Maersk Supply Service bekræfter over for Søfart, at de har solgt ankerhåndteringsfartøjet 'Maersk Placentia'. Communication manager hos Maersk Supply Service Tine Østergaard Hansen ønsker dog ikke at udtale sig yderligere omkring handlen, endsige identiteten på køberen, grundet en fortrolighedserklæring.
Ifølge Søfarts oplysninger er det hidtidige canadiskflagede skib dog blevet anmeldt til optagelse i Dansk Internationalt Skibsregister, hvor 'Maersk Placentia' nu er registeret under navnet 'Storm Express' med JMB Bjerrum & Jensen i Svendborg som kontakt.
Herfra siger partner i JMB Bjerrum & Jensen Dan R. Jensen til Søfart, at der endnu er en række ting, der skal falde endeligt på plads, før de ønsker at løfte sløret for den fremtidige anvendelses- og ejerkonstallation på skibet.
Flere offshoreskibe hos JMB Bjerrum & Jensen
JMB Bjerrum & Jensen har allerede to ældre offshore-skibe i management på vegne af selskabet A1 Offshore ApS. Nærmere bestemt de to platform supply-skibe 'Shelf Express' og 'Sable Express' fra henholdsvis 1986 og 1977, og begge indkøbt second hand siden 2012.
'Maersk Placentia' er leveret fra Bel-Aire Shipyard i Canada i 1983 som en af fem nybygninger til Maersk Supply Services canadisk-flagede og opererede Husky-klasse-fartøjer. En 1A-isklasset skibsserie, der med det aktuelle salg nu kun har ét skib, 'Maersk Chignecto', tilbage i klassen.
Maersk Supply Service er efter afslutningen på det seneste store nybygningsprogram med en ny T-klasse, bestående af 10 mediumstørrelse ankerhåndteringsfartøjer, der blev afsluttet i 2009, nu i gang med et nyt stort nybygningsprogram. Rederiet har således i øjeblikket 12 nye offshoreskibe undervejs af forskellige typer frem mod tredje kvartal 2017.
Også skibe til Blue Star Line
Samtidigt udfases løbende tonnage i den ældste ende af flåden. Bl.a. et andet ”Husky-skib”, 'Maersk Gabarus', som gik til ophugning i Belgien, mens Faaborg-rederiet Blue Star Line også har været aftager af ældre offshore-skibe fra Maersk Supply Service, som bliver gennemgribende moderniseret og sat i videre drift inden for offshore vind-sektoren.
Ifølge de seneste AIS-oplysninger befinder 'Maersk Placentia' sig fortsat i sin canadiske hjemhavn St. John's.
Læs også:
Maersk Supply Service sender Husky-fartøj til ophug
Ifølge Søfarts oplysninger er det hidtidige canadiskflagede skib dog blevet anmeldt til optagelse i Dansk Internationalt Skibsregister, hvor 'Maersk Placentia' nu er registeret under navnet 'Storm Express' med JMB Bjerrum & Jensen i Svendborg som kontakt.
Herfra siger partner i JMB Bjerrum & Jensen Dan R. Jensen til Søfart, at der endnu er en række ting, der skal falde endeligt på plads, før de ønsker at løfte sløret for den fremtidige anvendelses- og ejerkonstallation på skibet.
Flere offshoreskibe hos JMB Bjerrum & Jensen
JMB Bjerrum & Jensen har allerede to ældre offshore-skibe i management på vegne af selskabet A1 Offshore ApS. Nærmere bestemt de to platform supply-skibe 'Shelf Express' og 'Sable Express' fra henholdsvis 1986 og 1977, og begge indkøbt second hand siden 2012.
'Maersk Placentia' er leveret fra Bel-Aire Shipyard i Canada i 1983 som en af fem nybygninger til Maersk Supply Services canadisk-flagede og opererede Husky-klasse-fartøjer. En 1A-isklasset skibsserie, der med det aktuelle salg nu kun har ét skib, 'Maersk Chignecto', tilbage i klassen.
Maersk Supply Service er efter afslutningen på det seneste store nybygningsprogram med en ny T-klasse, bestående af 10 mediumstørrelse ankerhåndteringsfartøjer, der blev afsluttet i 2009, nu i gang med et nyt stort nybygningsprogram. Rederiet har således i øjeblikket 12 nye offshoreskibe undervejs af forskellige typer frem mod tredje kvartal 2017.
Også skibe til Blue Star Line
Samtidigt udfases løbende tonnage i den ældste ende af flåden. Bl.a. et andet ”Husky-skib”, 'Maersk Gabarus', som gik til ophugning i Belgien, mens Faaborg-rederiet Blue Star Line også har været aftager af ældre offshore-skibe fra Maersk Supply Service, som bliver gennemgribende moderniseret og sat i videre drift inden for offshore vind-sektoren.
Ifølge de seneste AIS-oplysninger befinder 'Maersk Placentia' sig fortsat i sin canadiske hjemhavn St. John's.
Læs også:
Maersk Supply Service sender Husky-fartøj til ophug