23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Esvagts direktør forventer langsigtet interesse fra de nye kapitalfonds-ejere

OFFSHORE: Lettelse over afklaring af ejerforhold, som Esvagts CEO ikke forventer kommer til at skabe omvæltninger i den strategi, der allerede er udlagt. Heller ikke i forhold til det danske udgangspunkt.
”Jeg er helt klart lettet over nu at kunne melde klart ud omkring, hvad der kommer til at ske med Esvagt. Og så er jeg samtidigt også godt tilfreds med den nye ejerkreds,” siger Esvagts CEO, Søren Nørgaard Thomsen, til Søfart, efter længere tids salgsrygter tidligere i dag tirsdag blev afsluttet med offentliggørelsen af, at Esvagts ejere har solgt rederiet for 4,1 mia. kroner til to kapitalfonde.

Den hidtidige majoritetsejer bag Esvagt, A.P. Møller - Mærsk, har gennem længere tid offentligt udmeldt, at Esvagts olie offshore-standby rescue-aktiviteter, og senest også serviceopgaver i offshore vind, ikke strategisk indgår i Mærsk-gruppens fremadrettede planer.  Noget, der længe har bragt usikkerhed omkring Esvagts ejermæssige fremtid.

Ingen forventning om store omvæltninger

Adspurgt om, hvilke umiddelbare ændringer, der kommer til at ske i Esvagt med de nye ejere, 3i Infrastructure og AMP Capital, svarer Søren Nørgaard Thomsen:

”De nye ejere vil investere fremadrettet i Esvagt. Ikke dermed sagt, at de hidtidige ejere ikke har investeret i rederiet, men usikkerheden omkring det fremtidige ejerforhold er nu væk, hvilket gør en positiv forskel over for vores forretning.”

Og Esvagt-CEO'en fortsætter:”Ellers kommer der ikke til at ske de store omvæltninger. De nye ejere er nemlig enige i vores nuværende strategi, og ikke mindst i, at vi er et rederi forankret i Danmark og Esbjerg med den besætningssammensætning, vi har i dag,” understreger Søren Nørgaard Thomsen.

Esvagt er et udpræget dansk rederi

Esvagt har siden etableringen tilbage i 1981 altid haft danskflagede skibe og er i dag et af de danske rederier, der beskæftiger det største antal danske søfolk i deres flåde, som aktuelt tæller 43 enheder.

Søren Nørgaard Thomsen ser ikke et problem i, at Esvagt bliver ejet af kapitalfonde, noget, der ellers af nogle bliver betragtet som kontroversielt, da kapitalfonde ofte bliver forbundet med kortsigtede, rent finansielt begrundede investeringer.

”Det er vigtigt at understrege, at 3i og AMP Capital reelt er infrastrukturfonde, og altså ikke almindelige kapitalfonde. Infrastrukturfonde har normalt et væsentligt længere investeringsperspektiv. Som jeg forstår det, opererer vores nye ejere med investeringer i op til 20 år. Om det også er tilfældet her, må vi vente og se,” siger Søren Nørgaard Thomsen.

Mærsk-gruppens baggrund for at sælge Esvagt

A.P. Møller - Mærsk oplyser til Søfart, at koncernen ikke har yderligere kommentarer i forbindelse med salget af Esvagt end den, de gav i pressemeddelelsen omkring salget tidligere i dag, tirsdag. Heri udtalte CFO i Mærsk-gruppen og bestyrelsesformand i Esvagt, Trond Westlie:

”Esvagt er et sundt og veldrevet selskab med en exceptionel operationel kompetence, og vi har vurderet, hvordan vi bedst muligt kan varetage Esvagts langsigtede interesser, da de ikke er en del af Mærsk-gruppens kerneforretning. Salget til 3i og AMP Capital har vist sig at være den bedste måde at sikre Esvagts fortsatte udvikling, baseret på rederiets stærke kultur og historie, mens der samtidigt skabes værdi for ejerne.”

Hvem er de to nye ejere af Esvagt

3i Infrastructure har adresse på Jersey og er registreret på London-børsen. Selskabet har sit primære fokus på langsigtede investeringer i projekter og selskaber relateret til infrastruktur. 3i er herhjemme allerede ejer af Scandlines, der driver to højfrekvente færgeruter mellem Danmark og Tyskland.

AMP Capital har et australsk udgangspunkt, bl.a. i landets pensionsmidler, og daterer sig tilbage til 1849. Selskabet har i dag investeret mere end 124 mia. dollars i først og fremmest infrastrukturprojekter i Asien, Europa, Nordamerika, Australien og New Zealand.

Læs også:
Esvagt solgt til kapitalfondene 3i Infrastructure og AMP Capital
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11