Esvagt har udvidet sit nybygningsprogram hos Havyard. I hvert fald indirekte, da Havyard skal levere en samlet design- og udstyrspakke til det spanske værft Astilleros Zamakona til en nybygning til Esvagt.
Søfart erfarer, at der er tale om en ren flådefornyelse modsat tidligere, hvor der er blevet kontraheret tonnage til et egentligt flådeindtog ind i et nyt marked. Det norske værft Havyard skal med leverancen til Zamakona således indirekte følge Esvagts tre SOV-nybygninger, til rederiets satsning på offshore vind-området, op med en nybygning, som skal modernisere den aldrende flåde af crew change-skibe.
Foreløbigt er der tale om en enkelt nybygningskontrakt hos Zamakona på et 75-personers skib til levering maj 2017 som afløsning til et af Esvagts to eksisterende crew change-skibe, 'Esvagt Alpha' og 'Esvagt Beta', fra henholdsvis 1971 og 1991. Det har i dag tirsdag ikke været muligt at få en kommentar fra Esvagt til den nye ordre.
Bygger videre på Havyards Wave Edition-design
Havyard leverede i februar og marts i år Esvagts første SOV-skibe (service og operation vessels) til offshore vind, 'Esvagt Froude' og 'Esvagt Faraday', mens værftet bygger på et tredje skib i serien til levering næste år. Serien er udviklet i et samarbejde mellem rederi og værft og bygger på Havyards såkaldte 832 L Wave Edition-design, der optimerer skrogets søegenskaber i hård sø.
Den kommende crew change-nybygning er ligeledes specialudviklet til Esvagt, men baserer sig på det samme skrogdesign, som i denne konfiguration af værftet får typebetegnelsen 931 CCV (crew change vessel).
Ifølge de norske designere får også crew change-udgaven af Esvagt-serien i lighed med SOV-skibene dynamic positioning og et diesel-elektrisk maskineri med et jævnstrømsbaseret effektfordelings- og kontrolsystem. Dette giver mulighed for at sejle i såkaldt ECO-mode, hvor dieselmotorernes omdrejningstal konstant tilpasses i forhold til det aktuelle belastningsbehov på skibet.
Maskineriet bliver hybridt med batteripakke
Men Esvagt nye crew change-skib kommer ifølge Hayyard også til at føre denne efterhånden udbredte energioptimerende teknologi i offshore-segmentet videre. Maskineriet gøres nemlig hybridt med en batteripakke, der relativt simpelt kan integreres i denne form for jævnstrømsbaseret diesel-elektrisk maskineri.
Esvagt fik i 2004 leveret de to standby rescue-skibe 'Esvagt Corona' og 'Esvagt Capella' fra det spanske værft, som også har leveret rederiets hidtil største nybygning, standby rescue-skibet 'Esvagt Aurora' så sent som i 2012. I lighed med den aktuelle ordre var 'Esvagt Aurora' også norsk designet, nærmere bestemt baseret på Ulstein Gruppens meget markante X-Bow-design.
Havyard oplyser i øvrigt, at 931 CCV-designet bliver lidt længere og lidt smallere end de tre SOV-skibe. Længden overalt bliver således 88,4 meter og bredden 15. Servicefarten er specificeret til minimum 18 knob.
Læs også:
Søfart erfarer, at der er tale om en ren flådefornyelse modsat tidligere, hvor der er blevet kontraheret tonnage til et egentligt flådeindtog ind i et nyt marked. Det norske værft Havyard skal med leverancen til Zamakona således indirekte følge Esvagts tre SOV-nybygninger, til rederiets satsning på offshore vind-området, op med en nybygning, som skal modernisere den aldrende flåde af crew change-skibe.
Foreløbigt er der tale om en enkelt nybygningskontrakt hos Zamakona på et 75-personers skib til levering maj 2017 som afløsning til et af Esvagts to eksisterende crew change-skibe, 'Esvagt Alpha' og 'Esvagt Beta', fra henholdsvis 1971 og 1991. Det har i dag tirsdag ikke været muligt at få en kommentar fra Esvagt til den nye ordre.
Bygger videre på Havyards Wave Edition-design
Havyard leverede i februar og marts i år Esvagts første SOV-skibe (service og operation vessels) til offshore vind, 'Esvagt Froude' og 'Esvagt Faraday', mens værftet bygger på et tredje skib i serien til levering næste år. Serien er udviklet i et samarbejde mellem rederi og værft og bygger på Havyards såkaldte 832 L Wave Edition-design, der optimerer skrogets søegenskaber i hård sø.
Den kommende crew change-nybygning er ligeledes specialudviklet til Esvagt, men baserer sig på det samme skrogdesign, som i denne konfiguration af værftet får typebetegnelsen 931 CCV (crew change vessel).
Ifølge de norske designere får også crew change-udgaven af Esvagt-serien i lighed med SOV-skibene dynamic positioning og et diesel-elektrisk maskineri med et jævnstrømsbaseret effektfordelings- og kontrolsystem. Dette giver mulighed for at sejle i såkaldt ECO-mode, hvor dieselmotorernes omdrejningstal konstant tilpasses i forhold til det aktuelle belastningsbehov på skibet.
Maskineriet bliver hybridt med batteripakke
Men Esvagt nye crew change-skib kommer ifølge Hayyard også til at føre denne efterhånden udbredte energioptimerende teknologi i offshore-segmentet videre. Maskineriet gøres nemlig hybridt med en batteripakke, der relativt simpelt kan integreres i denne form for jævnstrømsbaseret diesel-elektrisk maskineri.
Esvagt fik i 2004 leveret de to standby rescue-skibe 'Esvagt Corona' og 'Esvagt Capella' fra det spanske værft, som også har leveret rederiets hidtil største nybygning, standby rescue-skibet 'Esvagt Aurora' så sent som i 2012. I lighed med den aktuelle ordre var 'Esvagt Aurora' også norsk designet, nærmere bestemt baseret på Ulstein Gruppens meget markante X-Bow-design.
Havyard oplyser i øvrigt, at 931 CCV-designet bliver lidt længere og lidt smallere end de tre SOV-skibe. Længden overalt bliver således 88,4 meter og bredden 15. Servicefarten er specificeret til minimum 18 knob.
Læs også: