Fremtiden er tvivlsom for maritime olieaktiviteter i Arktis
OFFSHORE: En lav oliepris, skiftende politiske vinde og tvivl om fremtidig efterspørgsel er med til at så tvivl om potentialet i det arktiske olieeventyr, der udleves med dalende entusiasme.
Alternative brændstoffer vinder
Pris under break even
Verden kan gå videre
Utilstrækkelig Arktis-tonnage er hindring for helårigt olieeventyr
Holder styr på isbjerge med droner, luftballoner og store netOlieprisen er halveret på seks måneder. Vestens sanktioner har sat efterforskning af olie og gas i det russisk arktiske territorium på hold. Og skotske Cairns, der som de eneste – og uden held – har foretaget prøveboringer efter olie vest for Grønland, har lukket deres kontor i Nuuk. Udsigterne kunne være bedre for et arktisk olieeventyr, som potentielt kan betyde masser af arbejde for isklassede skibe. Det hele afhænger af, om olieselskaberne i et ufavorabelt marked vil iværksætte de planer, der utvivlsomt ligger og venter i skufferne hos Viking Supply Ships, Maersk Supply Service og de udenlandske konkurrenter på Arktis. ”Jeg er ikke så optimistisk. Jeg tror ikke, at olieprisen kommer så højt op igen, at det bliver rentabelt at producere olie i de områder,” siger Nordeas olieanalytiker Thina M. Saltvedt til Søfart. Hun vurderer, at transportsektorens efterspørgsel efter olie vil falde i takt med, at alternative brændstoffer vinder indpas, og at stadigt strengere miljøkrav vil øge omkostningerne ved at producere i Arktis. Derudover hæfter hun sig ved, at flere olieselskaber har leveret deres licenser til at bore vest for Grønland tilbage uden at udnytte dem. ”Hvis man tager det i betragtning, og dertil lægger potentiale i et land som Iran, som man ved har store reserver, ser jeg skeptisk på Arktis,” siger hun. Også i Danske Bank er man skeptisk over for perspektiverne i det arktiske olieeventyr. Olieøkonom Jens Nørvig Pedersen fortæller, at forward-raterne – de rater, olie kan sælges til i dag med levering i 2020 – ligger på 73 dollars pr. tønde. ”Hvis det kan betale sig at hive olie op til den pris, så er det jo bare at gå i gang, men hvis ikke, så skal man måske lige regne tingene igennem en ekstra gang,” siger han. En af de lavest hængende oliefrugter i Arktis er Goliat-feltet i den norske del af Barentshavet, hvor olieselskabet Eni vil begynde at producere i løbet af 2015. Eni afviser at oplyse niveauet for break even, men flere kilder vurderer over for norske Teknisk Ukeblad, at det kræver en oliepris i omegnen af 100 dollars at gøre Enis Goliat-projekt rentabelt. Altså langt fra det aktuelle niveau på ca. 50 dollars. ”Vi er i en situation, hvor der er masser af olie, og hvor efterspørgslen ikke spiller en lige så stor rolle, som den gjorde, da olieprisen ramte 160 dollars for syv-otte år siden,” siger Jens Nørvig Pedersen. Han mener, at vi fundamentalt set er et andet sted nu, hvor væksten i blandt andet Kina er taget af, og hvor ikke mindst udvindingen af olie i skifer giver et mere stabilt udbud af olie. ”Andre er kommet i forkøbet med olie, som er billigere at hente op. Og det rammer nu projekterne i Arktis,” siger han. Derudover er ophævelsen af sanktionerne mod Iran og Opecs nye strategi med at lade oliehanerne flyde frem for at holde hånden under prisen ifølge Thina Saltvedt med til at understrege, at verden meget vel kan ende med at gå videre uden at slå hul på oliereserverne i Arktis. ”Jeg er ikke så sikker på, at det kommer til at ske. Det bliver i hvert fald ikke i løbet af de næste 10 år, og til den tid kan billedet meget vel se helt anderledes ud,” siger hun. Læs mere: