Efter salget af Scandlines' aktiviteter på ruten mellem Helsingør og Helsingborg i januar, som kom som en overraskelse for mange, står det kapitalfondsejede færgerederi Scandlines nu tilbage med ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock som de eneste i sejlplanen.
Ifølge Søren Poulsgaard Jensen er der ikke ambitioner om, at de to ruter skal blive til flere.
”Vi har brugt tiden på at blive smarte og raffinere vores koncept. Hvis man så går den anden vej, skal man godt nok have styr på, hvad man begynder at pille ved, for pludselig kommer man ud i noget, hvor man allerede har erkendt, at man ikke er lige så dygtig.”
Helsingør-Helsingborg var fornuftsægteskab
Han tilføjer, at hvis Scandlines skulle tænke i udvidelser, skulle rederiet helst finde noget, der ligner de to ruter – det vil sige højfrekvente trafikmaskiner med passagerer, shopping og lastbiler. Og den slags ruter er der ikke mange af.
Men sådan en rute var Helsingør-Helsingborg jo netop. Hvorfor skilte I jer så af med den?
”Ruten var jo kun halvt ejet af os, og det er vel fair nok at sige, at egentlig var den ikke til salg. Men der kom en køber, som var meget interesseret, og vi befandt os i et – skal vi kalde det et fornuftsægteskab – med Stena med de begrænsninger, det indebærer. Så vi følte egentlig, at det var meget godt at få ruten under én ejer. Og så var det lidt opportunistisk af os, da der lige kom en køber.”
Det kunne jo godt ligne jeres ejers – kapitalfonden 3i – første skridt på vejen mod at skille sig af med hele Scandlines-butikken. Var det tilfældet?
”Nej. Vores nuværende ejer har egentlig gjort det klart, at de er ganske komfortable med at blive siddende med investeringen i os meget længe. På et eller andet tidspunkt sælger de nok, men om det er om 10, 15 eller 20 år, det ved jeg ikke.”
Afviser ikke Bornholm
En mulighed for at udvide rutenetværket kunne være ruterne til Bornholm, som kommer i udbud efter sommerferien. Søren Poulsgaard Jensen pointerer dog, at der blandt andet er tale om en rute med hurtigfærger, hvilket Scandlines ikke opererer på nuværende tidspunkt. Derudover udtrykker han skepsis over for, om forretningsmodellen passer ind i Scandlines'.
”Det er jo en udbudsrunde, hvor der er skatteyderpenge involveret, og det har vi ikke så meget erfaring med. Og jeg mener, at man skal passe på med at kaste sig ud i noget, man ikke har forstand på. Endvidere er det også hurtigfærger, og dem har vi heller ikke nogen af længere. Så jeg stiller mig lidt tøvende.”
Men ikke fuldstændigt afvisende?
”Det skal man aldrig være.”
Ifølge Søren Poulsgaard Jensen er der ikke ambitioner om, at de to ruter skal blive til flere.
”Vi har brugt tiden på at blive smarte og raffinere vores koncept. Hvis man så går den anden vej, skal man godt nok have styr på, hvad man begynder at pille ved, for pludselig kommer man ud i noget, hvor man allerede har erkendt, at man ikke er lige så dygtig.”
Helsingør-Helsingborg var fornuftsægteskab
Han tilføjer, at hvis Scandlines skulle tænke i udvidelser, skulle rederiet helst finde noget, der ligner de to ruter – det vil sige højfrekvente trafikmaskiner med passagerer, shopping og lastbiler. Og den slags ruter er der ikke mange af.
Men sådan en rute var Helsingør-Helsingborg jo netop. Hvorfor skilte I jer så af med den?
”Ruten var jo kun halvt ejet af os, og det er vel fair nok at sige, at egentlig var den ikke til salg. Men der kom en køber, som var meget interesseret, og vi befandt os i et – skal vi kalde det et fornuftsægteskab – med Stena med de begrænsninger, det indebærer. Så vi følte egentlig, at det var meget godt at få ruten under én ejer. Og så var det lidt opportunistisk af os, da der lige kom en køber.”
Det kunne jo godt ligne jeres ejers – kapitalfonden 3i – første skridt på vejen mod at skille sig af med hele Scandlines-butikken. Var det tilfældet?
”Nej. Vores nuværende ejer har egentlig gjort det klart, at de er ganske komfortable med at blive siddende med investeringen i os meget længe. På et eller andet tidspunkt sælger de nok, men om det er om 10, 15 eller 20 år, det ved jeg ikke.”
Afviser ikke Bornholm
En mulighed for at udvide rutenetværket kunne være ruterne til Bornholm, som kommer i udbud efter sommerferien. Søren Poulsgaard Jensen pointerer dog, at der blandt andet er tale om en rute med hurtigfærger, hvilket Scandlines ikke opererer på nuværende tidspunkt. Derudover udtrykker han skepsis over for, om forretningsmodellen passer ind i Scandlines'.
”Det er jo en udbudsrunde, hvor der er skatteyderpenge involveret, og det har vi ikke så meget erfaring med. Og jeg mener, at man skal passe på med at kaste sig ud i noget, man ikke har forstand på. Endvidere er det også hurtigfærger, og dem har vi heller ikke nogen af længere. Så jeg stiller mig lidt tøvende.”
Men ikke fuldstændigt afvisende?
”Det skal man aldrig være.”