23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line sætter foreløbigt punktum i historisk nybygningsprogram

NYBYGNING: Med leveringen af det 20. Triple-E-skib har Maersk Line sat et foreløbigt punktum i et nybygningsprogram, som får en central plads i rederiets moderne historie.
Tirsdag den 30. juni sluttede en vigtig epoke, der helt sikkert vil blive noteret af maritime historikere, når Maersk Lines moderne historie skal skrives. Da blev rederiets hidtil største og samlet set dyreste nybygningsprogram afsluttet med leveringen af det tyvende Triple-E-containerskib, 'Mathilde Mærsk', fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på den sydkoreanske ø Geoje.

Daewoo-værftet har dermed, startende med seriens første skib, som fik navnet 'Mærsk Mc-Kinney Møller' efter Mærsk-gruppens afdøde seniorskibsreder, leveret 20 styk 195.000 BT store nybygninger til Maersk Line på 24 måneder.

'Mærsk Mc-Kinney Møller' skabte stor international mediebevågenhed, da det som verdens største containerskib blev indsat i rederiets Asien-Europa-linjenetværk AE10 i juli 2013.

Lagde rekord oven på rekord-skibe fra Lindø

Nybygningen lagde ikke alene 2.700 tyvefodscontainere oven i Maersk Lines hidtidige verdensrekord-skibe, de otte Emma Mærsk-skibe fra Odense Staalskibsværft på Lindø, den placerede også Maersk Line i front med en hidtil uset energieffektivitet per transporteret containerenhed.

Dette var blevet opnået i et samarbejde mellem rederiets in-house deignvirksomhed Maersk Maritime Technology og Daewoo-værftet, og var sammenholdt i tre parametre indeholdt i seriens Triple-E-betegnelse, som står for Economy of scale, Energy efficient og Environmentally improved.

Normalt trækker selv de mest banebrydende nye handelsskibe ikke den store brede opmærksomhed, med mindre der er tale om en ny transatlantisk liner til Cunard eller lignende, som har en bred appeal uden for branchens egne medier. Men Triple-E-serien vil også historisk blive sat i forbindelse med Mærsk-gruppens pr-mæssige gennembrud på de sociale medier.

Følges op af anden generation

Her lykkedes det Maersk Line at skabe enorm opmærksomhed og folkelig deltagelse omkring de første Triple-E-skibes færd mod Europa. Formentligt bl.a. belært af den forspildte pr-chance fra, da de, i samtiden, lige så imponerede E-skibe fra Odense Staalskibsværft blev introduceret i nullerne.

Triple-E-serien er i forhold til containerkapaciteten allerede blevet overhalet et par gange af konkurrenterne siden introduktionen for to år siden.

Men 2. juni i år meddelte Maersk Line så, at der var indgået aftale med Daewoo-værftet om en opfølgning af de 20 Triple-E-skibe. Foreløbigt bestående af 11 nybygninger med seks optioner på det, der betegnes som anden generation af de 20 første skibe. Maersk Line har endnu ikke løftet sløret for de nærmere tekniske og designmæssige detaljer – endsige om, hvorvidt opfølgningen generobrer rederiets rekordposition på containertonnage.

Maersk Lines Triple-E-serie

 

Levering

Bygge nr.

Navn

Q3 2013

#4250

'Mærsk Mc-Kinney Møller'

Q3 2013

#4251

'Majestic Mærsk'

Q3 2013

#4252

'Mary Mærsk'

Q4 2013

#4253

'Marie Mærsk'

Q1 2014

#4254

'Madison Mærsk'

Q1 2014

#4255

'Magleby Mærsk'

Q2 2014

#4256

'Maribo Mærsk'

Q2 2014

#4257

'Marstal Mærsk'

Q3 2014

#4258

'Matz Mærsk'

Q3 2014

#4259

'Mayview Mærsk'

Q3 2014

#4262

'Merete Mærsk'

Q4 2014

#4263

'Mogens Mærsk'

Q4 2014

#4264

'Morten Mærsk'

Q4 2014

#4266

'Maren Mærsk'

Q4 2014

#4265

'Munkebo Mærsk'

Q2 2015

#4267

'Margrethe Mærsk'

Q2 2015

#4268

'Marchen Mærsk'

Q2 2015

#4269

'Mette Mærsk'

Q3 2015

#4270

'Marit Mærsk'

Q3 2015

#4271

'Mathilde Mærsk'


Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|