23948sdkhjf

Grundstødt DFDS-palleskib er nu ankommet til ophugning i Skotland

HAVARI: Det bliver skotske D.RB Marine Services, som skal ophugge og genindvinde stålet fra ’Lysblink Seaways’, som ikke kunne betale sig at reparere efter grundstødning.
DFDS har sendt palleskibet 'Lysblink Seaways' til ophugning ved værftet D.RB Marine Services i skotske Roseneath.

'Lysblink Seaways' pådrog sig så svære skader efter en grundstødning i Skotland 18. februar i år, at DFDS sammen med sit forsikringsselskab efterfølgende valgte at lade det kun 15 år gamle skib ophugge, da omkostningen til en reparation af skibet ville overstige dets markedsværdi.

“I lørdags indgik vi en aftale med det lokale værft D.RB Marine Services Ltd, Rosneath, Scotland, og søndag blev 'Lysblink' bugseret hen til værftet, der blot ligger få kilometer fra Greenock, hvor skibet har ligget i dok for vurdering af skadesomfanget," siger Kasper Moos, VP Teknisk Organisation, til DFDS' interne nyhedsbrev Update Weekly og fortsætter:

"I onsdags forlod besætningen skibet, som nu er ved at blive tømt, så det kan tages på land for endelig ophugning, så snart de nødvendige tilladelser foreligger.”

Sidste gang, DFDS ophuggede et skib, var tilbage i 2010, hvor det 33 år gamle ro/ro-skib 'Tor Anglia' blev sejlet til et ophugningsværft i Kina, som bl.a. også har været anvendt af Mærsk-gruppen. Dengang som nu har DFDS over for offentligheden tydeligt tilkendegivet, at ophugningen kommer til at ske dels i overensstemmelse med egne interne retningslinjer, og dels efter reglerne i Hongkong-konventionen.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112