Det var en spændt John-Anker Hametner Larsen, der som reder med fem fiskeskibe i flåden mødte op i retten i Holstebro den 4. marts i år sammen med sin advokat, Johan Lønberg fra Kromann Reumert. Ifølge almindelig retspraksis ville han blive pålagt et kollisionsansvar, men han syntes nu alligevel ikke, at det var hans skyld, det der skete dengang i 2012.
Den 24. august 2012 havde skipper Conrad Hviid lige sejlet et af John-Anker Hametner Larsens skibe, 'Lykke Hametner', ind i Thyborøn Havn. Han ville placere skibet op mod kajkanten ved isværket, så han kunne få et trawl i land med henblik på reparation.
Kollision i Thyborøn gør op med sædvanlig retspraksis
SØULYKKE: En ny dom, hvor gearproducenten Mekanord bliver gjort ansvarlig, gør op med praksis for, at ansvaret for påsejlinger af fast fortøjede skibe alene ligger hos den påsejlende.