Nordjysk Brand- og Redningsskole i Aalbæk ved Frederikshavn har fundet sig en kursusniche, der kan blive en rigtig god forretning. Skolen har allerede afholdt de første eksportkurser med foreløbigt en halv snes flere i kikkerten - og vel at mærke ikke i Frederikshavn, men på Filippinerne. Her har skolen netop haft to deltagere med ude og introducere kurserne. 
 
”Aktuelt var det nogle af de 130 filippinske søfarende i rederiet Terntank, vi havde i ilden. Og det var en rigtig god ide at forlægge kurserne derud, viste det sig, for de har altså ikke lige p.t. meget viden om eller forstand på denne del af omgangen med gasdrift,” siger beredskabschef Ib Nielsen, der var sammen med teknisk leder Øystein Klaussen om oplæg og kursus.
 
Oprindeligt gik brandskolen sammen med den norske kursusudvikler Gasteknik allerede for et par år siden, da man opdagede, at den nordjyske skole kunne tilbyde væsentligt lavere priser på de særlige gaskurser, som 600 personer fra rederiet Fjordlines to LNG-enheder skulle igennem. Både priser og faciliteter faldt i det norsk-danske rederis smag, og lige p.t. er skolen sammen med Gasteknik ene i verden om at stå som godkendte udbydere af kurserne.
 
Stort potentielt marked
 
Den position er jo eftertragtelsesværdig, og det var også derfor, at man efter træningen med Fjordlines besætninger så et potentielt marked udvikle sig med baggrund i det voksende marked for LNG-enheder. Det udnyttede Nordjysk Brand- og Redningsskole til at se sig om efter andre kunder, og en sådan fandt man hos det emigrerede svenske rederi Terntank, der som bekendt har flyttet kontorflaget til Skagen.
 
”Terntank har en hel lille række af LNG-drevne tankskibsenheder i ordre, og da jeg såmænd havde læst om de planer i fagbladet Søfart, tog jeg på den baggrund henvendelse – og de besluttede så at sende deres besætninger ned til os for at få den fornødne træning. Konkret gælder det uddannelse af ca. 200 mand, hvoraf de 70 er skandinaviske officerer, mens de øvrige kommer fra Filippinerne,” siger han.
 
Mens alle de skandinaviske ansatte skal en tur om ad skolen i Aalbæk, var det en lidt halsløs – og ikke mindst dyr – gerning at sende alle de 130 filippinske ansatte samme vej, selv om det måske kunne ske i forbindelse med af- eller påmønstringer. Det var alt andet lige lettere og billigere at sende eksperterne til Filippinerne i stedet.
 
Hård men udbytterig tur
 
Og det er denne første introduktionstur, de to folk fra brandskolen netop er vendt hjem fra – med lidt blandede bolcher i posen. Der viste sig nemlig at være rigtig god grobund for projektet, men basis var stort set i bund, når det gjaldt ekspertisen på området. Den står de skandinaviske eksperter så for, og ud over det første kursus kan Ib Nielsen allerede nu tælle en god ti stykker mere på bestillingskontoen, mens man på selve turen fik kontakter helt andre veje om, så der står yderligere boblere og venter.
 
”Vi gennemførte kurset på skolen Norwegian Training Centre i Manila, der som sådan har gode faciliteter. Men her måtte vi altså bygge nye faciliteter op, der passede til vores behov. Det gik dog fint, og selv om vi havde nogle lange arbejdsdage, der gerne gik fra seks morgen til 22 aften, så var det alt i alt meget udbytterigt,” understreger Ib Nielsen.
 
Han pointerer, at der var stor begejstring for både kurset som sådan og for materiellet. Og han er omvendt ikke mindre begejstret for potentialet på Filippinerne. Alene i Manila-området skønnes der at bo rundt én mio. søfarende ud af de godt to mio., Filippinerne sender ud på alverdens skibe. Langtfra alle skal ud at sejle på gasdrevne skibe, men det er herfra, at hovedparten vil vise sig at komme.
 
Fire spørgsmål til Ib Nielsen
 
Hvordan er I på brandskolen kommet på at tilbyde denne slags kurser? Og med hvilken baggrund?
 
"Lidt held og handlekraft, da chancen bød sig i forbindelse med Fjordlines nye færger. Vi udbyder disse kurser med en gasekspert i baghånden, som allerede har lavet et par mindre projekter i Norge. Det var en henvendelse fra Gasteknik, der satte det hele i gang. Vi kan jo det traditionelle omkring brandslukning og bruger gas i ordinære uddannelser."
 
Hvad adskiller kurserne fra almindelige sikkerhedskurser?
 
"Det er gassens særlige egenskaber. Hvis gas på minus 150 grader slipper ud væskeformigt, kan det først brænde, når det er blevet til luftart. Hælder man vand på flydende gas sker overgangen til luftart næsten øjeblikkeligt."
 
Har I andre fugle på taget end Terntank for nærværende?
 
"Vi håber, der kan findes rederier med fillippinske søfolk, som overgår til LNG, og at vi kan sælge samme koncept til dem, og især i fællesskab for at holde rejseomkostningerne nede. Dvs. deling af rejse, hvis der kan laves to eller flere kurser i samme periode. Og det ser allerede godt ud med de prospekter."
 
Kan forstå, at I vil uddanne de filippinske søfarende i hjemlandet. Mens alle andre er undervist hos jer. Betyder det, at undervisningen så at sige kun er teoretisk – eller kan man finde og leje sig ind til evt. praktiske undervisningsfaciliteter derude?
 
"Der er en del praktiske øvelser, der skal gennemføres, derfor turen derud for at finde den rette samarbejdspartner, som kan medvirke til at gennemføre kurserne. Ellers kunne de teoretisk set holdes på et hvilket som helst hotel."
                                        ”Aktuelt var det nogle af de 130 filippinske søfarende i rederiet Terntank, vi havde i ilden. Og det var en rigtig god ide at forlægge kurserne derud, viste det sig, for de har altså ikke lige p.t. meget viden om eller forstand på denne del af omgangen med gasdrift,” siger beredskabschef Ib Nielsen, der var sammen med teknisk leder Øystein Klaussen om oplæg og kursus.
Oprindeligt gik brandskolen sammen med den norske kursusudvikler Gasteknik allerede for et par år siden, da man opdagede, at den nordjyske skole kunne tilbyde væsentligt lavere priser på de særlige gaskurser, som 600 personer fra rederiet Fjordlines to LNG-enheder skulle igennem. Både priser og faciliteter faldt i det norsk-danske rederis smag, og lige p.t. er skolen sammen med Gasteknik ene i verden om at stå som godkendte udbydere af kurserne.
Stort potentielt marked
Den position er jo eftertragtelsesværdig, og det var også derfor, at man efter træningen med Fjordlines besætninger så et potentielt marked udvikle sig med baggrund i det voksende marked for LNG-enheder. Det udnyttede Nordjysk Brand- og Redningsskole til at se sig om efter andre kunder, og en sådan fandt man hos det emigrerede svenske rederi Terntank, der som bekendt har flyttet kontorflaget til Skagen.
”Terntank har en hel lille række af LNG-drevne tankskibsenheder i ordre, og da jeg såmænd havde læst om de planer i fagbladet Søfart, tog jeg på den baggrund henvendelse – og de besluttede så at sende deres besætninger ned til os for at få den fornødne træning. Konkret gælder det uddannelse af ca. 200 mand, hvoraf de 70 er skandinaviske officerer, mens de øvrige kommer fra Filippinerne,” siger han.
Mens alle de skandinaviske ansatte skal en tur om ad skolen i Aalbæk, var det en lidt halsløs – og ikke mindst dyr – gerning at sende alle de 130 filippinske ansatte samme vej, selv om det måske kunne ske i forbindelse med af- eller påmønstringer. Det var alt andet lige lettere og billigere at sende eksperterne til Filippinerne i stedet.
Hård men udbytterig tur
Og det er denne første introduktionstur, de to folk fra brandskolen netop er vendt hjem fra – med lidt blandede bolcher i posen. Der viste sig nemlig at være rigtig god grobund for projektet, men basis var stort set i bund, når det gjaldt ekspertisen på området. Den står de skandinaviske eksperter så for, og ud over det første kursus kan Ib Nielsen allerede nu tælle en god ti stykker mere på bestillingskontoen, mens man på selve turen fik kontakter helt andre veje om, så der står yderligere boblere og venter.
”Vi gennemførte kurset på skolen Norwegian Training Centre i Manila, der som sådan har gode faciliteter. Men her måtte vi altså bygge nye faciliteter op, der passede til vores behov. Det gik dog fint, og selv om vi havde nogle lange arbejdsdage, der gerne gik fra seks morgen til 22 aften, så var det alt i alt meget udbytterigt,” understreger Ib Nielsen.
Han pointerer, at der var stor begejstring for både kurset som sådan og for materiellet. Og han er omvendt ikke mindre begejstret for potentialet på Filippinerne. Alene i Manila-området skønnes der at bo rundt én mio. søfarende ud af de godt to mio., Filippinerne sender ud på alverdens skibe. Langtfra alle skal ud at sejle på gasdrevne skibe, men det er herfra, at hovedparten vil vise sig at komme.
Fire spørgsmål til Ib Nielsen
Hvordan er I på brandskolen kommet på at tilbyde denne slags kurser? Og med hvilken baggrund?
"Lidt held og handlekraft, da chancen bød sig i forbindelse med Fjordlines nye færger. Vi udbyder disse kurser med en gasekspert i baghånden, som allerede har lavet et par mindre projekter i Norge. Det var en henvendelse fra Gasteknik, der satte det hele i gang. Vi kan jo det traditionelle omkring brandslukning og bruger gas i ordinære uddannelser."
Hvad adskiller kurserne fra almindelige sikkerhedskurser?
"Det er gassens særlige egenskaber. Hvis gas på minus 150 grader slipper ud væskeformigt, kan det først brænde, når det er blevet til luftart. Hælder man vand på flydende gas sker overgangen til luftart næsten øjeblikkeligt."
Har I andre fugle på taget end Terntank for nærværende?
"Vi håber, der kan findes rederier med fillippinske søfolk, som overgår til LNG, og at vi kan sælge samme koncept til dem, og især i fællesskab for at holde rejseomkostningerne nede. Dvs. deling af rejse, hvis der kan laves to eller flere kurser i samme periode. Og det ser allerede godt ud med de prospekter."
Kan forstå, at I vil uddanne de filippinske søfarende i hjemlandet. Mens alle andre er undervist hos jer. Betyder det, at undervisningen så at sige kun er teoretisk – eller kan man finde og leje sig ind til evt. praktiske undervisningsfaciliteter derude?
"Der er en del praktiske øvelser, der skal gennemføres, derfor turen derud for at finde den rette samarbejdspartner, som kan medvirke til at gennemføre kurserne. Ellers kunne de teoretisk set holdes på et hvilket som helst hotel."