Antallet af ruter – som i øvrigt er to styk – er ikke det primære fokus for Scandlines, når snakken falder på, hvad der skal ske med rederiet på længere sigt.
”Vores udviklingsfokus går nok mere i retning af at blive grønnere på det, vi har, i stedet for at kigge på nye ruter,” siger Søren Poulsgaard Jensen, adm. direktør i Scandlines, og tilføjer, at satsningen på hybridteknik har givet rederiet et ”kæmpe spring fremad”.
”Vi tror, at det vil gavne os både over for forbrugerne og myndigheder, hvis vi bevæger os mere i den retning,” siger han.
Går efter nul udledning
Scandlines udskiftede i 2013 et genset med en batteripakke på færgen 'Prinsesse Benedikte'. Efterfølgende har også de tre andre passagerfærger på Rødby-Puttgarden løbende fået retrofittet hybridsystemer, ligesom teknologien vil være at finde på de to nye færger på Gedser-Rostock.
Scandlines regner med at opnå en brændstofbesparelse på op til 15 procent, når hybridsystemerne er fuldt implementerede, men Søren Poulsgaard Jensens visioner rækker væsentligt længere.
”Nu har vi lært en del om batterier, og vi har arbejdet konceptuelt med brændselsceller, så jeg er sikker på, at vi kan finde en vej til i det lange løb at komme på ”zero emissions”,” siger han og tilføjer, at Rødby-Puttgarden sandsynligvis vil blive den første rute til at udleve visionen, da det er den korteste af de to Scandlines-ruter.
Vil ikke sætte deadline
Han understreger dog, at der indtil videre er tale om visioner snarere end egentlige planer.
”Lige nøjagtigt hvilke komponenter vi sætter sammen for at nå dertil, er noget, vi går og roder med i vores professorværksted,” siger han og fortsætter:
”Vi har fået en skammel at stå på med hybridfærgerne, et netværk og en masse henvendelser fra interessante mennesker, der siger ”man kunne jo også”. Men vi har så også lært, at det er et skridt ad gangen, og at man lærer hele tiden i sådan en proces. Men visionen er, at vi kommer til at sejle ”zero emissions” på et eller andet tidspunkt.”
Har I også en vision om, hvornår det kommer til at ske?
”Ikke endnu.”
”Vores udviklingsfokus går nok mere i retning af at blive grønnere på det, vi har, i stedet for at kigge på nye ruter,” siger Søren Poulsgaard Jensen, adm. direktør i Scandlines, og tilføjer, at satsningen på hybridteknik har givet rederiet et ”kæmpe spring fremad”.
”Vi tror, at det vil gavne os både over for forbrugerne og myndigheder, hvis vi bevæger os mere i den retning,” siger han.
Går efter nul udledning
Scandlines udskiftede i 2013 et genset med en batteripakke på færgen 'Prinsesse Benedikte'. Efterfølgende har også de tre andre passagerfærger på Rødby-Puttgarden løbende fået retrofittet hybridsystemer, ligesom teknologien vil være at finde på de to nye færger på Gedser-Rostock.
Scandlines regner med at opnå en brændstofbesparelse på op til 15 procent, når hybridsystemerne er fuldt implementerede, men Søren Poulsgaard Jensens visioner rækker væsentligt længere.
”Nu har vi lært en del om batterier, og vi har arbejdet konceptuelt med brændselsceller, så jeg er sikker på, at vi kan finde en vej til i det lange løb at komme på ”zero emissions”,” siger han og tilføjer, at Rødby-Puttgarden sandsynligvis vil blive den første rute til at udleve visionen, da det er den korteste af de to Scandlines-ruter.
Vil ikke sætte deadline
Han understreger dog, at der indtil videre er tale om visioner snarere end egentlige planer.
”Lige nøjagtigt hvilke komponenter vi sætter sammen for at nå dertil, er noget, vi går og roder med i vores professorværksted,” siger han og fortsætter:
”Vi har fået en skammel at stå på med hybridfærgerne, et netværk og en masse henvendelser fra interessante mennesker, der siger ”man kunne jo også”. Men vi har så også lært, at det er et skridt ad gangen, og at man lærer hele tiden i sådan en proces. Men visionen er, at vi kommer til at sejle ”zero emissions” på et eller andet tidspunkt.”
Har I også en vision om, hvornår det kommer til at ske?
”Ikke endnu.”