I det norske og delvist japanske shuttletankrederi Knot mærker man ifølge rederiets danske direktør ikke meget til den ellers udbredte pessimisme, der er trukket ind over olie- og gasbranchen i samme fart, som prisen er gået fra 100 dollars per tønde til 50.
Knots publicerede regnskabstal i Knot Offshore Partners fortæller samme historie, hvor 2014 gav overskud på 27 mio. dollars mod 15 mio. i 2013.
”Vores skibe er på lange kontraker og er alle engageret i produktionsdelen af oliesektoren. Det betyder, at alt det, vi laver, er noget, der allerede er oppe og køre,” siger Knot Management Danmarks direktør, Hans Gundestrup, der står for den kommercielle og operationelle drift af de tre danskflagede shuttletankskibe i det norsk-japansk-ejede rederi Knot med i alt 28 skibe i flåden.
Læs også: Flådeudvidelse skal give norsk rederi adgang til danske officerer
Med aktiviteter i produktionsdelen af oliesektoren er Knot ikke på samme måde eksponeret mod, at der flere steder bliver sat en stopper for nye efterforsknings- og boringsaktiviteter, der i det nuværende oliemarked er urentable og i stedet får olieselskaberne til at gøre en ekstra indsats for at trække mere olie ud af de eksisterende felter.
Mere transport fra gamle felter
Knots traditionelle redermodel mærkes ikke af oliepris-pessimisme
TANK: En forretning baseret på transport fra eksisterende olieproduktionsfelter og fokus på drift i stedet for køb og salg giver optimisme i det norske rederi Knot trods en halveret oliepris.