Knud E. Hansen udvikler hybrid-færge til færøske Strandfaraskip Landsins
SKIBSDESIGN: Det er femte gang, at den danske skibsdesignvirksomhed udvikler ny tonnage til Færøerne. Denne gang gælder det en delvist eldrevet bilfærge til Torshavn-Nólsoyruten.
Den danske skibsdesignvirksomhed Knud E. Hansen A/S skal nu for fjerde gang siden 1949 designe en ny færge til Færøernes lokaltrafik, mens de danske skibsingeniører også står bag den færge, der forbinder Færøerne og Island med det europæiske kontinent.
Sidste gang, Knud E. Hansen slog stregerne til en færøsk færge, var, da det lokale rederi Strandfaraskip Landsins ved årtusindeskiftet skulle bruge en ny færge til Færøernes længste bil- og passagerrute mellem Torshavn og øen Tvøroyri.
Nu gælder det en afløser til den nuværende 35 år gamle bilfærge på ruten mellem Torshavn og øen Nólsoy.
Hybridt maskineri og utraditionel fremdrift
Ifølge Knud E. Hansen bliver den nye 35 meter lange og 170 passagerer store bilfærge, med plads til 10-12 biler, fremdrivningsmæssigt usædvanlig. Således bliver maskineriet hybridt, nærmere bestemt dieselelektrisk i kombination med en batteripakke.
Samtidigt er konventionelle propellere fravalgt for i stedet at gøre brug af enten azimuth-thrustere - eller Voigt Schneider-propellere, som ellers er mest udbredt på bugserbåde.
Knud E. Hansen oplyser endvidere i en pressemeddelelse, at den nye færge, som skal sendes i udbud i den kommende måned, vil være i stand til at foretage en returrejse på sin rute alene på batteristrøm.
Færgen vil ydermere være optimeret til det til tider barske farvand i Nordatlanten ved at kunne sejle i en signifikant bølgehøjde på op til tre meter.
FAKTA – tidligere Knud E. Hansen-projekter til Færøerne
Passagerskibet 'Ritan' fra 1949
Passagerskibet 'Ritan' fra 1971
Læs også:
Sidste gang, Knud E. Hansen slog stregerne til en færøsk færge, var, da det lokale rederi Strandfaraskip Landsins ved årtusindeskiftet skulle bruge en ny færge til Færøernes længste bil- og passagerrute mellem Torshavn og øen Tvøroyri.
Nu gælder det en afløser til den nuværende 35 år gamle bilfærge på ruten mellem Torshavn og øen Nólsoy.
Hybridt maskineri og utraditionel fremdrift
Ifølge Knud E. Hansen bliver den nye 35 meter lange og 170 passagerer store bilfærge, med plads til 10-12 biler, fremdrivningsmæssigt usædvanlig. Således bliver maskineriet hybridt, nærmere bestemt dieselelektrisk i kombination med en batteripakke.
Samtidigt er konventionelle propellere fravalgt for i stedet at gøre brug af enten azimuth-thrustere - eller Voigt Schneider-propellere, som ellers er mest udbredt på bugserbåde.
Knud E. Hansen oplyser endvidere i en pressemeddelelse, at den nye færge, som skal sendes i udbud i den kommende måned, vil være i stand til at foretage en returrejse på sin rute alene på batteristrøm.
Færgen vil ydermere være optimeret til det til tider barske farvand i Nordatlanten ved at kunne sejle i en signifikant bølgehøjde på op til tre meter.
FAKTA – tidligere Knud E. Hansen-projekter til Færøerne
Passagerskibet 'Ritan' fra 1949
Passagerskibet 'Ritan' fra 1971
Bil- og passagerfærgen 'Norröna' fra 2003 (international fart)
Bil- og passagerfærgen 'Smyril' fra 2005Læs også: