Ærøs grønne vision om en ny generation af færger til øen, som drives på elektricitet, er nu reelt gået fra vision ind i realiseringsstadiet. Ø-kommunens kommunalbestyrelse sikrede torsdag sidste uge bred lokalpolitisk opbakning til projektet, som støttes med op til 120 mio. kroner fra EU's Horizon 2020-program.
Læs også: Grøn Søbyfærge kan være på vej allerede fra 2017
Partnerne i innovationsprojektet, som i en fireårig periode skal udvikle og efterfølgende i praksis demonstrere operationen af el-færgen, satte i går mandag ligeledes hver især en underskrift på deres deltagelse. Dermed ligger det nu fast, at Ærøfærgernes 36 år gamle færge 'Skjoldnæs' udskiftes på Søby-Fynshavruten i sommeren 2017 med det, der bliver en af de to-tre første større 100 procent eldrevne bil- og passagerfærger i verden.
Projektleder Thomas Bay Estrup fra Ærø Kommune fortæller, at det næste år nu skal bruges til at udvikle konceptforslaget på færgen til færdige tegninger, der skal være klar til byggestart 1. juni 2016. Et år senere, 1. juni 2017, skal færgen være klar til indsættelse på Søby-Fynshavruten, hvor Horizon 2020-programmet så følger den i de første to driftsår.
Lette materialer udfordret af SOLAS
De fleste af industripartnerne i projektet er lokale. Det er således Søby Værft, der skal bygge færgen, mens det er rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen i Marstal, der dels har udviklet konceptdesignet, og som dels også skal følge designarbejdet til dørs.
Også Faaborg-værftet Tuco Marine Group, som har stor know-how med skibsbygning i lette materialer, er med. Udviklingsprojektet går nemlig også ud på at undersøge, i hvor stort et omfang der kan anvendes lette kulfibermaterialer som erstatning for tungere stål- og aluminiumskonstruktioner fra hoveddækket og op.
Noget, der dog samtidigt er begrænset af, at projektet også skal ende med et SOLAS-godkendt færgedesign, der skal kunne eksporteres eller anvendes andre steder i verden. Derfor er også både Søfartsstyrelsen og Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut med i projektgruppen.
Lille finsk virksomhed ind i stedet for Siemens
Tidligere i år gik Siemens ud af projektet. Siemens var med deres store erfaring og portefølje med maritime systemer til eldrift ellers en meget central partner i udviklingen af elfærge-designet. I stedet er den relativt lille finske virksomhed Visedo kommet med.
Visedo har en referenceliste med hybride el-fremdriftssystemer til transportbranchen, bl.a. også til en diesel/el-hybrid personfærge til svenske Västtrafik AB. Leverancen fra Visedo indbefatter elmotorer, landladeanlæg og hvad der i øvrigt ellers indgik i Siemens' pakke. Selve batteripakken leveres fra svejtsiske Leclanché, der tidligere har samarbejdet med Visedo, men som er en selvstændig partner i projektet.
Som ved et almindeligt nybygningsprojekt overtager Ærø Kommune den nye færge til drift i det kommunale færgeselskab Ærøfærgerne, når den er færdiggjort på værftet. Kommunen betaler selv 37 mio. kr. for færgen, mens der er yderligere 23 mio. kr. afsat på de kommunale budgetter til opgradering af landanlæg.
Læs også:
Læs også: Grøn Søbyfærge kan være på vej allerede fra 2017
Partnerne i innovationsprojektet, som i en fireårig periode skal udvikle og efterfølgende i praksis demonstrere operationen af el-færgen, satte i går mandag ligeledes hver især en underskrift på deres deltagelse. Dermed ligger det nu fast, at Ærøfærgernes 36 år gamle færge 'Skjoldnæs' udskiftes på Søby-Fynshavruten i sommeren 2017 med det, der bliver en af de to-tre første større 100 procent eldrevne bil- og passagerfærger i verden.
Projektleder Thomas Bay Estrup fra Ærø Kommune fortæller, at det næste år nu skal bruges til at udvikle konceptforslaget på færgen til færdige tegninger, der skal være klar til byggestart 1. juni 2016. Et år senere, 1. juni 2017, skal færgen være klar til indsættelse på Søby-Fynshavruten, hvor Horizon 2020-programmet så følger den i de første to driftsår.
Lette materialer udfordret af SOLAS
De fleste af industripartnerne i projektet er lokale. Det er således Søby Værft, der skal bygge færgen, mens det er rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen i Marstal, der dels har udviklet konceptdesignet, og som dels også skal følge designarbejdet til dørs.
Også Faaborg-værftet Tuco Marine Group, som har stor know-how med skibsbygning i lette materialer, er med. Udviklingsprojektet går nemlig også ud på at undersøge, i hvor stort et omfang der kan anvendes lette kulfibermaterialer som erstatning for tungere stål- og aluminiumskonstruktioner fra hoveddækket og op.
Noget, der dog samtidigt er begrænset af, at projektet også skal ende med et SOLAS-godkendt færgedesign, der skal kunne eksporteres eller anvendes andre steder i verden. Derfor er også både Søfartsstyrelsen og Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut med i projektgruppen.
Lille finsk virksomhed ind i stedet for Siemens
Tidligere i år gik Siemens ud af projektet. Siemens var med deres store erfaring og portefølje med maritime systemer til eldrift ellers en meget central partner i udviklingen af elfærge-designet. I stedet er den relativt lille finske virksomhed Visedo kommet med.
Visedo har en referenceliste med hybride el-fremdriftssystemer til transportbranchen, bl.a. også til en diesel/el-hybrid personfærge til svenske Västtrafik AB. Leverancen fra Visedo indbefatter elmotorer, landladeanlæg og hvad der i øvrigt ellers indgik i Siemens' pakke. Selve batteripakken leveres fra svejtsiske Leclanché, der tidligere har samarbejdet med Visedo, men som er en selvstændig partner i projektet.
Som ved et almindeligt nybygningsprojekt overtager Ærø Kommune den nye færge til drift i det kommunale færgeselskab Ærøfærgerne, når den er færdiggjort på værftet. Kommunen betaler selv 37 mio. kr. for færgen, mens der er yderligere 23 mio. kr. afsat på de kommunale budgetter til opgradering af landanlæg.
Læs også: