercielle managementselskab bliver operativt fra første april og vil fra dag et gå efter at servicere de krævende infrastrukturkunder på olie-, gas- og raffinaderisiden over hele verden med projektlastskibe.
Projektlast- og heavy lift-segmentet nyder ifølge det britiske analysehus Drewrys seneste rapport for markedet godt af en relativt lav nybygningsordrebog og lave bunkeromkostninger.
”Men det ser ud til, at den anden side af lave bunkeromkostninger er et globalt fald i olie- og gasprojekter,” skriver Drewry og advarer mod, at der allerede er rapporteret færre løfte- og lasteopgaver til projektlastsegmentet.
Læs også: Danske redere om 2015: Olieprisen bliver vigtigst
Lars Rolner, der har en fortid som mangeårig direktør og partner i det tyske projektlastrederi SAL Heavy Lift, ser dog et behov i markedet fra kunder, der forventer mere end blot en billig pris, og hvor teknisk indsigt og beregningskraft har en kommerciel værdi.
Ekspertise fra egne ingeniører
”Det er et segment, hvor det tidligere har vist sig, at pris er en vigtig faktor, men der er også andre faktorer, som sikkerhed omkring transporten og evne til at lave beregningerne på de større og mere komplicerede opgaver, der tæller,” siger Lars Rolner.
Den tekniske indsigt skal leveres af et andet Lars Rolner-tilknyttet selskab, Heavy Lift@Sea, der ligeledes fra Hamborg har ekspertise i den tekniske ingeniørdel af de tunge offshore løfteopgaver, samt erfaring fra skibssegmentet. Selskabet bidrager med i alt 15 mand til det nye United Heavy Lift.
Ud over kontoret i Hamborg får det nye projektlastselskab et marketingkontor i Sydkorea og er dermed tæt på flere af de store offshore-værfter, som kan have behov for transportekspertise. United Heavy Lift har også nomineret agenter andre steder i verden og overvejer at oprette flere egne kontorer.
”I januar måned blev jeg kontaktet af nogle rederier, der spurgte, om det var noget for mig at lave kommercielt management for deres skibe. Det tænkte jeg så lidt over og fandt hurtigt frem til, at det kunne være interessant,” siger selskabets direktør og stifter, Lars Rolner, på telefonen fra kontoret på Kaiserkai i midten af Hamborg havn.
Indtil videre har United Heavy Lift fået 16 skibe i management i flåden fra tyske redere som Arkon Shipping og Heino Winter, og flere forventes på vej, siger Lars Rolner uden at sætte yderligere tal på den ambition. De næste skibe kan dog meget vel være af dansk ejerskab, erfarer Søfart.
J. Poulsen kan blive næste reder
Ifølge Søfarts kilder er det nye tyske kommercielle management-selskab i tæt dialog med det danske rederi J. Poulsen Shipping, som netop er aktive i projektlast- og heavy lift-segmenterne.
Lars Rolner kan bekræfte dialogen, men er ellers ikke voldsomt meddelsom om et nært forestående samarbejde.
Læs også: Kapitalstyret MPP-marked har sat J. Poulsen Shipping på nyt spor
”Jeg vil sige, at vi har talt med J. Poulsen og er meget åbne for et samarbejde. Så vi har haft nogle gode samtaler, og vi skal også tale videre,” siger han.
Den dialog kan man bekræfte ved J. Poulsen, og direktør Anders Poulsen siger til Søfart, at der ikke er noget konkret eller formaliseret om et samarbejde med det nystartede tyske selskab.
Olie-, gas- og raffinaderiprojekter i sigte
Det nye kommercielle managementselskab bliver operativt fra første april og vil fra dag et gå efter at servicere de krævende infrastrukturkunder på olie-, gas- og raffinaderisiden over hele verden med projektlastskibe.
Projektlast- og heavy lift-segmentet nyder ifølge det britiske analysehus Drewrys seneste rapport for markedet godt af en relativt lav nybygningsordrebog og lave bunkeromkostninger.
”Men det ser ud til, at den anden side af lave bunkeromkostninger er et globalt fald i olie- og gasprojekter,” skriver Drewry og advarer mod, at der allerede er rapporteret færre løfte- og lasteopgaver til projektlastsegmentet.
Læs også: Danske redere om 2015: Olieprisen bliver vigtigst
Lars Rolner, der har en fortid som mangeårig direktør og partner i det tyske projektlastrederi SAL Heavy Lift, ser dog et behov i markedet fra kunder, der forventer mere end blot en billig pris, og hvor teknisk indsigt og beregningskraft har en kommerciel værdi.
Ekspertise fra egne ingeniører
”Det er et segment, hvor det tidligere har vist sig, at pris er en vigtig faktor, men der er også andre faktorer, som sikkerhed omkring transporten og evne til at lave beregningerne på de større og mere komplicerede opgaver, der tæller,” siger Lars Rolner.
Den tekniske indsigt skal leveres af et andet Lars Rolner-tilknyttet selskab, Heavy Lift@Sea, der ligeledes fra Hamborg har ekspertise i den tekniske ingeniørdel af de tunge offshore løfteopgaver, samt erfaring fra skibssegmentet. Selskabet bidrager med i alt 15 mand til det nye United Heavy Lift.
Ud over kontoret i Hamborg får det nye projektlastselskab et marketingkontor i Sydkorea og er dermed tæt på flere af de store offshore-værfter, som kan have behov for transportekspertise. United Heavy Lift har også nomineret agenter andre steder i verden og overvejer at oprette flere egne kontorer.
CV Lars Rolner | |
United Heavy Lift Gmbh |
Siden marts 2015 |
Heavylift@sea Gmbh |
Siden 2014 |
SAL Heavy Lift |
1981 – November 2014 |