23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Søby Værft høster vigtig kompetence fra Ærø Kommunes el-færgeprojekt

VÆRFTER: Ærøs nye el-færge er en non-kommerciel ordre for Søby Værft, men på længere sigt forventer værftsdirektøren at få kommercielt udbytte af den læring, der venter værftet de kommende år.
”Vi glæder os rigtigt meget til at være med til at bygge en helt ny type færge. Det bliver spændende at skulle prøve at integrere kulfiber i færgen sammen med Tuco (Tuco Marine Group i Faaborg. Red.). Og alene det, at vi får med en færgenybygning at gøre, der bliver helt fri for olie, kommer vi til at lære meget af,” siger Søby Værfts administrerende direktør, Roar Falkenberg, til Søfart efter offentliggørelsen af de fortsatte ø-færgeplaner med eldrift.

Læs også: Ærø kommunes el-færge-visioner går fra projekt til realiseringsfasen

Søby Værft er en af de lokale industrielle partnere, der i går skrev under på, at de vil følge realiseringen af Ærø Kommunes vision om udviklingen af en ny rent el-baseret generation af færger til dørs. Søby Værft har med underskriften i går og den tidligere blåstempling af projektet fra EU's Horizon 2020-program, der bevilliger op til 120 mio. kr., dermed netop fået sig en nybygningsordre i hus.

Vel at mærke en non-kommerciel én af slagsen, hvorfor der heller ikke har været noget udbud på færgen.

”Det er alene vores udgifter, vi må få dækket. Det er første gang, vi prøver at deltage i den slags projekter, så der har været en del standardprocedurer over for EU-systemet, vi har skullet sætte os ind i i forhold til rapporteringen af de løbende udgifter,” forklarer Roar Falkenberg.

Værftet i centrum med koordinerende rolle

Selvom der altså ikke er tale om en kommerciel ordre, er Roar Falkenberg ikke i tvivl om de langsigtede kommercielle muligheder ved at deltage i et udviklingsprojekt, der ender med realiseringen af én af verdens første større eldrevne bil- og passagerfærger.

”Vi får som byggeværft den koordinerende rolle i projektet, og vi kommer til at have været med hele vejen. Det kommer klart til at give os noget know-how og nogle kompetencer, vi vil kunne udnytte kommercielt efterfølgende,” understreger han.

Som Roar Falkenberg indledningsvist nævner, er designoplægget i den nye færge, at den skal være oliefri. Det sikres dels ved, at den får en 100 procent el-baseret fremdrift. Men det betyder også, at alle normalt hydrauliske installationer skal erstattes af elmotorer for at spare vægt.

Kompetenceløft på længere sigt

Det, sammen med den rent el-baserede drivlinje og målet om at integrere lette alternative materialer i færgen, udgør tilsammen de udfordringer, som Roar Falkenberg forventer vil kunne give hans organisation et kommercielt set interessant kompetenceløft på længere sigt.

Efter den formelle projektstart i mandags går der nu 12 måneder med at lave koncepttegningerne om til det færdige tegningsmateriale, Søby Værft skal påbegynde byggeprocessen på baggrund af 1. juni 2016. Ifølge Roar Falkenberg er der endnu ikke taget stilling til, om skroget skal bygges i Søby eller, som ved de seneste færgeprojekter på værftet, udbydes som underleverance i Østeuropa.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.127|instance-web03