Verdens største krydstogtskoncern, Carnival Corp., løftede i dag sløret for dele af den gigantiske ordre på ni store krydstogtskibe, selskabet tidligere i år skrev letter of intent med tyske Meyer Werft og italienske Fincantieri omkring.
De første fire skibe, der skal bygges to og to på henholdsvis Meyer Werfts værft i Tyskland og Meyer Werfts værft i Finland, skal alle drives på LNG (Liquefied Natural Gas). Dermed får anvendelse af LNG nu sit egentlige gennembrud i krydstogtindustrien.
Samtidig med nyheden omkring LNG, der gør nybygningerne i stand til at operere i de europæiske og amerikanske ECA-zoner, kommer de nye skibe også til at repræsentere nye standarder i forhold til kapacitet.
6.600 passagerer og 180.000 bruttotons
Der bliver således tale om en passagerkapacitet til i alt 6.600 passagerer, hvoraf de 5.000 kan indkvarteres i lower berths (brancheterm, der fraregner øverste køjer). Dermed kommer skibene til at introducere helt nye standarder i forhold til den volumen, som er et helt afgørende konkurrenceparameter i dagens såkaldte mass-market krydstogtindustri, hvor der konkurreres på pris.
Det er således lykkedes at skabe plads til de op til 6.600 passagerer inden for rammerne af 180.000 bruttotons. Til sammenligning har verdens hidtil største klasse af krydstogtskibe, Oasis-klassen, fra udgangspunktet en maksimal passagerkapacitet på 6.400 fordelt på godt 225.000 bruttotons.
Carnival Corp. oplyser endvidere, at to af skibene skal bygges til koncernens tyske Aida-brand, mens de øvrige to skal placeres i det paneuropæiske Costa-brand. Der er endnu ikke oplyst leveringsterminer på de første fire skibe i den ni skibe store ordre, der skal leveres mellem 2019 og 2022.
Læs også:
De første fire skibe, der skal bygges to og to på henholdsvis Meyer Werfts værft i Tyskland og Meyer Werfts værft i Finland, skal alle drives på LNG (Liquefied Natural Gas). Dermed får anvendelse af LNG nu sit egentlige gennembrud i krydstogtindustrien.
Samtidig med nyheden omkring LNG, der gør nybygningerne i stand til at operere i de europæiske og amerikanske ECA-zoner, kommer de nye skibe også til at repræsentere nye standarder i forhold til kapacitet.
6.600 passagerer og 180.000 bruttotons
Der bliver således tale om en passagerkapacitet til i alt 6.600 passagerer, hvoraf de 5.000 kan indkvarteres i lower berths (brancheterm, der fraregner øverste køjer). Dermed kommer skibene til at introducere helt nye standarder i forhold til den volumen, som er et helt afgørende konkurrenceparameter i dagens såkaldte mass-market krydstogtindustri, hvor der konkurreres på pris.
Det er således lykkedes at skabe plads til de op til 6.600 passagerer inden for rammerne af 180.000 bruttotons. Til sammenligning har verdens hidtil største klasse af krydstogtskibe, Oasis-klassen, fra udgangspunktet en maksimal passagerkapacitet på 6.400 fordelt på godt 225.000 bruttotons.
Carnival Corp. oplyser endvidere, at to af skibene skal bygges til koncernens tyske Aida-brand, mens de øvrige to skal placeres i det paneuropæiske Costa-brand. Der er endnu ikke oplyst leveringsterminer på de første fire skibe i den ni skibe store ordre, der skal leveres mellem 2019 og 2022.
Læs også: