For 50 år siden
…Olieselskabet Shells rederiforening har bestilt fire tankski-be på 165.000 tons dødvægt, og har dermed de største skibe, der til dato er bestilt i ordre. Skibene bliver 320 meter lange og godt 47 meter brede. De skal bygges af henholdsvis tyske Kieler Howaldtswerke og tre forskellige japanske værfter, Mitsubishi, Ishikawajima og Hitachi. Skibene bliver for store til a passere Suezkanalen og vil koste 90 mio. kroner stykket.
…I Københavns frihavn er der nu etableret en skole for havnearbejdere-, lager- og pakhusarbejdere m.fl. Skolens virksomhed omfatter kurser i kørsel med gaffeltruck, kran-kørsel, mobilkraner og bevægelsesøkonomi. Skolen er indrettet i det tidligere Dansk Industri Syndikats bygninger.
…Det nye moderne norske rene bilskib ’Dyvi Atlantic’ på 1.000 BRT lastede på sin første rejse 1.350 folkevognen i Bremen på kun syv timer og lossede samme last i Baltimore på samme tid – svarende til 200 biler i timen.
Kilde: Søfart nr. 4, 1965 og Vikingen nr. 6, 1965
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
For 25 år siden
…Morsø Værft A/S har sikret sig en ordre på to containerskibe med option på yderligere to enheder fra to partsrederier, der er under stiftelse rundt interessenter i Svendborg. Det bliver tale om videreudvikling af ’Svendborg Gallant’-typen fra 1984. skibene skal leveres i 1991 og 1992 og får en kapacitet på 294 TEU med egne kraner monteret i bagbord side.
…ØK satser kraftigere på sin gamle Østen-linje, men opgiver til gengæld sin fart på USA’s vestkyst med Johnson Scanstar-farten. ØK har til farten de to aldrende ’Jutlandia’ og ’Selandia’ i pulje med de to kommende nybygninger fra Japan samt de indkøbte ’Toyama’ fra Wilh. Wilhelmsen og ’Nihon’ fra Transocean, der overtages i 1992.
…En ny katamaranfærge, bygget på australske Tasmanien, som ’Hoverspeed Great Britain’ for SeaContainers Hover-speed-division vil undervejs frem til sin fremtidige arbejds-plads på Den Engelske Kanal søge at overtage Det Blå Bånd, når den sejler over Atlanten. Om end den ikke er bygget til USA-Europa fart. Det Blå Bånd indehaves af lineren ’United States’, der erobrede det tilbage i 1952 med en gennemsnitsfart på 34,5 knob. Det Bånd indstiftedes i 1838, da hjuldamperen ’Sirius’ krydsede Atlanten med en gennemsnitsfart på 8,03 knob. Kun for at miste den få timer senere, da konkurrenten ’Great Western’ kom i havn med en gennemsnitsfart på 8,66 knob – hvorved den vandt alle passagerers hjerter.
…’Laxen’ blev navnet på nybygning nr. 256 fra Danyard Aalborg. Der er tale om den fjerde i serien af Standard Flex-enheder til Søværnet, og den blev navngivet af HKH Prins Henrik.
…Norske Fred Olsen Line er sejlet ud i lidt af et sommeruvejr omkring sine besætningshold på færgerne ’Black Prince’ og ’Bayard’, der er indsat på henholdsvis Gøteborg-København og på Hirtshals-Kristiansand-ruten. Det er særligt Sømændenes Forbund, der går til sagen med ildhu.
…Mercandia arbejder fortsat på at sikre sig charterforretningen på Bornholmstrafikken, efter at den oprindelige handel med færgen ’Earl Granville’ gik i vasken. Men den synes stadigt aktuel på markedet på trods af, at High Court i London underkendte den handle Mercandia havde indgået med sælger – et engelsk leasingselskab.
…”Lad den bare bore og bygge. Vi sejler videre og vil gøre det billigere og bedre!,” lød budskabet fra Difko-direktør Geir Jansen, da der var festivitas i Nyborg i anledning af, at man skiftede kontorflag på færgerne efter Difko-købet. Og Geir Jansen var så fortrøstningsfuld, at han regnede med at man sejlede videre efter at Storebæltsforbindelsen står færdig og ind i næste århundrede.
…
Kilde: Søfart nr. 24-25, 1990
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
…Olieselskabet Shells rederiforening har bestilt fire tankski-be på 165.000 tons dødvægt, og har dermed de største skibe, der til dato er bestilt i ordre. Skibene bliver 320 meter lange og godt 47 meter brede. De skal bygges af henholdsvis tyske Kieler Howaldtswerke og tre forskellige japanske værfter, Mitsubishi, Ishikawajima og Hitachi. Skibene bliver for store til a passere Suezkanalen og vil koste 90 mio. kroner stykket.
…I Københavns frihavn er der nu etableret en skole for havnearbejdere-, lager- og pakhusarbejdere m.fl. Skolens virksomhed omfatter kurser i kørsel med gaffeltruck, kran-kørsel, mobilkraner og bevægelsesøkonomi. Skolen er indrettet i det tidligere Dansk Industri Syndikats bygninger.
…Det nye moderne norske rene bilskib ’Dyvi Atlantic’ på 1.000 BRT lastede på sin første rejse 1.350 folkevognen i Bremen på kun syv timer og lossede samme last i Baltimore på samme tid – svarende til 200 biler i timen.
Kilde: Søfart nr. 4, 1965 og Vikingen nr. 6, 1965
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
For 25 år siden
…Morsø Værft A/S har sikret sig en ordre på to containerskibe med option på yderligere to enheder fra to partsrederier, der er under stiftelse rundt interessenter i Svendborg. Det bliver tale om videreudvikling af ’Svendborg Gallant’-typen fra 1984. skibene skal leveres i 1991 og 1992 og får en kapacitet på 294 TEU med egne kraner monteret i bagbord side.
…ØK satser kraftigere på sin gamle Østen-linje, men opgiver til gengæld sin fart på USA’s vestkyst med Johnson Scanstar-farten. ØK har til farten de to aldrende ’Jutlandia’ og ’Selandia’ i pulje med de to kommende nybygninger fra Japan samt de indkøbte ’Toyama’ fra Wilh. Wilhelmsen og ’Nihon’ fra Transocean, der overtages i 1992.
…En ny katamaranfærge, bygget på australske Tasmanien, som ’Hoverspeed Great Britain’ for SeaContainers Hover-speed-division vil undervejs frem til sin fremtidige arbejds-plads på Den Engelske Kanal søge at overtage Det Blå Bånd, når den sejler over Atlanten. Om end den ikke er bygget til USA-Europa fart. Det Blå Bånd indehaves af lineren ’United States’, der erobrede det tilbage i 1952 med en gennemsnitsfart på 34,5 knob. Det Bånd indstiftedes i 1838, da hjuldamperen ’Sirius’ krydsede Atlanten med en gennemsnitsfart på 8,03 knob. Kun for at miste den få timer senere, da konkurrenten ’Great Western’ kom i havn med en gennemsnitsfart på 8,66 knob – hvorved den vandt alle passagerers hjerter.
…’Laxen’ blev navnet på nybygning nr. 256 fra Danyard Aalborg. Der er tale om den fjerde i serien af Standard Flex-enheder til Søværnet, og den blev navngivet af HKH Prins Henrik.
…Norske Fred Olsen Line er sejlet ud i lidt af et sommeruvejr omkring sine besætningshold på færgerne ’Black Prince’ og ’Bayard’, der er indsat på henholdsvis Gøteborg-København og på Hirtshals-Kristiansand-ruten. Det er særligt Sømændenes Forbund, der går til sagen med ildhu.
…Mercandia arbejder fortsat på at sikre sig charterforretningen på Bornholmstrafikken, efter at den oprindelige handel med færgen ’Earl Granville’ gik i vasken. Men den synes stadigt aktuel på markedet på trods af, at High Court i London underkendte den handle Mercandia havde indgået med sælger – et engelsk leasingselskab.
…”Lad den bare bore og bygge. Vi sejler videre og vil gøre det billigere og bedre!,” lød budskabet fra Difko-direktør Geir Jansen, da der var festivitas i Nyborg i anledning af, at man skiftede kontorflag på færgerne efter Difko-købet. Og Geir Jansen var så fortrøstningsfuld, at han regnede med at man sejlede videre efter at Storebæltsforbindelsen står færdig og ind i næste århundrede.
…
Kilde: Søfart nr. 24-25, 1990
Redigeret af Erik Brandt-Jensen