Supercyklussen for råvarer ser ud til at være overstået. En støt faldende vækst i Kina, en produktionskamp for overlevelse mellem verdens største mineselskaber tilsat et kongefald fra energitronen for King Coal giver ingredienser til et fremtidsscenarie med råvarepriser markant under de seneste ni års prisleje.
Det er en udvikling, som betyder noget for tørlastshipping. Det store spørgsmål er, hvad det reelt kan medføre af ændrede tonnagebehov og nye muligheder for de redere og operatører, som formår at se udviklingen inden konkurrenten.
Det umiddelbare svar på den reelle betydning kommer prompte fra både analytikere, mæglere og redere.
”Det helt oplagte er, at hvis olie- og råvarepriserne fortsætter med at være lave, så vil det fremme den globale økonomiske vækst på et eller andet tidspunkt,” siger Peter Borup, direktør i Lauritzen Bulkers, til Søfart.
Lauritzen Bulkers har 78 capesize-, panamax-, supramax- og handysize-skibe i flåden og 19 nybygninger på vej.
Desværre ikke tegn på flere laster
Lavere råvarepriser kan sætte nyt skub i de globale væksthjul og dermed sende flere tons og dermed flere laster af jernmalm, kul og andre råvarer ud på verdenshavene, og det vil være godt for et trængt tørlastmarked.
”Lavere råvarepriser er godt for efterspørgslen, og shipping lever af volumen,” siger chefanalytiker Peter Sand i Bimco og bakker dermed op om det positive potentiale for shipping ved en lavere råvarepris.
Lave råvarepriser kan sende danske redere ud på nye handelsruter
RÅVARER: Danske tørlastredere og operatører skal til at støve globussen af, når stabilt lave råvarepriser presser verdens minegiganter på marginerne og medfører nye handelsmønstre.