Med franske milliarder i baghånden er danske Evergas på vej op i verdenseliten inden for transport af ethylen til Asien og ethan til Europa. Med fire nye skibe i 2014, fire nye på vej i 2015 og yderligere fire i 2016 er selskabet så småt ved at komme i gear til fremtiden, siger den administrerende direktør, Steffen Jacobsen, til Søfart.
Årsregnskabet for Evergas viser, at de forøgede aktiviteter har en positiv effekt på bundlinjen, som er gået fra et rødt minus på 11 mio. dollars i 2013 til et mindre plus på en mio. dollars i 2014. En udvikling, direktøren er godt tilfreds med, og han ser frem til yderligere fremdrift.
”Vi var i andet gear (i 2014. Red.), vi kommer i tredje gear i år med de første tre skibe, som er sluttet med Ineos, og så kommer vi i fjerde gear, når vi får tre til,” siger Steffen Jacobsen.
Regnskabet for Evergas A/S viser kun den del, der vedrører selskabets danskejede skibe. De tæller ethylen-skibene 'Sigloo Hav' fra 1989, 'JS Greensun' fra 2013 samt 'JS Greenstone' fra 2014, som er under dansk flag.
De resterende skibe i flåden, otte ethylenskibe, seks 5000 kubikmeter tryktanks-skibe, opereret af tyske Gaschem, samt fem af de kommende otte ethan-nybygninger er alle ejet af franske selskaber under moderselskabet Jaccar Holdings rederiarm, Greenship Gas.
Nye ethan-skibe i 15 års rutefart
Evergas skaffer vækst fra skotske og saudiske gaskontrakter
GASTANK: Saudisk ethylen og amerikansk ethangas sikrer sorte tal og øget beskæftigelse til Evergas' voksende flåde af nye gastankskibe.