Fremtiden for DFDS' tidligere opkøbsemne, det polske færgerederi Polferries, ser nu ud til at være sat på skinner. Polens finansministerium udlagde således tidligere på måneden en plan for en fusion af de statsejede rederier Polferries og det noget større færgerederi Unity Line i et samlet selskab under navnet Polska Grupa Promowa.
Ifølge det polske finansministerium er der foreløbigt tale om en hensigtserklæring mellem de to parter om en konsolidering af det polske færgemarked. Et marked, hvor særligt Polferries længe har lidt af utidssvarende og utilstrækkelig volumen i det stærkt konkurrenceorienterede færge- og short sea-marked i Østersøen, der har DFDS og Finnlines som de mest dominerende aktører.
Polferries og Unity Line er modsat DFDS alene til stede i korridoren mellem Sydøst- og Sydsverige og Polen. Et område, hvor de direkte konkurrenter er tyske TT Line med ruter fra Trelleborg til Tyskland/Polen, Stena Lines ruter fra samme sted til Rostock og Sassnitz samt Stena Lines succes-rute mellem Karlskrona og Gdynia.
Staten vil bakke op om tiltrængt ny tonnage
Finnlines er indirekte repræsenteret på den vestlige flanke i korridoren med højvolumen-ruten mellem Ørestadsområdet og Travemünde. DFDS' nuværende Østersøoperation fokuserer primært på østkorridoren til Baltikum fra Tyskland og Sverige, hvorfor Polferries' om end beskedne markedsandele i den anden korridor havde givet en vis mening i DFDS' erklærede vækstplaner.
I hensigtserklæringen mellem de to polske parter indgår også en facilitering af midler til at gennemføre en nødvendig tonnageopgradering hos de to rederier med enten nybygninger eller indkøb af moderne second hand-skibe, lyder det endvidere fra det polske finansministerium.
Både Polferries og Unity Line er en del af det statsejede rederi Polska Zegluga Morska, bedre kendt som tørlastrederiet Polsteam. Polferries opererer i dag tre ældre ro/pax-færger og beskæftiger omkring 400 medarbejdere, mens Unity Line har fem ligeledes ældre ro/pax-færger og to jernbanefærger og omkring 500 medarbejdere.
Læs også:
Ifølge det polske finansministerium er der foreløbigt tale om en hensigtserklæring mellem de to parter om en konsolidering af det polske færgemarked. Et marked, hvor særligt Polferries længe har lidt af utidssvarende og utilstrækkelig volumen i det stærkt konkurrenceorienterede færge- og short sea-marked i Østersøen, der har DFDS og Finnlines som de mest dominerende aktører.
Polferries og Unity Line er modsat DFDS alene til stede i korridoren mellem Sydøst- og Sydsverige og Polen. Et område, hvor de direkte konkurrenter er tyske TT Line med ruter fra Trelleborg til Tyskland/Polen, Stena Lines ruter fra samme sted til Rostock og Sassnitz samt Stena Lines succes-rute mellem Karlskrona og Gdynia.
Staten vil bakke op om tiltrængt ny tonnage
Finnlines er indirekte repræsenteret på den vestlige flanke i korridoren med højvolumen-ruten mellem Ørestadsområdet og Travemünde. DFDS' nuværende Østersøoperation fokuserer primært på østkorridoren til Baltikum fra Tyskland og Sverige, hvorfor Polferries' om end beskedne markedsandele i den anden korridor havde givet en vis mening i DFDS' erklærede vækstplaner.
I hensigtserklæringen mellem de to polske parter indgår også en facilitering af midler til at gennemføre en nødvendig tonnageopgradering hos de to rederier med enten nybygninger eller indkøb af moderne second hand-skibe, lyder det endvidere fra det polske finansministerium.
Både Polferries og Unity Line er en del af det statsejede rederi Polska Zegluga Morska, bedre kendt som tørlastrederiet Polsteam. Polferries opererer i dag tre ældre ro/pax-færger og beskæftiger omkring 400 medarbejdere, mens Unity Line har fem ligeledes ældre ro/pax-færger og to jernbanefærger og omkring 500 medarbejdere.
Læs også: