DET SKREV MAN uge 15. Fra B&W til nordisk krig
SØFART TILBAGEBLIK: B&W slog status til Sten Line - Fred Olsen Line disput om Københavnerrute.
’Vesthav’
For 25 år siden
’Lone Terkol’
…Burmeister & Wain konkluderer i sin årsberetning for 1964, at der er ingen bedring var i konjunkturerne for skibsbygning og skibsfart. Og for værftet selv var året præget af hård udenlandsk konkurrence. Sammenlagt havde B&W (inklusive motorfabrikken) ved udgangen af 1964 ordrer for lidt over 700 mio. kr. …Apropos B&W kunne værftet i 1964 i øvrigt aflevere det 50. tankskib, værftet har bygget. Jubilæumsskibet gjaldt m/t på 57.000 t.dv., der blev leveret til rederiet Per Loddong i Oslo. Det første tankskib leveredes i 1890 var s/t ’Christine’ der byggedes for Det Danske Petroleums selskab. Det var på 3.143 t.dv. …På Bremerholm (senere Orlogsværftet) arbejdede i forgangen tid ikke kun den faste stok, men også krigsfanger og forbrydere, der udførte rent slavearbejde iført lænker om ben og hals. Heriblandt bl.a. en pastor Friis, der var dømt for at prædike falske lærdomme. Han blev dømt til at blive lænket med svensker, der skulle være den mindst duelige af alle svenskere på Bremerholm – ergo skulle den stakkels pastor ase for to. (Uddrag af Slopkisten i Vikingen). Kilde: Søfart nr. 2, 1965 og Vikingen nr. 4, 1965 Redigeret af Erik Brandt-Jensen …Skibsredere har travlt. Men alligevel lykkedes det for Nordsøværftet i Ringkøbing at samle en snes af sine gamle og nye kunder til en lille fest i anledning af, at værftet kunne sende nybygning nr. 200 ud at sejle. Det gjaldt m/t , der er bygget for K/S Ringkøbing IV, der hører til under Sanexco Invest i Hellerup – men bareboat-charter til Terkoltank A/S i Aarhus. …ØK’s formand T. Wøldike Schmidt gav på kompagniets netop overståede generalforsamling kraftig igen på kritikken om, at man skulle have ”pyntet” på regnskaberne i forbindelse med salget af Rubicon Tankers. Den påstand afviste han blankt, mens foresiddende direktør H. H. Sparsøe til gengæld bekræftede, at ØK planlagde bygning af nyt hovedsæde på Midtermolen til sammenlagt én mia. kr. – hvoraf dog kun godt det halve ventes brugt til ØK-kontorer. Resten skal udlejes som lejligheder eller til andre firmaer. …J. Lauritzen har løftet optionen på et fjerde køleskib ved Danyard, Frederikshavn. De bliver de største køleskibe i verden og blandt verdens mest avancerede handelsskibe under det danske Projekt Skib-program. …Kaptajn Joseph Hazelwood – eller rettere tidligere kaptajn – fra den ulyksagelige VLCC’er ’Exxon Valdez’ har nu fået dom for sin andel i grundstødningen, der ledte til den store oliekatastrofe ved Alaska. Hazelwood idømtes til at betale staten Alaska en erstatning på 50.000 dollars, 1.000 dages samfundstjeneste, 90 dages betinget fængsel og en decideret bøde på 1.000 dollars – bl.a. med henvisning til, at han var beruset, da ulykken skete. Den forholdsvis milde dom – i forhold til det forventede – begrundede dommeren med, at fængsel ikke renser miljøet. Dommens relativt milde karakter ventes nu at får stor betydning for udfaldet af de enorme erstatningskrav, der er fremsat mod olieselskabet Exxon. …Fronterne mellem svenske Stena Line og norske Fred. Olsen Line trækkes alt skarpere op i forhold til begge rederiers planer om at starte en krydstogt/passagerrute mellem Gøteborg og København. Senest er de svenske officersorganisationer gået i offensiven, hvor de beskylder Fred Olsen Lines for at drive et decideret slaveskib med aldrende ’Black Prince’ in mente, der tænkes indsat på ruten. Her er besætningen næsten alle filippinere, der er ansat på lav løn, 10 timers arbejdsdag syv dage om ugen – og med 10 måneders udmønstringsperioder. Desuden sviner den gamle færge miljøet til, postulerer svenskerne. Kilde: Søfart nr. 13 1990 Redigeret af Erik Brandt-Jensen