Dansk coaster-reder ser mulighed for færre ballastrejser under Femern-byggeri
TØRLAST: Muligheden for at fragte byggematerialer til Femern-forbindelsen kan skabe synergier for Baltic Shipping Company. Andre danske coaster-redere finder projektet mindre interessant.
Kræver styr på operation
Vil lægge beslag på tonnage
Hvor meget forventer du, at I vil få ud af Femern-projektet?
Har lagt billet ind hos konsortier
Kan ikke konkurrere i Nordeuropa
Vil I ikke være interesserede i at bevæge jer ind i det segment?
Med et forventet behov på 20-30 ugentlige coasterlaster i mindst seks år afføder opførelsen af Femern-tunnelen et behov for en skibstype, som Danmark engang havde et righoldigt udbud af – coastere. Fordums storhed for danske coasterredere er for længst afløst af hård konkurrence fra ikke mindst østeuropæiske spillere, der har fået flere danske coaster-redere til at kigge mod fjernere himmelstrøg. Det gælder dog ikke Baltic Shipping Company. Med base i Hundested har rederiet 11 coastere i flåden. Her er adm. direktør Ronnie Hulstrøm bare glad for, at flere af ”konkullegaerne” ikke ser de store muligheder i Femern-byggeriet, som han betegner som ”uhyre interessant”. ”Der er ingen tvivl om, at Femern har et enormt potentiale, for der skal rigtig meget gods ind,” siger han. Ronnie Hulstrøm medgiver, at coaster-markedet i Nordeuropa er præget af lave priser, men han pointerer, at man sagtens kan drive forretning i området, hvis bare man har styr på sin operation. ”Det vigtige er, at du er i stand til at få en rundtur på dine både, så du hele tiden er i gang,” siger han og tilføjer, at han ser muligheder for netop sådanne synergier i forbindelse med Femern-projektet. Det hænger sammen med, at Baltic Shipping Company i forvejen sejler med korn og foderstoffer fra havnene i både Bandholm og Nakskov, som særligt i forbindelse med opførelsen af produktionshavnen i Rødby forventes at komme til at tage en del af Femern-lasterne. ”Det er da en mulighed, at hvis der er nogen, der skal have nogle skærver eller andet materiale derned fra Tyskland, Sverige eller Norge, at man så kan tage noget gods med derned og så undgå ballast og optimere indtjeningen,” siger han. "Det er rigtig svært at svare på, for vi ved endnu ikke, hvor godset vil komme fra, hvem der kommer til at bygge, om det er noget, der kommer ud i spotmarkedet, eller om det bliver et konsortium, der laver en stor, fast aftale," siger Ronnie Hulstrøm. Han ser dog for sig, at uanset hvor stor andel af Femern-lasterne Baltic Shipping Company får fat på, så kan Femern-projektet komme rederiet til gode i en eller anden udstrækning. "Uanset hvad, så vil det trække en masse tonnage, som vil forsvinde til de opgaver, og det kan jo så gøre, at der så er mindre tonnage til andre opgaver," siger han. I J. Poulsen, der har erfaringer fra opførelsen af broerne over både Storebælt og Øresund, forventer bestyrelsesformand Finn J. Poulsen ikke, at rederiet kommer til at bruge nogle af sine egne seks skibe på mellem 4200 og 11.000 t.dv. til Femern-projektet. Han afviser dog ikke, at det kan komme på tale at tage andre skibe ind på kontrakt for at tage del i Femern-sejladserne. ”Vi har lagt billet ind på at stå for forskellige transporter hos de forskellige konsortier, men hvordan det kommer til at udvikle sig, det er svært at sige på nuværende tidspunkt,” siger han. Blandt de danske coaster-redere, som ikke ser på Femern-projektet med samme interesse, er rederiet H. Folmer & Co, som har ni coastere på op til 1341 GT i flåden, der blandt andet opererer i Caribien og Vestafrika. ”Det bliver ikke vores fart. Vi kan ikke konkurrere med de polske og russiske coastere heroppe i Nordeuropa,” siger adm. direktør Uffe M. Jensen. Heller ikke hos Nielsen & Bresling med tre 3750 t.dv. store tørlastere i flåden har man intentioner om at byde ind på transporten af byggematerialer til Femern-projektet, når konsortierne, som skal bygge både produktionshavnen i Rødby og selve forbindelsen, udbyder opgaverne. ”Nej. Vi har vores egne kontrakter, og vi sejler slet ikke med sten og byggematerialer, så vi er slet ikke en del af det segment,” siger Peter Witt, befragter i Nielsen & Bresling med tre coastere i flåden, som blandt andet sejler med ris, træ og papirvarer. ”Nej, slet ikke. Vi har nogle moderne skibe, som vi passer godt på, og det er jo en hård belastning for skibene at sejle med sten og skærver,” siger Peter Witt.